BETT = SKADLIGT?

F

flyingelefant

vad säger ni om faktan som framställs av dr Robert Cook om alla bettets skadliga effekter? Jag köper det faktiskt.

All info finns på www.bitlessbridle.com

mvh Camilla

:)
 
Jag är helt övertygad om att alla bett ger skador på ett eller annat vis, och jag önskar att jag kunde hitta ett riktigt bra alternativ åt Gottfrid.

Bittles bridle är något sam jag funderat på, men sen är det inte så lätt med Gottfrid.....för han hatar när man stänger igen munnen på honom och blir riktigt irriterad.

Så jag funderar fortfarande på en patentlösning :D
 
vårt förra sto reds med bitless, och man behöver inte alls dra åt nosremmen så mkt som det ser ut på bilderna på hemsidan!!! man kan ha den riktigt lös faktiskt! och e du säker på att hon skulle få panik när hon inte har bett i munnen? då kan jag fatta att paniken kommer av att vara instängd med metall i munnen, men utan?

det blir ju typ som att ha en grimma som är LITE för liten.

mvh C
 
Nja han får inte panik...utan blir mycket irriterad. Främst för att det hindrar honom att gäspa, han gäspar ofta denna häst.

När vi var på kurs så fick han prova på en kapson och hans första reaktion blev ilska...ja han blev riktigt förbannad....det kan alla intyga som var där :D. Men visst, omständigheterna var kanske lite väl extrem just då med en massa oro och stress.
Och visst han accepterar att inte få så mycket plats runt munnen, men det känns som om jag skulle vilja ha effekten kvar av tex kapsonen men ändå ha friheten kvar för att han skall kunna gäspa eller liknande.

Ja jag vet, jag är fröken tvärtemot :angel::D, som inte kan nöja mig med det som finns.

Men jag försöker bara att göra det bästa sv situationen....men mina ideer börjar att tryta.

MVH Madde
 
Nu har jag inte hunnit läsa artiklarna... har lite brottom men jag tänkte göra ett inlägg ändå.

Visst har våra hästar idag otroligt många bettrelaterade problem. Men det beror ju oftast inte på bett som sådant. Utan på att dom är illa tillpassade, för tjocka, för hårt "uppspända" och framförallt på en för hård ryttarhand.

Avhjälpte man dom problemen så tror jag att den stora delen bett relaterade problem skulle vara ur världen.

Alltså om man tar ett smalt bett som inte är för långt eller för kort o lägger det rätt i lanerna o lägger till en bra ryttarhand. Så tror jag att ytterst få skulle få större bett relaterade problem.
 
Gottfrid, prova sidepull, den ska sitta löst runt nosen.

Vad gäller dr Cook så skulle det vara intressant att se med egna ögon vilken sorts ridning han grundar sina åsikter på innan man bedömer hans rön.

Vad gäller bitless bridle som "den enda lösningen" så är jag definitivt inte övertygad av det jag sett hittills.
 
#Vad gäller dr Cook så skulle det vara intressant att se med egna ögon vilken sorts ridning han grundar sina åsikter på innan man bedömer hans rön."
Och likaså vad dom som talar sig varm för bitless presterar.
 
Så sant, så sant.

Har väldigt liten erfarenhet av bitless bridle, men sidepull verkar ge tydligare signaler och bättre reaktioner på tygeltagen.
 
Ja jag har en sidepull på honom just nu, och det är det som fungerar bäst på honom.
Men samtidigt upplever jag att jag inte får igenom böjningen som jag skulle vilja.

Men det får mig ju att fundera ännu mer på vad jag håller på med, och luska ut lösningar...och det är ju bra :D.

Så sidepull får det vara tills jag kommer på något bättre, och när sedan bettet skall på plats igen så skall det egentligen inte behövas. Men det får vara den tidens bekymmer.

MVH Madde
 
Sist min häst var hos tandläkaren diskuterade vi bla. lite om bitless, kapsoner, bett osv. Han ansåg att bitless var ganska skarpt och att trycket på näsbenet var jämförbart med trycket på lanerna eftersom varken laner eller näsben har något fett mellan skinnet och benet.

Till hästar med svåra munproblem brukar vad jag vet Torbjörn rekomendera variation i bettslingen då olika redskap ger tryck på olika delar av munnen. Tex. att skiffta mellan tredelat och rakt bett samt sidepull.

Som någon annan här skrev så tror inte jag heller att ett välanpassat bett tillsammans med en varsam hand gör någon skada på en frisk häst.
 
Detta är inte direkt riktat till dig tralopp utan till alla som svarat.

Inte för att vara "neggig" men är det NÅN som läst igenom artiklarna eller grundar ni teorierna på fördomar om att man inte kan få igenom en korrekt böjning bettlöst? :confused:

Det står nämerligen bland faktat att man genom att ha bett i munnen framkallar en tuggreflex hos hästen som om den skulle äta något, vilket får igång magen och tuggreflexer med för hästen negativa följder, sen är det andningshinder och diverse problem med skelettet... allt detta och mer bara pga ett bett i munnen, inte tillhörande hård hand eller att bettet är dåligt tillpassat.

därav fungerar ju inte din teori, Svea, att har man bara mjuk hand och bra bett osv så åstadkommer man ingen skada.

och till det att man inte sett vad bitless förespråkare presterat så kan jag bara säga som så att bitless inte ens säljs i Sverige så det är inte många som har det!

får man tävla hoppning/dressyr bettlöst förresten? Hoppning har jag för mig att man får, men dressyr har ju alltid massa skumma regler...
 
Allt man behöver göra är att kolla vilka som talar varmt om bitless.
Sen vet man .
 
Bara för att någon med en doktorsgrad skrivit väldigt många sidor, behöver det som skrivs inte vara den absoluta och enda sanningen.

Att det finns skaderisker med bett tror jag att vi alla kan vara överens om. Att det är mindre skaderisk med bettlösa huvudlag likaså, och att ridning med bettlösa huvudlag gärna kunde ske i större utsträckning än vad som är fallet i dag, inte minst på ridskolor och för grundutbildning av unghästar. Men jag går inte med på att allt användande av bett är skadligt.

- Cook skriver att när hästen kommer till eftergift i nacken kan den inte andas ordentligt. Vad skulle det vara för skillnad mellan eftergift i nacken som erhållits med hjälp av ett bett, till skillnad från eftergift som erhålls med ett bitless bridle?

- Han skriver också att hästar som går mot bettet får problem med andningen. Men en häst kan lika väl går emot ett bitless bridle.

- Han skriver att bettet orsakar att hästens salivproduktion ökar när man använder bett, och att det får hästen att börja tugga. Personligen ser jag ingen skillnad i salivproduktion eller tuggande på en häst som går på bettlöst elelr med bett, om de arbetar trevligt.

- Mycket av det Cook skriver verkar kretsa kring galopphästar och deras förhållanden, vilket får mig att undra om det är bettet som broms eller bettet som precisionsintrument han har studerat.

- Den omfattande studie Cook har gjort verkar vara baserad på enkäter som sänts ut till hästfolk och som han sedan sammanställt. Han verkar inte ha studerat ekipagen utvöer detta. Sen undrar jag hur urvalet var av de ekipage som svarade på enkäten. Det verkar ju inte vara en slumpvis utvald grupp, utan bara folk som köpt bitless bridle varav förmodligen många hade problem med sina hästar innan. Jag tycker knappast att hans studie verkar uppfylla några krav på att vara empirisk forskning.

- Det går inte att utifrån Cooks artiklar utläsa att det är just bettet i sig som är orsaken till de problem han räknar upp. Felaktig hantering av bettet, ja, men inte nödvändigtvis bettet i sig.
 
Första gången vi samlar krafter mot samma :)
Denna sanna kunskapen finns inte att köpa på nätet, i tidningen eller på kursen.
Den är fri och finns tillgänglig för den som vill se.
 
Glömde svara dig :o, självklart har jag aldrig nosgrimma på honom. Det är många år sedasn jag slutade med att ha nosgrimma då jag inte förstår vitsen med den. Och tänker inte börja igen förrän jag får ett mycket, mycket bra argument.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ 40 närmar sig. Vikten går uppåt och jag har skaffat gymkort. Att reglera vikten med födointaget fungerar inte på mig, så min tanke är...
7 8 9
Svar
170
· Visningar
9 840
Senast: SiZo
·
Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
2 169
Senast: Ridinglady
·
Tjatter I denna evighetslånga vinter så måste det vara fler än jag som längtar efter våren. Och vad passar då bättre än en omgång med Secret...
23 24 25
Svar
482
· Visningar
13 887
Senast: Barbabelle
·
Kropp & Själ Vi försöker hjälpa en vän till min mamma som nyss än en gång blivit katastrofdåligt bemött av vården, jag är så arg att jag kokar varje...
Svar
19
· Visningar
2 624
Senast: Saigon
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Vildkattungar
  • Senast tagna bilden XV
  • Diarré

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp