BETT = SKADLIGT?

Man kan köpa pusselbitar i en kartong, men pusslet får man lägga själv. Fast det är lättare med pussel, för där får man slutresultatet klart för sig från början på kartongens framsida. :D
 
Det är väl så det är. Att alla vill köpa färdiga lösningar.
 
Hur mycket jag än gillar bitless (och det gör jag), tror jag inte att bett är skadliga i sig. Dr. Cook har en sak han vill bevisa, och därför presenterar han teorier som stödjer just det. Att det finns mycket som talar emot att bett skulle vara skadliga "glömmer" han bort att redovisa eftersom det inte passar hans syften.

Mvh
Duvan
 
Kan du någon gång skilja på sak och person? Folk som har en avvikande uppfattning från din är inte imbecilla idioter. De har en annan utsikt än din, och om du lyssnar och lär kan du upptäcka att de flesta saker har mer än en sida, även om du till slut besämmer dig för att just din vy är framsidan.

Bitless är enligt mig ett mycket bra huvudlag till ungästar och nybörjare. Även som alternativ till hästar som har blivit skadade i munnen av ovarsam hantering av bett funkar det bra. Som den frusna människa jag är rider jag gärna på bitless hela vintrarna eftersom jag slipper värma ett bett.

Duvan
 
Nej, då avikande åsikt är inget hinder.
Men det vanliga är att nån fjolla läser en nät sida och tror att allt som står där är den enda saningen.
Att bett inte fungerar är inte bettets fel utan felet är den som hanterar bettt. Finns ingenstan i världshistorien vad jag vet som det står att bett ska användas för att misshandla hästar.
Tvärtom, det står överallt hur försiktig man ska vara med den.
Att bitless fyller en marknadsplats beror endast på ingnoretna okunniga människor som tror att de vet något som ingen annan vet. Sen ska dom övertyga alla som står efter i kön om att det är så.
När sanningen är att dom inte vet var svansen på hästen sitter. Sen att många hästar blir skadade är inte betten fel, utan endast den som håller i den.
Och rent tekniskt så är ett SP vida överlägset ett bitless.
För att rida bettlöst är inget fel.
Varför det är så finns också ned skrivet i historien och finns på många ställen på nätet.
Men det är alltid fel personer som kommer med predikningarna.
 
Var det nödvändigt att skriva "fjolla" istället för att bara nöja sig med att konstatera att det är bra att vara källkritisk?

Man får sällan någon att omvärdera sitt ställningstagande genom att vara oförskämd, det kanske är anledningen till att du har svårt att få positiv respons på dina åsikter?!

Duvan
 
Men fjolla är ju en bra beskrivning på en viss typ av människa, inbegriper även dom manliga :)
 
Hmm... vad är det man säger? Det finns många vägar till Rom?

Tror precis som är skrivet ovanför att det är hård hand och illa tillpassade bett som ger problem, inte bettet i sig.

Sedan kan jag inte hålla med om att bettlöst är lösningen för alla hästar.
Har själv ett halvblod som INTE uppskattar tryck över nosryggen. Detta innefattar för honom kapson, hackamore, sidepull, och kedja under hakan vid ledning ( det upptäckte en tjej som skulle ta ut honom en vecka när jag var bortrest ) Jag tror att detta bett av honom förpassas till de övriga pestredskapen.
Hans protest är varken försiktig eller subtil. Den består helt enkelt av att han ställer sig och bråkar på stället tills ryttaren hoppar av ( frivilligt eller med lite hjälp från hans sida :devil: )

Med vanligt bett är han dock hur harmonisk som helst, så problemet är därmed inte fysiskt.

Tror att bettlöst fungerar på många hästar, liksom bett fungerar på många hästar, man måste helt enkelt hitta sin egen väg.

/
Susanne
 
Hmm... vad är det man säger? Det finns många vägar till Rom?

Tror precis som är skrivet ovanför att det är hård hand och illa tillpassade bett som ger problem, inte bettet i sig.

Sedan kan jag inte hålla med om att bettlöst är lösningen för alla hästar.
Har själv ett halvblod som INTE uppskattar tryck över nosryggen. Detta innefattar för honom kapson, hackamore, sidepull, och kedja under hakan vid ledning ( det upptäckte en tjej som skulle ta ut honom en vecka när jag var bortrest ) Jag tror att detta bett av honom förpassas till de övriga pestredskapen.
Hans protest är varken försiktig eller subtil. Den består helt enkelt av att han ställer sig och bråkar på stället tills ryttaren hoppar av ( frivilligt eller med lite hjälp från hans sida :devil: )

Med vanligt bett är han dock hur harmonisk som helst, så problemet är därmed inte fysiskt.

Tror att bettlöst fungerar på många hästar, liksom bett fungerar på många hästar, man måste helt enkelt hitta sin egen väg.

/
Susanne
 
???

I just denna fråga tycks det som jag helt håller med dig Antti och samtidigt blir jag mycket konfunderad :confused: eftersom du själv sedan presenterar sanningar typ:

"Och rent tekniskt så är ett SP vida överlägset ett bitless.
[...] Varför det är så finns också ned skrivet i historien och finns på många ställen på nätet."

Jag uppfattar i stort sett alltid dina inlägg som att här har vi en person som anser sig sitta inne med sanningen, vilket får mig att se rött . Kanske är det min läsning det är fel på. Men jag tror också att det kanske inte gjorde något om du funderade över din läsning, för min uppfattning om många diskussioner här inne är att det just INTE är personer som letar efter en enda sanning som för dessa diskussioner, även om det naturligtvis förekommer!

Generellt i diskussionen så är jag oerhört skeptisk till forskning som leder fram till att en komersiell produkt är det enda rätta :angel:. Vidare anser jag att doktors- och professorstitlar inte nödvändigtvis betyder att personen har den blekaste aning om var den pratar om PLUS att man i en internetmiljö inte ens vet om de är riktiga. Jag menar inte att utså tvivel beträffande den här aktuelle forskarens "status" utan vill bara hissa en generell varningsflagga för presentation av forskningsresultat på nätet. Kolla alltid källan!

(Blir man förresten phd även om man disputerar i veterinärmedicin i USA? Någon som vet?)

Anneli
 
Hej!
Jag har köpt ett bitless bridle till mina hästar, och ja jag tycker den är helt ok!!

Beställde den för ett halv år sedan, från USA.

Jag ville ha något som inte skulle stoppas i hästens mun, och något som ändå kunde få hästen böjd, på ett naturligt sätt.

Mina hästar, tinker 4 år och islandshäst 6år...

I volter vid böjningar tycker jag att man kan få en viss böjning på hästen, men jag föredrar mer en kapson vid handarbete och böjningar.

Att styra hästen vid körning, tycker jag fungerar jätte bra!
Hästen lär sig att gå undan för trycket, som när vi sitter på den. Men jag kan inte riktigt uttala mig om man kan använda detta vid akademisk ridning, då böjningar är mycket viktiga och att hästen jobbar rätt.

Detta är så pass nytt i hästvärlden, men det kommer att bli mera och man kommer att söka efter den perfekta lösningen för sin häst.

Hästar är olika, det får man inte glömma...

Men jag är nöjd med mitt bitless bridle, den är inte tung eller klumpig, lätt att trä på och hästen slipper att öppna munnen och ta emot ett kallt bett och unghästar som ännu inte är klara med sina tänder, uppskattar bitless bridle, och vi behöver inte oroa oss för att vi gör illa hästen i munnen.

Min NH tränare, som kommer hit imorgon är lite skeptisk till att bara abvända bitless bridle..men vi får se vad hon tycker när vi jobbar hästarna...hon menar att bett är det enda rätta för häst, men jag tycker inte så...men annars kan man ju kombinera bett och bitless bridle, vid promenad ridning BB, vid arbete bett..vi får se vad hon säger imorgon.

Men jag hoppas att fler kommer att testa BB, och berätta gärna mera om vad ni tycker.

Ha det!!
 
"Ny på forumet? Läs här först innan du ställer din fråga. Välkommen!


Först några forumregler:
- Efterlysningar av tränare görs bäst på annonssidorna, lite tips om hur du kan hitta en tränare finns nedan i FAQ'n också.
- Undvik personnamn, specifika tränare diskuteras inte. Däremot kan träningsmetoder tas upp men gör det på ett sätt som inte innehåller eller leder till personangrepp.
- Personangrepp och smutskastning hör inte hemma på ett forum så blir ni så osams, ta det privat.
- Var artiga mot varandra, genom en öppen och trevlig attityd uppstår ett forum där man kan lära sig nya saker varje dag.
- Ämnet är Barockridning, och mer om vad det är nedan:"
:smirk:
 
Hej igen!

Jag hade min tränare på besök idag ang bitless bridle...vi kom fram till att man kan använda bitless bridle även som sidepull( remmen runt hakan tas bort) och genom att fästa ett gummiband som löper från både sidoringarna till gjorden.

Min islandshäst gav efter för trycket bra, hon jobbade mer balanserad och sänkte nosen och välvde ryggen.

Det fungerar bra på känsliga hästar.

Min tinker däremot hade svårt att ge efter för trycket, och ville gärna köra upp huvudet, men man får ge dem tid att luska ut det själva...och mycket beröm när de gör rätt!!!

Jag är för Bitless bridle, men inte emot bett...kan vara bra att kombinera dem båda.
 
Vill tillägga att även bettlösa huvudlag kan vålla skador på hästen. Jag anser inte att kapsoner eller bitless är någonting som en nybörjare eller ridskola ska använda sig av!

Som någon annan skrev finns det även hästar som fungerar betydligt bättre med bett än utan. Har tex. en elev med en tinker som fungerar utmärkt på tränsbett men inte förstod vad man ska ha en kapson till.

En utbildad häst bör kunna ridas på i princip vad som hellst. Det min häst kan med träns kan den även utföra i grimma (och det är inga problem att rida den i grimma med bibehållen böjning) MEN det den inte kan utföra bra med träns blir betydligt sämre i grimma.

Jag varierar gärna och tycker absolut inte det är något fel med bettlösa alternativ även om jag själv föredrar ett tränsbett i första hand, det som oroar mig är att folk tycks tro att tex. bitless är totalt ofarliga instrument.
 
"genom att fästa ett gummiband som löper från både sidoringarna till gjorden." "????


"Min islandshäst gav efter för trycket bra, hon jobbade mer balanserad och sänkte nosen och välvde ryggen." ???

Ska det vara bättre alternativ än bett? T_B
 
Jag menar att man kan fästa dit gummibandet, det ingår inte i BB utan man kan köpa det i en vanlig hästbutik.

Min NH instruktör använder sig mycket av detta när hon vill få hästen att hitta balansen, i boken " Dansa med hästar" står det lite förklarat om det...jag har provat det på mina hästar och jag vet många andra som gjort det.

Men det är ju upp till var och en hur man jobbar hästarna till en bättre form, men detta är ett bra alternativ.
 
Har själv en tinker som har haft bett i mun.
Nu går jag över till BB som fungerar hur bra som helst, det handlar oftast om hur känslig hästen är, och då kan ett bett vara ett annat alternativ, allt är upp till hästen.
 
Det menar jag inte, det beror helt på hur känslig hästen är.
Men detta går åxo att göra med ett bett i mun.

Lägg detta gummiband över hästen nacke, där huvudlaget sitter, sedan på var sin sida av bettet för du in ändarna av gummibandet genom ringarna på bettet och sedan till gjorden, och helst till ringarna som sitter under magen på gjorden, gummibandet kommer då mellan frambenen på hästen.

Sedan spänner man, beroende hur pass mycket hästen vill ge efter, men inte för hårt och inte för löst...man får prova sig fram.

Men det är något jag verkligen kan rek. Hästen hittar sin balans utan någon inverkan från ryttare eller tömmar.

Och man ska tänka på att låta hästen gå i skritt i volten, så den själv får känna efter att det blir skönast att ge efter för trycket, och så fort hästen ger efter, beröm.

Sedan kan man göra tempoväxlingar mellan trav och skritt.

Frågor?, bara skriv.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ 40 närmar sig. Vikten går uppåt och jag har skaffat gymkort. Att reglera vikten med födointaget fungerar inte på mig, så min tanke är...
7 8 9
Svar
170
· Visningar
10 185
Senast: SiZo
·
Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
2 311
Senast: Ridinglady
·
Tjatter I denna evighetslånga vinter så måste det vara fler än jag som längtar efter våren. Och vad passar då bättre än en omgång med Secret...
23 24 25
Svar
482
· Visningar
14 452
Senast: Barbabelle
·
Kropp & Själ Vi försöker hjälpa en vän till min mamma som nyss än en gång blivit katastrofdåligt bemött av vården, jag är så arg att jag kokar varje...
Svar
19
· Visningar
2 685
Senast: Saigon
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp