BETT = SKADLIGT?

Aha, du menar en vanlig halsförvrängare? Nja, de använder jag helst inte, tycker inte att de lär hästen rätt saker.
 
Hästen hittar sin balans utan någon inverkan från ryttare eller tömmar.
Det förutsätter ju att hästen är ur balans, men varför ska den vara ur balans om den inte har någon ryttare på ryggen och springer lös på volten :confused:
 
Du är liksom en sån där person som "man" bara känner att henne vill jag träffa. ;)
 
Halsförlängare är ett dåligt alternativ eftersom det lär hästen att den aldrig får eftergift - om den inte krullar ihop sig. När handen ger efter ska hästen ha möjlighet att sträcka sig som belöning. Om gummisnodden tar emot och drar hårdare och hårdare pga av elasticiteten får du motsatt effekt mot vad du vill uppnå.
Jag vet inte om gummisnodden är "godkänd" inom NH-rörelsen. Inom klassisk dressyr hör den inte hemma. T_B
 
Min NH instruktör använder det och många andra använder det, med goda resultat.

Har ni provat så ni vet att det inte fungerar??
Men det är upp till var och en om man vill använda det, ni behöver inte göra som jag.

Sen är det mycket möjligt att ni inte förstår vad jag menar, för hästen tar absolut inte skada av det och det blir mycket goda resultat, och man behöver inte använda det länge för hästen kommer snabbt underfund med att ge efter för trycket...hästen hittar sin balans utan ryttare .

Man ska bara använda det i volten inte när man sedan sitter upp och rider...

Men som sagt det är upp till var och en. :D
 
Jag jobbar mycket med islandshästar, de har svårt för att hitta balansen. När man får hästen att söka sig neråt välver hästen sin rygg och slappnar av i halsen, detta är ju förutsättningen för en häst som ska bära ryttare.

Jag vet att många inte jobbar sina hästar rätt från marken, utan rider in hästen som då kan få problem i framtiden, om den inte lärt sig att bära rätt.

Min tinker däremot har själv en bra bärighet, men spänner sig en aning i traven och måste lära sig att söka neråt.

Man lär hästen först att söka neråt, sedan uppåt och sen samling...desss steg måste följas.

Har sett många hästar som inte lärt bära sig själv samt dess ryttare.

Som Bent Branderup sa...det finns ingen häst som är klar att bära en människa på ryggen, det är detta arbete( markarbete) som är grunden för dess samling :)
 
Det finns olika slags NH.instruktörer, precis som inom alla grenar.
Jag begriper fortfarande inte varför du pratar om att hästen måste hitta sin balans utan ryttare, och att den behöver mekaniska hjälpmedel för att hitta balansen. Den har inga balansproblem så länge den inte har ryttare på ryggen. Är det din NH-tränare som säger så?
 
Har du själv jobbat en häst, har du sett den röra sig???
Det är inte bara min NH instruktör som säger det utan de är så.
Varför tror du många har problem med sina hästar, och att de inte kan bära sina ryttare rätt???
Varför uppstår skador på hästen ben??
Varför sätter inte hästen bakbenen under sig??
Varför känns traven okontrollerad??

Jag förstår att många av er inte vet helt enklet att hästen måste hitta sin balans innnan man som ryttare sitter upp och jobbar hästen.

Akademisk ridning, barockridning, allt handlar om balans...
Läs gärna boken " akademisk ridning" så kanske ni kommer underfund med hur hästen ska lära sig att bära sig.

Jag visste inte heller detta, men nu kan jag se vilka hästar som behöver hjälp med sin balans och hur man ska bygga upp den.

En lindansare, kan inte bara gå på lina...man måste lära sig att hitta sin egen balans innan man kliver upp på linan.

Gott Nytt ÅR!!!
 
Varför tror du många har problem med sina hästar, och att de inte kan bära sina ryttare rätt???
Varför uppstår skador på hästen ben??
Varför sätter inte hästen bakbenen under sig??


Därför att allt för många använder sig av hjälpmedel bl a halsförlängare så hästen blir förstörd eftersom hjälpmedlet hindrar hästen från att kunna sätta under sig sina bakben (Hur nu en halsförlängare kan fixa till det där , det har jag alltid undrat) :confused:

Varför känns traven okontrollerad??




Därför att så fort du tar bort din hjälptygel så hamnar hästen där den var från början i obalans. Det blir som en illusion att hästen är i balans när den bara går och hänger i gummibandet.

Jag förstår att många av er inte vet helt enklet att hästen måste hitta sin balans innnan man som ryttare sitter upp och jobbar hästen.



Tja, vi vet tillräckligt för att förstå att ett gummiband inte har något med hästens riktiga balans att göra, som sagt en illusion

Akademisk ridning, barockridning, allt handlar om balans...
Läs gärna boken " akademisk ridning" så kanske ni kommer underfund med hur hästen ska lära sig att bära sig.



Hmm , jag undrar om du har läst den där boken för i mitt exemplar finns det ingen författare som tar upp att man skall använda sig av ett gummiband i ridningen för att hjälpa hästen med balansen :confused:

Jag visste inte heller detta, men nu kan jag se vilka hästar som behöver hjälp med sin balans och hur man ska bygga upp den.

Hästar som behöver hjälp med sin balans utan ryttare skall nog i första hand åka till en veterinär anser jag iallafall.

En lindansare, kan inte bara gå på lina...man måste lära sig att hitta sin egen balans innan man kliver upp på linan.



Men när man står där på linan då , lär man sig att gå på lina om man håller sig i ett räcke samtidigt, eller kommer man ramla ner om man släpper taget om räcket.
Det tycker jag du skall fundera på lite innan du sätter på ditt gummiband nästa gång.

Gott Nytt ÅR!!!


[/quote]
 
Ni missar en väsentlig sak.
Att dom hästar ni talar om är packhästar eller vagnshästar. Dom ska inte ridas bara för att det går. Även om BB säger att alla hästar kan bära en ryttare så är det inte meningen.
Köp ridhästar så slipper ni så mycket krångel.
Verkar som alla vill ha det minst lämpliga öket till att bli som en narurligt begåvad ridhäst är....................från början.
 
jag kan bara hålla med Fio och Antti, en häst som inte har någon balans utan ryttare ska inte ridas.
Den är inte gjord för ridning och kan knappast bli hjälpt av att få på sig en gummisnodd.
 
Verkar som alla vill ha det minst lämpliga öket till att bli som en narurligt begåvad ridhäst är....................från början.


:rofl:



[/quote]
 
Först hade vi Florence Nightingale-ridning, nu har vi en ny variant: NH-Barock för hästar utan balans :rofl:
 
Tja, jag säger väl som min tränares tjej sa appropå hjälptyglar- det finns en jäkla massa bra hjälptyglar- jag har nog allihop- men kruxet är väl att komma på vad man ska ha dem till.. :confused:

Jag har såklart även en gummisnodd som ligger o skräpar bland den andra bråten. Longerade min häst dagligen med den i någon eller några veckor för några år sedan (kunde inte rida pga. benet var av på två ställen efter att han hade lagt sig på det)- tror aldrig han varit så jobbig i munnen som efter den perioden.

Jag har träffat fler hästar som folk använt gummiband på och är inte det minsta förtjust i det redskapet (heller). Tror inte jag kan rekomendera det i något fall - i de fall jag skulle kunna tänka mig finns det bättre grejer.

Men jag har förvisso inte provat det ihop med ett bettlöst huvudlag. Tror ändå jag i första hand skulle föredra en kapson som inte hindrar sökningen FRAMÅT neråt, eller möjligen en shambong- av samma orsak- men den är svårare att påverka än kapsonen- mer mekanisk därför tycker jag kapsonen är att föredra.
 
Först skrattade jag så att jag höll på att dö. Sedan insåg jag att nån stackars häst måste genomleva detta.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ 40 närmar sig. Vikten går uppåt och jag har skaffat gymkort. Att reglera vikten med födointaget fungerar inte på mig, så min tanke är...
7 8 9
Svar
170
· Visningar
9 839
Senast: SiZo
·
Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
2 169
Senast: Ridinglady
·
Tjatter I denna evighetslånga vinter så måste det vara fler än jag som längtar efter våren. Och vad passar då bättre än en omgång med Secret...
23 24 25
Svar
482
· Visningar
13 884
Senast: Barbabelle
·
Kropp & Själ Vi försöker hjälpa en vän till min mamma som nyss än en gång blivit katastrofdåligt bemött av vården, jag är så arg att jag kokar varje...
Svar
19
· Visningar
2 622
Senast: Saigon
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Vildkattungar
  • Uppdateringstråd 29
  • Valp 2024

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp