• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare fjordinghanna
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 36
  • Visningar Visningar 2 471
Sv: bett noja

Vad grundar du det påståendet på? Jag påstår att det är betydligt vanligare att hästar har munproblem och det grundar jag på alla hästar genom åren som jag sett med illa tillpassade bett, illa tillpassade träns och felaktiga eller slitna bett som borde kasserats. :smirk: Gemensamt för de ägarna är att de uppfattat hästarna som problemfria, ända tills de fått hjälp med att anpassa träns och bett till individen. :cool:

Mia_R skrev:
Vad grundar du det påståendet på? Jag påstår att det är betydligt vanligare att hästar har munproblem och det grundar jag på alla hästar genom åren som jag sett med illa tillpassade bett, illa tillpassade träns och felaktiga eller slitna bett som borde kasserats. :smirk: Gemensamt för de ägarna är att de uppfattat hästarna som problemfria, ända tills de fått hjälp med att anpassa träns och bett till individen. :cool:

Om du hade läst alla mina inlägg så ser du att jag håller med dig HELT och fullt. MEN om allt är väl utpassat o hästen är kollad i munnen regelbundet som mina hästar är så ska du inte behöva byta bett om det inte är för att hästen blir stark när du rider ut...som visserligen bottnar sig i ett lydnads problem...

Så om någon här vill hålla på o byta bett så varsågod.... men jag skulle ALDRIG göra det bara för att "det inte ska nöta" i munnen... Har inte haft problem under mina 16 år så varför börja byta nu o skaffa mig problem.. nej tack.

Jag byter endast vid tävling samt andra behov...

fjordinghanna skrev:
Läste i en artikel i en hästidning att man helst ska växla mellan olika bett, så nu vart jag lite nojig och funderar på vad jag ska använda för bett förutom mitt 3 delade! Har sett ett tredelat ledat bett på hööks som buktar lite i mitten, finns dock inte i katalogen. Hum 2 delat är jag inte så sugen på , min häst är rätt framåt o jag orkar inte med henne med 2 delat. har även ett pessoa bett legandes men det känns onödigt starkt o så har jag läst så mkt ont om dem här på buke. Vad rekomenderar ni för bett till mig o min häst, hon har känslig munn är samtidigt väldigt framåt o kan vara svår att hålla när man rider med andra! Något westernstäng bett kanske eller pelham? idder mottages varmt

Jag har en häst med låg gom o underbett o pga det blir det problem som gombitning (underbettet, blir hakar, ger sår i gommen, us tandl vartannat år med slipning av hakarna) Där rider jag NÅGON gång med ett rakt muffbett (fasta ringar), tredelat. Alla bett är av Globus o välinpassade hos tandl. Jag rider ej med hackamore eftersom det klämmer ihop nosen så hästen biter sig själv, just pga låg gom. Har hästen det inte går det dock utmärkt med hackamore antar jag. Då har jag ett bettlöst träns från Börjes som jag mest rider i, men på önskelistan står Tärnsjös sidepull.

På mina andra hästar med felfri mun har jag tredelat o rakt muffbett. Tar ibland bettlöst, men varierar mest mellan de två. Rakt muff ger ofta lite stum kontakt med munnen, egentligen är tredelat bäst.

Rakt bett då? Det rekomenderas av tandläkare.

:)

Montéryttare skrev:
Om du hade läst alla mina inlägg så ser du att jag håller med dig HELT och fullt. MEN om allt är väl utpassat o hästen är kollad i munnen regelbundet som mina hästar är så ska du inte behöva byta bett om det inte är för att hästen blir stark när du rider ut...som visserligen bottnar sig i ett lydnads problem...

Så om någon här vill hålla på o byta bett så varsågod.... men jag skulle ALDRIG göra det bara för att "det inte ska nöta" i munnen... Har inte haft problem under mina 16 år så varför börja byta nu o skaffa mig problem.. nej tack.

Jag byter endast vid tävling samt andra behov...

Haha, va ni håller på! :p

Jag håller med Doccan om att man ska byta bett i hästens mun ibland. Klart man ska rida på så milda bett som möjligt, det är väl ingen som har sagt att man ska byta från tvådelat till pelham? :D

På min lilla welsh brukar jag växla lite mellan tvådelat, rakt och hackamore (tredelat är lite för skarpt i hans mun) Men det blir oftast tvådelat, det går han bäst på. Men jag har tre olika tvådelade, ett smalt och två lite tjockare. Jättebra att växla med! Har också sk. "äppelbett" till honom som han gärna vill ha i munnen :d

På min fjord, som nu vilar (har en jättestor galla :cry: ) så brukar jag bara rida på hackamore och pelham, hon är jättestark när hon vill, men jag lovar, jag har testat mildare bett, men då har det slutat med sken hem för att hon märkt att hon lätt kan springa iväg utan att det gör ont... :crazy: Men med kedja under hakan går hon jättebra :love: Vid longering, tömkörning har jag såklart mildare bett, oledat och tredelat.

Så växla med bett är bara bra, inget negativt med att testa nya grejjer på sin älskade pålle, det kan väl bara bli bättre? Annars byter man bara tillbaka till det gamla :)

Jag rider min 5-åring på pessoa nu, har prövat vanligt, rätt så smalt tredelat men det är för svagt! På pessoa går hon bra, har tyglarna i andra ringen. Vill prova något annat, tycker det ser för mycket ut med pessoa.... Hur är det med waterfordbett, (en massa brytningspunkter), är det svagare/starkare eller liknande pessoa.. Eller finns det någon som har något annat förslag på bett??

Montéryttare skrev:
Jag anser att det inte är ett vanligt problem hos hästar, visst kan det finnas ENSTAKA hästarsom har problem i käften men absolut inget så man skall laborera med bett på alla hästar man rider...

Sen svar på tidigare så... att det skulle vara ett allmänt problem... hmmm.. ta istället tag i alla hästar som har magsår, det är betydligt fler än som har ont i käftenkan jag lova dig!

Jaha, och detta grundar du förstås på en HELT vetenskaplig undersökning? :angel:

Kan bara säga att efter att ha lyssnat på honom och sett de bilder han hade med sig samt de siffror som undersökningen visade, så litar jag helt och fullt på denne man!

Men din övertygelse är ju din övertygelse...

Montéryttare skrev:
Jag anser att det inte är ett vanligt problem hos hästar, visst kan det finnas ENSTAKA hästarsom har problem i käften men absolut inget så man skall laborera med bett på alla hästar man rider...

Sen svar på tidigare så... att det skulle vara ett allmänt problem... hmmm.. ta istället tag i alla hästar som har magsår, det är betydligt fler än som har ont i käftenkan jag lova dig!

Nja, nu var det ju ditt påstående om att det är vanligare med magsår än munproblem på hästar som jag ifrågasätter, inte att din utrustning skulle vara inkorrekt tillpassad för din häst. :D

Zingoh skrev:
Jag rider min 5-åring på pessoa nu, har prövat vanligt, rätt så smalt tredelat men det är för svagt! På pessoa går hon bra, har tyglarna i andra ringen. Vill prova något annat, tycker det ser för mycket ut med pessoa.... Hur är det med waterfordbett, (en massa brytningspunkter), är det svagare/starkare eller liknande pessoa.. Eller finns det någon som har något annat förslag på bett??

Jag vet inte, men pessoa på en så ung häst?? Normalt ska den gå på ett vanligt tredelat tränsbett. Är det ngt annat som är fel som påverkar kontakten med munnen? Eftergift, lyhördhet, felaktig sadel, hård hand påverkar kontakten med munnen o eftergiften.... Tandhakar o dyl finns ju som påverkar.

Nej tyvrr har inget förslag men tycker att alla bör kunna ridas på vanligt bett INNAN man tar till starkare saker.

tack för hjälpen allihopa, skulle själv gärna gå på någon föreläsning av hästtandläkare alla här tycker ju rätt olika, men en sak vet jag o det är att pessoan lägger jag på hyllan! Funderar på att prova o rida med rakt bett o även bettlöst. Red min häst i går på mitt 3 delade o hon hade en bra dag, red på långa tyglar hela tiden, börjat rida lite åt westernhållet kanske. hon saktade så fort jag tyngde lite i sadeln o tog svagt i tyglarna, tänk om alla dagar kunde vara så.

Zingoh skrev:
kanske prova rida ut själv eller rida längst fram i grupp med långa tyglar o använd de andra hjälperna mer. Sedan efter ett tag när du behöver använda tyglarna mer behöver du nog inget starkt bett, hästen kommer ju märka stor skillnad mellan typ inga tygeltag o tygeltag på " svagt" bett. så tror ja iaf:smirk:

Mia_R skrev:
Nja, nu var det ju ditt påstående om att det är vanligare med magsår än munproblem på hästar som jag ifrågasätter, inte att din utrustning skulle vara inkorrekt tillpassad för din häst. :D
Precis... det är vanligare, samt att det är lika bra dokumenterat... haha.. Nä men allvarligt, det var nånting jag grep ur tomma intet för att visa hur ointressant nya påhitt är för mig när jag jobbat länge med hästar o det har funkat bra.. Men jag har mött mer magsårsproblem hos hästar än nötta-munnar pga av bett...

....................

Senast ändrad av en moderator:

Balderum skrev:
Jag vet inte, men pessoa på en så ung häst?? Normalt ska den gå på ett vanligt tredelat tränsbett. Är det ngt annat som är fel som påverkar kontakten med munnen? Eftergift, lyhördhet, felaktig sadel, hård hand påverkar kontakten med munnen o eftergiften.... Tandhakar o dyl finns ju som påverkar.

Nej tyvrr har inget förslag men tycker att alla bör kunna ridas på vanligt bett INNAN man tar till starkare saker.

Du har helt rätt! Problemet är att jag haft henne endast i 2 månader och de som hade henne innan red på pessoa så hon är van vid det. Eftersom hon är så pass ung ville jag prova tredalat och har gjort det, men de går inte bra.....

Montéryttare skrev:
Jag tror inte en sekund på det, har haft häst i 16 år och har ALDRIG haft problem med munnarna sen jag hittat rätt bett.... Å ännu mindre haft skavsår!

Om du väljer att tro på det är det upp till dig men jag gör det inte iaf...

Det finns vetenskapliga undersökningar på bl.a. SLU om detta så det är inget humbug. Vidare forskning pågår med nämnda tandläkare och en mycket känd kusk som är inblandade i dessa tester.

Forskning har påvisat att 80% av en grupp hästar hade skador av betsling. I samtliga fall anade inte ryttarna något. Det skrevs om detta i RS för inte så länge sedan.

Det forskas världen över och resultaten är inte så olika de som vi fått fram i Sverige.

Du gör som du vill...antingen söker du upp och upplyser dig om det som rapporteras eller fortsätter du att låtsas som om det inte finns.
:cool:

Montéryttare skrev:
Nöta?? Det var det sämsta skämt jag har hört! Då måste du slita bra mycket i käften på hästen :crazy:
Bettskador i munnen uppstår inte så mycket genom nötning, utan av det tryck som bettet ger. Vävnaden i munnen trycks ihop, ( isynnerhet som engelskryttare rider eller inom travet, med en par, tre kilos belastning i tygeln) och förhindrar blodcirkulationen, vilket i längden ger vävnadsdöd. T L visade bilder tagna inuti en hästmun där det gått så långt att slemhinnorna var borta och underkäken hade fått skelettröta. Så visst sliter man på hästmunnen om man har sträckta tyglar. Nåt dåligt skämt är det definitivt inte, men för att inse det krävs ett visst mått ödmjukhet kanske?

Liknande trådar

Utrustning Japp. Bettet jag har på fröken nu är inte rikigt optimalt så nu beger jag mig ut i bettdjungeln för att hitta något som passar oss båda...
Svar
4
· Visningar
813
Utrustning Hej Nu är det så att vid hoppning så letar jag ett nytt bett. Kommer användas endast vid tävling då jag jobbar på med vanligt tränsbett...
Svar
5
· Visningar
1 865
Senast: Vogue
·
R
Träning Hej alla glada där ute, glad påsk till att börja med :-) Jag har just blivit fodervärd åt en häst, en äldre herre på 18 år, halvblod... 2 3
Svar
45
· Visningar
4 078
Senast: Lager
·
Utrustning Hästen har tjock tunga, köttiga läppar och väldigt låg gom. Har provat lite olika tränsbett och hon föredrar ett tredelat eggbett, eller... 2 3
Svar
41
· Visningar
4 508
Senast: Alexandra_W
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Eurovision 2025
  • Ögonfärg
  • Sängproblem...

Hund, Katt, Andra Djur