Bett o sporrar på tävling

Såna där sporrar kan man visst rida med! Huvudsaken är att man varför och att man kanske inte gör det jämt, utan när man verkligen behöver det.

Betten har jag ingen åsikt om, är inte tillräckligt insatt.
 
Hm... Är bilden på kandaret verkligen från en tävling? Eftersom hästen har ett Baucherbett som bridong... :confused:
Vad vill man uppnå med det?

Fast man kanske får ha det på tävling i andra länder, men det gör det ju inte mindre onödigt :smirk:?
 
Såna sporrar rider jag alltid med, när jag rider med sporrar. Om de används som de ska är de mildare än vanliga "engelska" sporrar.
Betten kan jag inte uttala mig om, men på första bilden verkar det ju vara folk som vet vad de håller på med.
Ponnyryttaren och dressyrhästen ser ju dock lite värre ut...


/Lisa á la vilda western
 
Är spetsarna på trissan avrundade och mjuka så är dessa sporrar vänligare mot hästen än vanliga sporrar med bara en pinne på.

Bettbilderna talar för sig själv tycker jag, ingen av hästarna såg särskilt nöjd ut...
 
Sådana sporrar är faktiskt rätt vanliga, dom är ju tillåtna att rida med, dom är inte skarpare än vanliga sporrar men som en annan sa att bara man vet varför man använder dom och använder dom med måtta så är det nog ingen större fara.

Var det bara jag som inte riktig såg vad ponnyn hade för bett? såg ju ut som ett helt vanligt bett? inget märkvärdigt. Har sett bett användas som på den första bilden och visst kan de se lite obehagliga ut för hästen men...ett bett är aldrig så starkt som handen som håller i tyglarna..eller hur man nu brukar säga =) bilderna kan ju lika gärna ha varit arrangerade, asså att de har väntat med å ta bilderna tills man kan se så mkt som möjlig av dom...det är väl lite svårt att avgöra huruvida hästarna trivs med bettet eller inte... dessa kort visar ju bara en mikrosekund av en betydligt längre tid.
 
Jag fattar inte, hur kan folk tygga att sådana hemska bilder är alldes oki,
Betten är skarpa och hästarna försöker förtvivlat komma undan genon att öppna munnen allt de kan.
Och sen så varför rider man med sporrar? varför kan folk inte lära sin häst att gå som de vill utan vassa metalbitar?
 
Om du inte visste det så måste du ha sporrar på dressyrtävling.Jag har varit med om en ryttare som blev diskvalificerad pga att hon red utan.
Sen är det väl som många säger,de är inte skarpare än vad man gör de till
 
Om man rider med hälarna sparkandes vid hästens sida hela tiden så skulle det nog inte vara så trevligt för hästen nej MEN om man rider med sätet i stället och bara har sporren för att osynligt flytta sidvärtes med så är det en helt annan sak. För mig som inte har blivit av med bäckenuppluckringen så är sporre ett måste vid sidvärtsrörelse då jag inte kan använda ett ben mer än det andra åt sidan.
 
Betten är inte skarpa i sig - men en okänslig ryttarhand gör dem skarpa!

Ett kandar verkar på ett annat sätt än ett bridongbett, genom att länga ut hästens överlinje, och de flesta hästar jag sett som rids korrekt med kandarstång trivs ypperligt på detta bett. Det förutsätter dock en del av ryttaren, såsom kunnande, känsla och mjuka händer. Att sätta på ett skarpt bett vid hoppning är ju inte den ultimata lösningen, utan kanske en nödlösning vid ett speciellt tillfälle, till exempel en häst som lärt sig att man inte behöver lyssna på ryttaren. Men självklart skall man alltid sträva efter att ha det bett som hästen trivs bäst på. Och det är inte alltid, eller snarare, det är sällan ett vanligt tränsbett.

Angående sporrarna så ser jag mycket hellre den här typen än de vanliga, toppiga, under förutsättning att de inte är skarpa, naturligtvis, då är vi inne på en helt annan diskussion. Om du trycker med en "vanlig" sporre utövar du just det - tryck. Om du trycker med stjärnsporrarna rullar själva stjärnan och vad händer? Du KITTLAR hästen i sidorna. Och vad leder det till? Jo, hästen tar ett skutt åt sidan. ( Vad skulle du själv göra om någon började kittla dig i magen? :D)

Angående varför sporrar används - i min värld används sporrarna för att förfina hjälperna på en högt skolad häst. På unghästar eller okänsliga hästar används de inte alls.
Samma sak med bettet - hos mig används stången för att länga överlinjen på den lite mer skolade hästen. På ung- eller outbildade hästar gäller bridong eller ridkapson - eller det som hästen trivs bäst på.

Så varför diskutera verktygen, när det i själva verket är ridningen bakom dem som i de flesta fall är roten till problemet?

/
Susanne
 
Varför kan du inte acceptera att vissa personer rider med sporrar, på grund av en massa olika anledningar..?

Min häst går undan som jag vill, och jag rider ändå med sporrar ibland.
Jag rider på stångbett också. :eek:

Ve och fasa vilken djurplågare jag är! :eek: :eek: :crazy: :smirk: :p
 
Tack för det inlägget.
Kunde inte sagt det bättre själv
:bow:
 
Jag använder sådana sporrar på min häst... men bara på tävling för att få en bättre förstärkande hjälp då pållen tenderar till att bli lite ignorant mot hjälperna när vi är inne på banan... Annars använder jag vanliga 3cm men försöker vänja av honom med det, men det är svårt för han har blivit framtvingad med sporrar och spö mot en hård hand och att få en sådan häst lyhörd igen är svårt men det går om man har tålamod... Min syster och min medryttare som har hand om honom nu när jag pluggar rider utan sporrar och det verkar funka. :banana:

Och som fler redan sagt så allt hänger på hur man använder bett/sporrar/spö osv...

Man kan förstöra en häst mun med ett vanligt tränsbett också om man är hård och sågar osv...
 
Jag håller med dig Angela!
Jag hoppas och tror att det det inom några år kommer
att vara förbjudet att använda sporrar, åtdragana nosremmar,
och bett som faktiskt skadar och plågar hästen i munnen.
Det är inte för Hästens skull man har detta. Det är ju
för ROVDJURET människans skull. :idea: Jag önskar att det blir tävlingar i samspelet mellan människa och häst med snälla små hjälper. Den häst som har störst förtroende
för sin medvarelse människan, vinner!
Vi människor får helt enkelt hitta på någe nytt!
Finns det någon med ett bra förslag?
 
Bettet på hopphästen är ett Mikmar, är ju superpoppis just nu... På bilden ser det väl inte så illa ut, men mundelen är typ 5cm bred!!! Och jättetunnt snöre över nosen. aj...

Ponnyn har väl ett vanligt bett, men för stort, och gapar. Hård hand?

Sporrarna är inte farliga i sig, men har ni inte sett att den pressas så hårt in i hästen att det blir ett HÅL?? :eek:
 
Jag hoppas och tror att det det inom några år kommer
att vara förbjudet att använda sporrar, åtdragana nosremmar,
och bett som faktiskt skadar och plågar hästen i munnen.

Houston, we have a problem!

ALLA bett kan skada hästen i munnen. ALLA.

ALLA sporrar kan skada hästen, även trubbiga kulsporrar.

JAG hoppas att vi om några år har en KRAFTIGT skärpt bedömning ang hur sporrar och bett används jag. Dvs underkänn hela rörelsen i dressyr om hästen går och gapar eller sporren hackar. Det görs i viss mån idag men för lite enligt mig.

Ang bett så rider jag f.n. på kandar. Och hästen öppnar inte munnen eller gapar en millimeter. Men jag skulle kunna skada hans mun något fruktansvärt bara på rakt tränsbett. Det behöver jagingen stång till. Det går att skada en häst med en grimma med.

Så vakna upp ur illusionen att man kan förbjuda 'skadliga' saker, då kan vi ha hästar som gräsklippare. Ta istället och se till att folk kan ANVÄNDA grejerna, och släpp både betsling och sporrtvång fri. Och förbjud istället alla nosgrimmor utom engelsk, och inför motsvarigheten till körningens spannkontroll och kolla hur hårt nosgrimmorna sitter. Går enkelt att göra vid insläpp för varje häst.
 
Vissa av bilderna såg väll inte så trevliga ut :(, men nu är det kort tagna för ögonblicket och jag tror att i "rätt" ögonblick kan det se ut så här hos många.
 
Vad elak du är, vet du inte att hästar får FÅNG av att äta gräs??!??

Gah, JAG av alla människor borde ju tänkt på det, med TVÅ fånghästar (inga nu, men genom åren) borde jag veta bättre än föreslår något så, så..HORRIBELT!

Släpp alla hästarna på Öland istället och låt de vara vilda då?
 

Liknande trådar

Träning hej, har haft min ponny som är från irland i snart två år (blir 8 i år) o i början var han livrädd för bommar på marken, alltid jätte...
Svar
9
· Visningar
1 523
Senast: sorbifolia
·
Utrustning Under alla år har jag varit väldigt och fullständigt övertygad om att alla hästar kan/bör/ska gå på vanliga enkla bett. Nu har jag två...
2 3
Svar
55
· Visningar
4 556
Senast: tuaphua
·
L
  • Låst
Kropp & Själ Alla här vet nog att såna här iq tester är gjorda för väster ländska tanke sätt och hur man lär sig i skolan här och så. Och dethär är...
20 21 22
Svar
427
· Visningar
13 881
Senast: Gunnar
·
Hoppning Hej, tänkte fråga om lite hjälp och råd. Jag har en häst och vi har haft det lite upp och ner, har har haft henne i lite mer än 2 år...
Svar
8
· Visningar
1 346
Senast: zarmino
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp