Bett - nosgrimma fundering

Seabaz

Trådstartare
Stadgar nosgrimma upp bettet i munnen på hästen?

Aaschen då med snokrem eller remont?

Min häst går och gapar rätt mycket och vi har problem med vilket bett han gillar bäst. Raka bett är vi överens om men han slutar inte gapa.
Han är kollad i munnen och är okej.

Men han har i stort sett alltid varit lite knepig i munnen. Jag brukar variera bett, tredelat, tvådelat, rakt, smalt, tjockt, bettlöst, stångbett, fast och lösa ringar, olika material osv osv... finns liksom inget som passar....
Jag har rådfrågat veterinär och tandläkare och dom säger "prova sig fram"....

Men jag rider ofta utan nosgrimma, kan det vara anledningen?

För när hästen var utlånad sist till fodervärd så red den tjejen först på pelham för hästen var rätt stark... men efter ett par månader så gick hon över till tränsbett och hästen var jättefin på det.
Vad jag vet så red hon med pullargrimma eller aaschenträns med snokrem.

Så jag undrar om det stadgar upp bettet i munnen något?
Att det kanske är därför min häst gapar för bettet inte ligger där det ska?

Sv: Bett - nosgrimma fundering

när min häst var yngre så märkte jag skillnad på engelsk och aachen/pullar. det kändes stadigare med dom som satt under bettet på nåt sätt. så det är inte alls omöjligt att det kan vara så:)

En rem under bettet, tex remontnosgrimma gör ju att bettet ligger mer stilla. Men om hästen försöker gapa, men inte kan det, kan det leda till spänningar i nacke osv... Ett bett med fasta ringar ligger ju mer stilla en ett med röriga, eller bettplattor stabiliserar ju också. Vet inte om du provat det, men jag skulle hellre rida med det än en nosgrimma som stänger munnen.

Men gör det så himla mycket om hästen gapar lite då? är det mycket så bettet förlorar inverkan är det ju inte bra men är det bara lite så gör det väl inget. det är ju skillnad på rent protestgap, om hästen inte trivs osv eller om hästen bara gillar att gapa.

eller så vill hästen ridas på längre tygel. Min häst kan arbete mkt bra i form trots att jag rider på halvlånga tyglar knappt i kontakt med munnen. Då gapar hon inget. Rider jag på stark kontakt gapar hon mer.

Sen en till erfarenhet jag har är att min häst gapar mer om bettet sitter högt i munnen. Jag brukar ha det löst spänt, inga veck i mungipan. då frar hon upp bettet till den placering hon själv vill ha.

Sen kanske hästen inte alls gillar att ha bett. Går han lika bra med bettlöst som bett? isåfall ser jag ingen anledning att använda bett öht.

Provat remontgrimma?
Min häst glappar alltid med underkäken oavsett bett, på lång och kort tygel, han är 12 i år och lär väl alltid göra så, men det har blivit mkt bättre. Ett tag funkade han bara med remontgrimma, löst spänd, var inga rpoblem att tränsa av utan att öppna den, men den påminde väl honom när han glappade för mkt utan att inverka konstant,
Låter svamligt, hoppas du fattar ;D

det håller jag med om. tillägger att min häst inte gapade, det kändes bara mer vingligt utan nosgrimma.:p

Jag vill gärna tro att min hand är stilla, det är i alla fall ingen som sagt något när jag ridit för tränare eller har nån duktig kompis som står på marken och tittar/ger tips....
Vet att jag har handen lite för lågt dock, det är det enda.

Jag vill ju inte heller sätta på en nosgrimma i onödan om det nu är jag som gör något fel...
Smart, ska rådfråga tränare nästa gång det blir...

Veterinär/tandläkare har ju inte sett hästen under ridning, det kanske sitter hos mig...

Oftast ja, men på min häst så blev han lugnare i munnen hur lösty den än satt, han glappade såväl på lång som på korty tygel oavsett bett. Kollade tänder.

Det handlar också hur mjuk och eftergiven du är i din hand:)
Jag hade inte satt på en nosgrimma om jag var du:)

Liknande trådar

Utrustning Har ett spanskt djur, som så många av hans sort är det här med lång och låg inte hans gren helt enkelt. Han har svårt att ta tag i... 2 3
Svar
49
· Visningar
9 406
Utrustning Långt inlägg! Vår ponny är rätt känslig i munnen. När vi köpte henne i februari förra året så kollades hon och åtgärdades i munnen av... 2
Svar
31
· Visningar
4 700
Senast: Kristall10
·
Utrustning Jag ska köpa nytt bett till min ponny då det vi har nu är för litet. Han har 11,5 i fasta ringar men vilken storlek blir det då med lösa...
Svar
5
· Visningar
1 356
Senast: Freazer
·
Utrustning Hej! Jag har länge funderat på vad nosgrimmor egentligen fyller för funktion och ofta tänkt att de inte gör någon nytta, snarare tvärt... 2 3 4
Svar
60
· Visningar
8 026
Senast: Badger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka