BETT = SKADLIGT?

Jamen då får vi ju se till att göra det :D.

Skall du på värmlandsträffen.....det skall jag :bump: :bump:

MVH Madde
 
Det är långt för mig med.....jättelångt till och med :D.
Men det verkar bli i Juli någon gång, och det skall bli så roligt. Det är Martha som håller i det hela.
 
Vad gäller halsförlängare så har jag provat den, alla längder som går samt att sätta den både mellan frambenen och i gjordarna strax under sadeln. Efter noga övervägande har jag kommit fram till att den gör bäst nytta när man ska köra hem julgranen på takräcket, inte på en häst. På hästen tycker jag den hindrar mer än den gör nytta.
 
Nu dör jag *gapskratt* :rofl: :rofl:

Man kan också köpa flera stycken och hoppa twist, det tränar garanterat benmusklar och motoriken. Man kan även ha olika höjder så man får jobba ordentligt med höga benlyft :idea: :D

MVH Madde
 
Hehe, andra hjälptygeltips: Gramantygeln är bra när man behöver draglinor när man tolkar med shettisen. Och nackstycket till chambonen är bra att ha om man ska köra tandem.

Jag har för övrigt sett flera gånger på e-bay att stångbett utbjuds som... toapappershållare!!!!
 
Åh hjälp.. det bästa hitills!! :rofl:

Kan vi inte göra en ny lista för hööks med hjälptyglar med Svea's beskrivningar?
 
Jaaa det gör vi absolut :banana: :banana:, då Höök katalogernas information verkligen behöver uppdateras.

:D :D

MVH Madde
 
Hur då?
De har varit på ön i tusen år?
Väglöst land.
Gått med packning, med allt möjligt påspännt.
De har varit packhästar hela tiden som man har satt sig på för att slippa gå.
Och det jämför du med hästar som bara har avlats för strid.
Islänngen är en packhäst, en transportmoped, inget annat.
 
Det enda är ju bara att islänningen är väldigt lik Camarguehästen (de av urponnytyp) och de används ju i arbetet med tjurarna... De var även eftertraktade av Julius Caesar och Napoleon..
 
Ens egen ras är alltid bäst, och med lite personlig tolkning av historien så kan man få till det att alla raser är urgamla och har eftertraktats av alla härförare som har funnits genom tiderna.
 
helt underbart ju! det finns fler än jag!
hur beställer man såntdär? kan ju vara kul att ha. fast det är säkert dyrt så jag får väl hålla mej till mina fina grimmor :love: :banana:
 
Fundear över en sak, har ni sett någon ryttarstaty på Napoleon i en klövjesadel på en islandshäst?
 
Du verkar okunnig om islandshästen. Åk och titta på avelsvärdering och tävling.
Fast visst, det finns raser som är lättare att rida och ibland är jag avundsjuk på ponny- och halvblodsryttarna. Men en vältränad islandshäst är fantastisk att rida! :bow:
 
Sant att islandshästen använts som packhäst och dragare, men enligt BB har det funnits högre utbildade ryttare på island, ryttare utbildade enligt klassiska principer. Han har visst sett bevis för detta och även bett som kommer från den ridningen.
Man kan ju tänka sig att kunnskapen fallit i glömska efter alla naturkatastrofer där både hästar och människor minskade i antal. Efter en sådan katastrof ägnade man sig nog hellre att bygga upp samhällen igen än att utbilda hästar och ryttar i ridkonst.

I en bok står det att islandshästen finns i två typer, en ridhäst och en draghästvariant. Det stämmer inte numera men visst finns det hästar som ser mer lämpade ut för att dra och skjuta på än för att bära upp och samla sig.
 
Fast att säga att ett halvblod är "bättre" lämpad än en islandshäst vet jag inte riktigt.

Nåja, jag har inte tänkt att lägga mig i ras diskussionen...bara säga att man får väl göra det bästa av det man har och skaffar man sig "nytt" så får man väl ta och tänak sig för vad man egentligen ska ha kusen till.
 
Titta på hästen på bilderna i tråden ideal?, tycker du den ser ut att vara lämplig som packhäst?
 
De flesta ryttare som tävlar på elitnivå i dressyr och hoppning har halvblod. Men halvblodet platsar inte på islandshästtävlingarna.
Det går mycket snabbare att utbilda ett halvblod till att gå godkänd LC:1, för en islandshäst kan det ta år av träning även för en bra ryttare innan den galopperar balanserat på en volt.
Vilken ras som är bäst beror på vad man vill göra, araben är generellt bättre än islandshästen i distansritt, lusitanon har lätt för samling osv.
 
Jag håller fortfarande inte med dig.

Att ett halvblod kommer fortare upp till LC har inget med lämplighet att göra det har att göra med att folk har för bråttom.

De halvblod jag sett kan i alla fall inte mäta sig med t.ex. de flesta kallblodstravare i vad det gäller att vara lämpliga ridhästar.

Och jag tycker inte illa om rasen alls. Jag har själv ett halvblods sto, men hade jag köpt häst nu hade jag inte köpt från den rasen om jag inte hittat ett stort undantag.

Sen kanske islänningarna har något svårare för sig, men efter att ha sett min tränares häst så har jag svårt för att tro det.
Men jag har som sagt inte så stor kollpå den rasen. Det jag vill ha fram är bara att halvblod är inte så lämpae som folk inom tävlingsdressyren har fått för sig. Visst de kan skjuta (ökad trav) snyggt, men det innebär ju faktiskt att de passar bättre som körhästar, för av det jag sett så är de inte speciellt bra på att bära.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ 40 närmar sig. Vikten går uppåt och jag har skaffat gymkort. Att reglera vikten med födointaget fungerar inte på mig, så min tanke är...
7 8 9
Svar
170
· Visningar
9 840
Senast: SiZo
·
Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
2 169
Senast: Ridinglady
·
Tjatter I denna evighetslånga vinter så måste det vara fler än jag som längtar efter våren. Och vad passar då bättre än en omgång med Secret...
23 24 25
Svar
482
· Visningar
13 888
Senast: Barbabelle
·
Kropp & Själ Vi försöker hjälpa en vän till min mamma som nyss än en gång blivit katastrofdåligt bemött av vården, jag är så arg att jag kokar varje...
Svar
19
· Visningar
2 624
Senast: Saigon
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp