Bett o sporrar på tävling

Den första bilden m sporren var ju helt ok mot vad man kan se...

Stor häst hoppn: Hemska jäkla bettet, avskyr det!!!! Nä, fyyy!

Häst dressyr: KAN vara tagen i ett "dumt" ögonblick, MEN tyglarna ser strama ut, kan lika gärna alltid se ut så här...

Ponny hoppn: endel ser ut så här banan igenom :cry: men det kan oxå vara taget o ett olyckligt ögonblick där ryttaren pga bristande kommunikation (är ju inte alltid perfekt! Spec inte alltid på tävling) varit tvungen att ta tag i tygarna. Bettet ser dock lite långt ut.

Ang sporrar så hade jag gärna sett att de inte uppfunnits (ok för ryttare som har "handikapp" som ngn nämnde tidigare) men annars så hade ju alla lärt sig rida sina hästar utan sporrar - bekvämt. Har dok STOR förståelse för de som trots allt rider med sporrar, gör det själv på vissa hästar.

Hoppas bara att det blir strängare regeler på HUR det används, fast mickmar.. mm.. borde förbjudas, mundelen gör mig spyfärdig, skällde faktiskt på butiksägaren som tagt in ett.. :mad: :mad:
 
Släpp alla hästarna på Öland istället och låt de vara vilda då?


[/quote]

Hurra! Du har hittat lösningen :bow: Då slipper vi ju bekymra oss om våra "haltisar" i oxå, för om jag förstått saken rätt så bor du ÄNNU längre från Öland än jag, så i fortsättningen behöver vi varken bry oss om håliga haser eller kotledsinflammationer ;)...
 
Sjunges: :angel:
Släpp Hästarna loss det är Vår
Var Häst uti sin själ vill väl
När gröna ängder står

Släpp Hästarna loss om det går
Låt nacken böjd få sträckas ut
Och tygeln ej så hård

…här kan någon annan fortsätta, hi,hi!!
:banana: :banana: :banana: :rofl:
 
Hurra! Du har hittat lösningen Då slipper vi ju bekymra oss om våra "haltisar" i oxå, för om jag förstått saken rätt så bor du ÄNNU längre från Öland än jag, så i fortsättningen behöver vi varken bry oss om håliga haser eller kotledsinflammationer ...

Tror du har längre till Öland än mig? Geografi är INTE min starka sida, men jag bor längs Upplandskusten.

Och tänk vad BILLIGT det ska bli. Inga skor, inga täcken, inga tillskott, inga veträkningar. Och enligt alla Stressernissar och allt vad det är så kommer de till på köpet bli HELT friska. Riktigt vad det ska vara bra för när vi bara ska åka förbi och hälsa på dem på semestern vet jag ju inte riktigt, men det blir säkert jättebra :devil:
 
Elaka människa, jag kan väl få använda remontnosgrimman i varje fall...... ;)
 
Sträva efter...

Ska inte all ridning eftersträvas att bli mjuk och följsam så att man inte ska behöva rida med sporrar, spö och drag i bettet?

Är inte det vad man borde träna på hemma på banan, innan man ger sig av till en tävling?

Förutom att man får bättre poäng för att hästen inte går och gapar/är seg så får man över huvud taget en bättre ridning.

En sporre ska inte behövas för att man ska kunna flytta sin häst med osynlig hjälp i sidled, använd höften. (Undantag om man har en skada/ett handikapp som någon nämnde.)

Ett mun ska inte vara så hård att man måste bettsla upp den för att få igenom det man önskar. Men ett delat vanligt tränsbett är skarpare än ett rakt tränsbett. Kan man inte rida med händerna var för sig (dvs. att man kan göra halt på ena tygelsidan) går bettet upp i gommen på hästen. Sen att dressyrtävlingar ibland kräver kandar, ja, är man så pass duktigt och samspelt med hästen att man kan få samma form och att hästen är lika mycket bärande på bakdelen när man rider på ett enelt bett, då gör man heller ingen skada med ett kandar.


Är hästen så seg att få frammåt att man måste ha sporre eller spö borde man sänka kraven på hästen och först arbeta bort det problemet för att sedan börja träna upp den till rörelser igen.


Man kan inte begära att hästen ska ge en fullt ut, om man inte ens hemma kan göra halt utasn att hästen öppna munnen, eller göra en skänkelvikning utan att använda en sporre.


Jag strävar efter att kunna ta bort allt vid ridning. Än så länge har jag "bara" kommit till att rida barbacka i repgrimma.
 
Elaka människa, jag kan väl få använda remontnosgrimman i varje fall......

Men Tasja, det förståååår du väl att du inte kan släppa dem på Öland med remontnosgrimma, huuur ska de kunna äta då? Tänk nu istället på hur mkt pengar du kommer att spara och hur fantastiskt fräsch och sund din strålbenshäst kommer vara när du rycker av PG-skorna och låter hans stackars förtvinade fötter med felaktig hovmekanik (enligt naturlighetsfanatikernaa) blir bra av att gå barfota? :devil:
 
Jo, det stämmer nog... Tänkte först bara på att jag ju bor längre söderut än du, men å andra sidan är ju du redan vid kusten. Det är iallafall tillräckligt långt för att vi inte ska behöva bekymra oss om de små liven i fortsättningen, utan bara åka o njuta av en o annan strandgalopp under semestern ;) :D .

Anna-Karin
 
oj, kanske ponnyn tittade upp mot ett hinder eller kanske en ur banpersonalen som stod tokigt till.. det behöver INTE vara bettets fel..

men släpp alla hästar fria om du känner för det.. lita på att 90% dör under första halvåret..
 
Och förbjud istället alla nosgrimmor utom engelsk

hur gör man med de hästar som får skavsår (men måste ha nosgrimma) eller de som har en tand som växer utåt? (finns 2 st i stallet där jag jobbar)
 
Jo, det stämmer nog... Tänkte först bara på att jag ju bor längre söderut än du, men å andra sidan är ju du redan vid kusten. Det är iallafall tillräckligt långt för att vi inte ska behöva bekymra oss om de små liven i fortsättningen, utan bara åka o njuta av en o annan strandgalopp under semestern .

Anna-Karin

UTAN sadel och träns då väl, den där strandgaloppen, annars kanske vi skadar dem? :devil:
 
Ja, för 17! Sadlar o träns är bara för mesar o djurplågare ;). Vid det laget lär de iaf ha lång man för oss att hålla oss fast i... Jag menar utan frisering på ett år sisådär (fast du har ju araber, så för dig blir det kanske ingen betydande skillnad i längd på manen, däremot i tufsighet...) :D.

Har du läst artikeln om Strassermetoden i Ridsport som kom idag, förresten? Ska nog ta o skriva ett inlägg ang den på "hästvård"... He,he.
 
Jag menar utan frisering på ett år sisådär (fast du har ju araber, så för dig blir det kanske ingen betydande skillnad i längd på manen, däremot i tufsighet...) .

Lillsnuttan är 'au naturell' såsom föreskrivs för rasen. men valacken med sina trasseltestar till man är *viskar* ryckt/klippt. Jag hålle rpå att igen försöka para ut, men det blir mest dreads av det och han ser ut som fan. han har pissdålig mankvalitet och det blir bara tunna testar om den får växa. Men vi får väl se hur lång tid det går innan jag sätter saxen i den den här gången (ja saxen, finns för fan inget att rycka, en gång försökte jag leda honom i hans lilla fjantstrån till pannlugg och det slutade med att han hade tre strån pannlugg och jag hade en tuss hår i handen). Fölis däremot har man & svans som en nordis ungefär, så den ska få växa och bli lååång och fin (och trassla i tyglarna *s*).

Men berätta helst inte för något arabfolk vad jag bor, det är fortfarande skottpengar på mig för att jag friserar ;)
 
hur gör man med de hästar som får skavsår (men måste ha nosgrimma) eller de som har en tand som växer utåt? (finns 2 st i stallet där jag jobbar)

Varför måste de ha nosgrimma? Och på vad sätt påverkas en tand som växer utåt av nosgrimman?

Och observera att det var om de släpper betslingen FRI som jag tyckte de kunde förjuda allt utom engelsk, och att de ska döma ner gapande.

Släpper det betslingen fri anser jag att man kan komma runt de FLESTA (men kanske inte alla, därför får du gärna förklara =)) problem som 'botas' med nosgrimma. Eller rida bettlöst (fri betsling så går ju det)
 

Liknande trådar

Träning hej, har haft min ponny som är från irland i snart två år (blir 8 i år) o i början var han livrädd för bommar på marken, alltid jätte...
Svar
9
· Visningar
1 523
Senast: sorbifolia
·
Utrustning Under alla år har jag varit väldigt och fullständigt övertygad om att alla hästar kan/bör/ska gå på vanliga enkla bett. Nu har jag två...
2 3
Svar
55
· Visningar
4 556
Senast: tuaphua
·
L
  • Låst
Kropp & Själ Alla här vet nog att såna här iq tester är gjorda för väster ländska tanke sätt och hur man lär sig i skolan här och så. Och dethär är...
20 21 22
Svar
427
· Visningar
13 881
Senast: Gunnar
·
Hoppning Hej, tänkte fråga om lite hjälp och råd. Jag har en häst och vi har haft det lite upp och ner, har har haft henne i lite mer än 2 år...
Svar
8
· Visningar
1 346
Senast: zarmino
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp