Seabaz
Trådstartare
Stadgar nosgrimma upp bettet i munnen på hästen?
Aaschen då med snokrem eller remont?
Min häst går och gapar rätt mycket och vi har problem med vilket bett han gillar bäst. Raka bett är vi överens om men han slutar inte gapa.
Han är kollad i munnen och är okej.
Men han har i stort sett alltid varit lite knepig i munnen. Jag brukar variera bett, tredelat, tvådelat, rakt, smalt, tjockt, bettlöst, stångbett, fast och lösa ringar, olika material osv osv... finns liksom inget som passar....
Jag har rådfrågat veterinär och tandläkare och dom säger "prova sig fram"....
Men jag rider ofta utan nosgrimma, kan det vara anledningen?
För när hästen var utlånad sist till fodervärd så red den tjejen först på pelham för hästen var rätt stark... men efter ett par månader så gick hon över till tränsbett och hästen var jättefin på det.
Vad jag vet så red hon med pullargrimma eller aaschenträns med snokrem.
Så jag undrar om det stadgar upp bettet i munnen något?
Att det kanske är därför min häst gapar för bettet inte ligger där det ska?
Aaschen då med snokrem eller remont?
Min häst går och gapar rätt mycket och vi har problem med vilket bett han gillar bäst. Raka bett är vi överens om men han slutar inte gapa.
Han är kollad i munnen och är okej.
Men han har i stort sett alltid varit lite knepig i munnen. Jag brukar variera bett, tredelat, tvådelat, rakt, smalt, tjockt, bettlöst, stångbett, fast och lösa ringar, olika material osv osv... finns liksom inget som passar....
Jag har rådfrågat veterinär och tandläkare och dom säger "prova sig fram"....
Men jag rider ofta utan nosgrimma, kan det vara anledningen?
För när hästen var utlånad sist till fodervärd så red den tjejen först på pelham för hästen var rätt stark... men efter ett par månader så gick hon över till tränsbett och hästen var jättefin på det.
Vad jag vet så red hon med pullargrimma eller aaschenträns med snokrem.
Så jag undrar om det stadgar upp bettet i munnen något?
Att det kanske är därför min häst gapar för bettet inte ligger där det ska?