Bett - Skarpt eller mjukt?

Ragge_

Trådstartare
Hej,
har en ponny som ogillar bett och har blivit rekommenderad att använda rakt eller tredelat bett för att de är mildare än tvådelade, byta till tredelat eftersom ett rakt bett är såååå skarpt osv. osv.. Jag har inte märkt någon skillnad på honom oavsett bettmodell och har nu bokat tid hos en tandläkare för att få reda på vad som är galet och vilket bett som är att föredra för just honom, MEN hur kommer det sig att folk har så olika uppfattningar om vilka bett som ska användas och hur de påverkar hästen? Hur är det med vanliga tränsbett, vad har de för för- och nackdelar och vilka är enligt er de skarpaste/mjukaste betten och varför? Och tjockleken - ju tunnare desto skarpare?

Sv: Bett - Skarpt eller mjukt?

Det där beror väldigt mycket på hästen. Folk har väl fått olika erfarenheter då olika bett kanske inte fungerar på samma sätt på alla hästar.

Egentligen är ett bett skarpare ju fler brytpunkter det har och ju smalare det är. Ett smalt tredelat är alltså skarpare än ett tjockt tvådelat.
Men ska man ha ett tredelat är det viktigt att tänka på att mittdelen inte är för lång, då kan länken lika och trycka på lanerna vid ledande tygeltag tex.
Raka bett tycker jag fungerar bra ibland, men ofta blir det lite "stumt" i munnen då det inte är ledat eller böjbart.

Jag tycker många rider med för smala och ibland för korta bett. De ska inte vara för långa men får inte heller vara så korta att de kniper i mungipan när bettringen rör sig, det kan hästarna reagera ordentligt på om de är känsliga.
Jag har ett rätt tjockt tredelat bett som fungerar bra på två av mina hästar som har lite svårt att ta stöd. På min yngsta häst har jag ett tjock tvådelat, hon har visat klart och tydligt att tredelat inte är ok :angel:

Annars tycker jag Nova bett kan fungera om de är väldigt känsliga

Antagligen kommer du få höra att du ska ha ett kort, smalt tredelat bett av tandläkaren. Hon/han kan säkert ha rätt i det, men är det möjligt så hör om du kan rida lite när tandläkaren ser på för jag tycker det ofta inte riktigt fungerar som de säger. Tycker hästarna sällan tar bra stöd på betten när de är så smala som de vill ha dem...

Å andra sidan är inte hästmunnar gjorda för att ha bett i sig alls så tjocka bett ligger sällan speciellt bra. Ännu sämre blir det när folk stänger igen truten med nosgrimmor.

I de flesta fall ligger ett smalare bett bättre, men kan hålla med om att det där med två- och tredelat varierar från häst till häst.

Ett bra bett är det bettet som passar i just din hästs mun. Ett tjockt bett i en liten mun gör ont. Om man dessutom använder nosgrimma på hästen så tvingar man ihop munnen fast den inte kan stänga munnen riktigt om bettet utan att det ligger emot hela tiden. Man måste titta hur hästen ser ut i munnen. Om den är hög, låg eller mellan i gommen. Om den har smal eller tjock tunga. Om den har tänder långt ner eller om de slutar högre upp osv. Man kan inte säga rent generellt att vissa bett är skarpare än andra utan det beror alltså helt på hur munnen ser ut. En häst med låg gom får ju ont av ett tvådelat bett eftersom det då slår upp i gommen medans en annan häst med hög gom går jättebra på ett tvådelat. Ett rakt bett ligger bra i en mun medans en annan häst har så tjock tunga att det blir tryck på den hela tiden. Där passar ett tredelat bett bättre så att tungan får avlastas.
Samma sak med längden på bettet. Vissa hästar har tunna mungipor medans andra har tjocka. Bettet ska ju varken nypa eller vara för långt för då ligger det inte bra.
Olika hästar vill också ha bettet olika högt. Det bästa är att stoppa in bettet man tror passar och sakta dra det upp och ned. I den höjden som hästen håller fast bettet sätter man fast det. Bettet ska alltid ligga minst två fingrar ifrån sista tanden för annars kan det slå i tänderna och skada dem. Om hästen inte håller kvar bettet själv så är det inte rätt bett för hästen utan då får man leta vidare.
När du är hos tandläkaren så passa på att verkligen titta i munnen på hästen så att du själv kan skapa dej en uppfattning om vilket bett som passar just din häst.

Jag vet att det är så, men jag håller inte med... Jag har ridit på tunna bett som ska passa mina hästar, men de allra flesta går ändå bättre med tjocka. Ett så tunnt bett som många tandläkare vill att man ska ha blir rätt skarpt, är det då en häst med lite svår mun är det svårt att få den att ta ett ärligt stöd.

Jag tycker nog att mina hästar håller munnen hyffsat stängd ändå, iaf gapar de inte mer för att de har det tjocka bettet

Som du redan fått svaret så beror det på hur hästen ser ut i munnen. Jag fick hjälp av duktig veterinär som kollade i munnen på hästen. Testade dom bett jag hade till godo och gav mig sedan råd om både längd,modeller, tjocklek och upphänget.
Så för min del blev det att inhandlade ett rakt smalt bett samt att variera det med det tredelade jag redan hade som är smalt (som jag trodde var för smalt innan jag fick se inne i munnen)
Jag har dessa på olika träns så jag varierar de olika tränsen med betten så tryckpunkterna blir olika. Har även olika nosgrimmor på dessa träns.
Pållen verkar nöjd med upplägget:)

Man måste testa är mitt svar: Min ponny går ok på allt egentligen, men det finns ändå skillnader: Rakt gillar hon inte, blir lite bängligt eller tung, alt försöker spotta ut. Novabettet är det bett hon verkligen INTE trivts med. Troligtvis för tjockt för hennes lilla mun. Tredelat eggbett mässing - ok. Tredelat eggbett - rostfritt funkar toppen. Tredelat vanligt funkar toppen. Tredelat pelhamn funkar fint (används ytterst sällan). Kulbett - jajjemän. Tredelat äppelbett - nja. Tvådelat äppelbett - toppen. Tvådelai i sötmalm - funkar bra. Jaltkandar med port - utspottningsvarning.

Liknande trådar

Utrustning Jag ska köpa nytt bett till min ponny då det vi har nu är för litet. Han har 11,5 i fasta ringar men vilken storlek blir det då med lösa...
Svar
5
· Visningar
1 353
Senast: Freazer
·
Utrustning Vad för fördelar eller nackdelar är det med lösa, jämfört med fasta ringar, (eggbett), på ett rakt bett? Hur skiljer de sig enligt din...
Svar
2
· Visningar
977
Senast: tara
·
Utrustning Jag behöver bettförslag till ena ponnyn. Jag rider oftast på hackamore, ibland babypelham, rakt i gummi. Hon är åt det heta hållet och...
Svar
1
· Visningar
1 112
Senast: Lipperta
·
Utrustning Hästen har tjock tunga, köttiga läppar och väldigt låg gom. Har provat lite olika tränsbett och hon föredrar ett tredelat eggbett, eller... 2 3
Svar
41
· Visningar
4 479
Senast: Alexandra_W
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Shop to you drop, del 4
  • Uppdateringstråd 31
  • Guldfasanerna