Bett till en häst med mycket motor och känslig mun

saraee

Trådstartare
Är på ständig jakt efter det perfekta bettet. Har provat de flesta: Rakt m fasta ringar, Nova, Rakt kimblewick m tungfrihet, tredelat dynamic sprenger m både fasta o lösa ringar, vanliga tredelade m fasta o lösa ringar (o med kopparmitt), tvådelat sprenger, två o tredelat med parerstänger, pelham m tungfrihet, hackamore och waterford.

Har en känslig häst som verkar föredra raka bett framför delade (de flesta dagarna iaf) men som också har en räv bakom örat då och då.. Just nu är kimblewicket favoriten, men skulle gärna ha något mer som liknar det så man kan variera lite och gärna något som är lite mildare. Har ni några förslag?
 
Är på ständig jakt efter det perfekta bettet. Har provat de flesta: Rakt m fasta ringar, Nova, Rakt kimblewick m tungfrihet, tredelat dynamic sprenger m både fasta o lösa ringar, vanliga tredelade m fasta o lösa ringar (o med kopparmitt), tvådelat sprenger, två o tredelat med parerstänger, pelham m tungfrihet, hackamore och waterford.

Har en känslig häst som verkar föredra raka bett framför delade (de flesta dagarna iaf) men som också har en räv bakom örat då och då.. Just nu är kimblewicket favoriten, men skulle gärna ha något mer som liknar det så man kan variera lite och gärna något som är lite mildare. Har ni några förslag?

Kimblewick utan tungfrihet/pelham utan tungfrihet med dubla tyglar?
 
Har en känslig häst som verkar föredra raka bett framför delade (de flesta dagarna iaf) men som också har en räv bakom örat då och då.. Just nu är kimblewicket favoriten, men skulle gärna ha något mer som liknar det så man kan variera lite och gärna något som är lite mildare. Har ni några förslag?

Jag varierar mellan rakt gummibett (nova), Stubben golden wing (3-delat), Sprenger RS (också 3-delat) och Hackamore på mitt sto som verkar vara som din - het häst med jättekänslig mun. Jag har också testat det mesta och kommit fram till att det inte finns något ultimat bett för min pålla, att variera funkar bäst.
 
Jag varierar mellan rakt gummibett (nova), Stubben golden wing (3-delat), Sprenger RS (också 3-delat) och Hackamore på mitt sto som verkar vara som din - het häst med jättekänslig mun. Jag har också testat det mesta och kommit fram till att det inte finns något ultimat bett för min pålla, att variera funkar bäst.


Nej känns ju dom jag provat det mesta.. Men stubben bettett verkar kanske vara något att prova!
 
min häst är lite liknande, eller ptja, var tills jag kom underfund med honom. jag klarade inteav att rida honom på tredelat bett, utan rakt pelham med liten tungfrihet eller rakt tränsbett var det enda han verkade någotsånär tillfreds med. red med två tyglar till pelhamet i början, kunde efterhand rida med enbart en tygel i den övreringen. tror han gillade att bettet var stabilt och medlite mer tygnd i iom skänklarna.

Idag rider jag på tredelat baucherbett eller tvådelat tränsbett, båda söker han fin kontakt med. tror egentligen en väldigt stor del av problemet är att komma underfund med hur man ska rida hästen för att den ska vara tillfreds, förr var ju min "omöjlig" men idag verkar han ju inte vara kinkig alls med bett.
 
Är ett bett utan tungfrihet mildare?

Nja, men vissa hästar trivs bättre med det ena än andra.
På vissa så "slår" tungfriheten upp i gommen när man tar i tygeln vilket inte är så skönt för hästen. Min är en av dom. Han funkade bättre på utan.
Nu har vi dock bytt till vanligt tvådelat med fasta ringar.
 
Är ett bett utan tungfrihet mildare?

Ja der är genrrelt mildare mundel, men vissa hästar föredrar tungfrihet o då blir ju tunfrihet mildare för denne... Men prova! Tänkte alltså som ett vanligt rakt muffbett, bara med den lilla hävstångseffekten som du verkade vilja ha :)?
 
Vad jag känner igen mig!

Baucher blev STORfavoriten här. Har det från hööks. Väntar på ett Beris rakt med tungfrihet o baucherringar. Hoppas det blir ännu bättre. Min gillar inte helt raka även om Nathe funkar, men det ska tydligen inte gå att beställa från dem längre :(
 
Stångbett med tungfrihet är bland det skarpaste du kan hitta. All kraft läggs på lanerna med mycket stor skaderisk som följd. (Som exempel : Island förbjöd enligt Lag alla stångbett med tungfrihet ivåras, detta pga den stora ökade skaderisken).

Testa kimblewick eller pelham med rak mundel. De är snällare iom att tungan är med o tar upp kraften.

Om det känns svårt att finlira med rakt bett kan jag rekommendera Bombers bett med "Barrell-mundel", den är tredelad några grader innan den låser och inverkar som ett rakt bett. Svårt att hitta på salusidor bara, man får specialbeställa. Man kan kombinera med alla typer av skänklar inkl kimblewick och pelham.

Är ett bett utan tungfrihet mildare?
 
Vår munkänsliga kunde inte ha metall kimblewick men däremot Beris kimblewick.
Tydligen är det skillnad på materialet också.
 
Vad jag känner igen mig!

Baucher blev STORfavoriten här. Har det från hööks. Väntar på ett Beris rakt med tungfrihet o baucherringar. Hoppas det blir ännu bättre. Min gillar inte helt raka även om Nathe funkar, men det ska tydligen inte gå att beställa från dem längre :(
Går att köpa Nathe från utlandet, alla modeller finns, bara att leta runt lite.
 
Har du prövat hackamore?

Du kan enkelt fixa ditt eget kombinationsbett om du tror det skulle kunna fungera på din häst :)
 
Vår munkänsliga kunde inte ha metall kimblewick men däremot Beris kimblewick.
Tydligen är det skillnad på materialet också.

Min häst tycker ju om sitt "vanliga" kimblewick, men jag skulle som sagt vilja ha ett alternativ! Varför kunde inte din häst ha metallkimblwicket o vad vart skillnaden med Beriset? :)
 
Jo han funkar på hackamore också! Har ett ponnyhack med korta skänklar. Hur gör jag ett eget kombinationsbett? :)

Ta tränget med hackamore och sätt fast en lös nackrem där du sätter det bett du vill använda.
Dubbla tyglar till det och ut och rid :-)
 
Har haft ungefär samma problem med min häst, ett tag funkade han på tredelat men med tiden så har han lärt sig att bita fast i det och dra tyglarna ur handen på mig. Han är också väldigt känslig och ville ändå inte betsla upp. Men när jag red ut för två veckor sedan kanske så vart det farligt, jag fick inte stopp på honom, provade ett kimbelwick med tungfrihet och det hatade han, så jag gav upp den tanken helt på skarpare bett, men, så för en vecka sedan så köpte jag ett babypelham, rakt utan tungfrihet och jag fick helt plötsligt en helt annan häst, red på två tyglar först för att kunna använda hävstången när den behövdes, men han blev irriterad över att det inte vart ett jämnt stöd i båda tror jag, så köpte deltor och satte på och nu är det favoritbettet, han suger fint på det, ligger lagom i handen, är lätt att styra och bromsa och verkar helt enkelt trivas på det helt och hållet, tror att han gillar när det är ett lite tyngre bett. Många tyckte inte att jag skulle betsla upp, man jag går fortfarande efter: Det är handen som avgör hur skarp bettet blir i hästens mun. Och jag tror definifivt att rida med lätta mjuka händer på ett pelham är snällare mot munnen än vad det är att sitta och slita och dra på ett rakt/tredelat/tvådelat.

Hoppas du hittar något bra för hästen, har du provat flippanbettet? Eller kanske pee-wee? Jag vet inte mycket om dom men hade en vän som pee-wee funkade väldigt bra på sin känsliga men starka häst, och flippanbettet har jag bara hört bra om :)
 
Min häst tycker ju om sitt "vanliga" kimblewick, men jag skulle som sagt vilja ha ett alternativ! Varför kunde inte din häst ha metallkimblwicket o vad vart skillnaden med Beriset? :)
Hästen har ett vanligt Beris rakt med tungfrihet, med ringar som den gillar. Antar att Beris variantens Kimblewick var så identiskt lik det så att det gick av bara farten.
När de provade metallKimblet så hade hon varit jätteorolig och hade nåt som blödde i munnen efteråt.Vet inte vad där hade hänt men dottern ville inte sätta på det igen. Kanske hästen hade bitit sig i kinden eller nåt.
 

Liknande trådar

Utrustning Det börjar bli dags att börja fundera på att kanske ta sig ut på någon dressyrstart i sommar och jag behöver bettips eftersom man inte...
Svar
17
· Visningar
1 092
Senast: Fazeem
·
Utrustning Har ni några tips till bett till känslig häst? Min häst har ett sprengerbett, dynamic med d-ringar, vilket fungerar bra men upplever att...
Svar
7
· Visningar
1 917
Senast: user19728
·
Utrustning Hästen är pigg fräsch, i bra kondition och jag har alldeles för dålig broms i terrängen 😅 I dressyren och banhoppningen rider jag på...
Svar
16
· Visningar
1 881
Senast: Aconite
·
Utrustning Hej! Hur ska man tänka om raka, två eller tredelade bett? Om man har ett bett som är delat och man tycker det passar bra, ska ett rakt...
Svar
4
· Visningar
902

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp