Bett till en häst med mycket motor och känslig mun

Ytterligare ett problem, min häst har ca 11-11,5 i bettstorlek. Har dom senaste dagarna letat som en galning o hittat några varianter jag skulle kunna tänka mig att prova: (Berisbetten finns inte i rätt storlekar annars skulle jag prova det) Sprenger max control type 3, men verkar inte finnas i 11-11,5 heller tyvärr.. Om någon vet om det finns får ni gärns tipsa. Karlslund komfort bett och Sprenger tränsbett m 4 ringar, peewee eller stubben golden wing..Sen även ett vanligt kimblewick utan tungfrihet eller ett delat (?)
Flippanbett skulle jag gärna köpa men plånboken säger nej..

Jaha vad tror ni? Vad provar man först?
 
Beror på , till min islandshäst som har 13,5 är det ju litet :)

Jo men man uttryckte sig att "de är generellt små i storlekarna". 115 mm ska liksom vara 115mm. Kläder kan vara små i storlekarna, liksom grimmor och träns.
Men bett där storleken anges i mm (hur lång mundelen är mellan de fasta eller rörliga bettringarna eller mellan skänklaran på skänkelbett)?
 
Jo men man uttryckte sig att "de är generellt små i storlekarna". 115 mm ska liksom vara 115mm. Kläder kan vara små i storlekarna, liksom grimmor och träns.
Men bett där storleken anges i mm (hur lång mundelen är mellan de fasta eller rörliga bettringarna eller mellan skänklaran på skänkelbett)?
Håller helt med, generellt små låter konstigt
 
Jo men man uttryckte sig att "de är generellt små i storlekarna". 115 mm ska liksom vara 115mm. Kläder kan vara små i storlekarna, liksom grimmor och träns.
Men bett där storleken anges i mm (hur lång mundelen är mellan de fasta eller rörliga bettringarna eller mellan skänklaran på skänkelbett)?

Min erfarenhet är att Nathe är små i storlekarna. När jag kontrollmätt har de varit 5 - 10 mm kortare än angiven längd
 
Använder detta: länk, på min unghäst och tycker att det fungerar hur bra som helst. Tycker att de ligger väldigt stadigt i munnen på honom samtidigt som det anpassar sig något.
 
Jo men man uttryckte sig att "de är generellt små i storlekarna". 115 mm ska liksom vara 115mm. Kläder kan vara små i storlekarna, liksom grimmor och träns.
Men bett där storleken anges i mm (hur lång mundelen är mellan de fasta eller rörliga bettringarna eller mellan skänklaran på skänkelbett)?

Jag har ingen erfarenhet av just Nathe, men har många gånger varit med om att betten är kortare eller längre än vad de varit märkta med.
 
Vad jag känner igen mig!

Baucher blev STORfavoriten här. Har det från hööks. Väntar på ett Beris rakt med tungfrihet o baucherringar. Hoppas det blir ännu bättre. Min gillar inte helt raka även om Nathe funkar, men det ska tydligen inte gå att beställa från dem längre :(

Hittade äntligen ett Beris med likadan mundel som jag beställt på Breedersmässan, dvs tungfrihet o soft. Kändes jättebra! Hoppas mitt kommer snart :)
 

Liknande trådar

Utrustning Det börjar bli dags att börja fundera på att kanske ta sig ut på någon dressyrstart i sommar och jag behöver bettips eftersom man inte...
Svar
17
· Visningar
1 092
Senast: Fazeem
·
Utrustning Har ni några tips till bett till känslig häst? Min häst har ett sprengerbett, dynamic med d-ringar, vilket fungerar bra men upplever att...
Svar
7
· Visningar
1 917
Senast: user19728
·
Utrustning Hästen är pigg fräsch, i bra kondition och jag har alldeles för dålig broms i terrängen 😅 I dressyren och banhoppningen rider jag på...
Svar
16
· Visningar
1 881
Senast: Aconite
·
Utrustning Hej! Hur ska man tänka om raka, två eller tredelade bett? Om man har ett bett som är delat och man tycker det passar bra, ska ett rakt...
Svar
4
· Visningar
902

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp