Bett till ponny som är orolig i munnen?

Bukefalos 30 år!

Vår ponny var sådan. Var.
Lösningen var att rida bettlöst 9 av 10 gånger.
Med tiden lärde hon sig acceptera bettet och var inte "rädd" för det.
Vi testade alla möjliga bett, och det var lika med allt.

Men efter sex månader med bettlös-strategi och extremt mjuk hand med bettet (mjukt gummi) så vågade hon slappna av.

Det var inget med tänderna, jag tror bara hon var känslig.

På köpet lärde sig mitt barn att ha en väldigt mjuk och lyhörd kontakt.

Upplever också att många som har orolig mun trivs med bomber happy tounge eller ett rakt mullen med fasta ringar som också ligger väldigt still.

Hur mjukt är Berisbettet?

Min ponny är trång i munnen, men hon tycker ändå om Novabettet. Jag själv tycker det ser väldigt klumpigt ut och hade önskat något som är nättare så har funderat på Beris comfort tidigare.

Jag har både Beris och Nova, hästen funkar på båda men jag upplever att Berisbettet blir lite mer "precist" och att det ligger mer still i munnen. Det är klart styvare än Novabettet men ändå lite böjligt. Jag har Beris comfort thin med bettskivor och en ganska löst spänd remontnosgrimma till det. Upplever precis som TS att nosgrimman stabiliserar lite, men hindrar ändå inte normalt tuggande eller gapande. Hästen kan utan problem få en godis och tugga den med nosgrimman på plats.

Med metallbett har jag haft problemet att min häst lägger upp det på tänderna och därmed sliter på främre kindtanden, så har gått över helt till syntetbett (biter han på dem blir det ju hål i bettet, inte förslitningsskador på tänderna). Hästen är klart nöjdare så och mycket lugnare i munnen och jag har fått vänja mig vid att det inte är exakt samma känsla som med metallbett.

Hon har bara 10cm mun så större blir nog inte så representativt.

Beris bettet låter ju bra istället för novabett då för munnen är liten åt alla håll 😮‍💨
Är det någon metallwire i dessa berisbett? tänker så de inte helt plötsligt är av 😱 hittat ingen info om det, men kag kanske oroar mig för bett mitt itu mitt på bilvägen i onödan och gummibetten inte går sönder så lätt.

@Ainon du får komma och botanisera i min betthög. De flesta är 12.5 men kan ju fungera att testa. Finns ett gäng olika :cool:
Min som varit fipplig i munnen har varit bättre med lockup, någon av de andra har föredragit läderbett.
Om den har liten mun kan Beris comfort thin vara bättre än Nova. Det tar mindre plats i munnen.

Jag har både Beris och Nova, hästen funkar på båda men jag upplever att Berisbettet blir lite mer "precist" och att det ligger mer still i munnen. Det är klart styvare än Novabettet men ändå lite böjligt. Jag har Beris comfort thin med bettskivor och en ganska löst spänd remontnosgrimma till det. Upplever precis som TS att nosgrimman stabiliserar lite, men hindrar ändå inte normalt tuggande eller gapande. Hästen kan utan problem få en godis och tugga den med nosgrimman på plats.

Med metallbett har jag haft problemet att min häst lägger upp det på tänderna och därmed sliter på främre kindtanden, så har gått över helt till syntetbett (biter han på dem blir det ju hål i bettet, inte förslitningsskador på tänderna). Hästen är klart nöjdare så och mycket lugnare i munnen och jag har fått vänja mig vid att det inte är exakt samma känsla som med metallbett.

Beris bettet låter ju bra istället för novabett då för munnen är liten åt alla håll 😮‍💨
Är det någon metallwire i dessa berisbett? tänker så de inte helt plötsligt är av 😱 hittat ingen info om det, men kag kanske oroar mig för bett mitt itu mitt på bilvägen i onödan och gummibetten inte går sönder så lätt.
Lippo är likadana som Beris, men betydligt billigare.

Vet inte om det är och vilken typ av förstärkning det är men materialet är rejälare än Nova. Det tuggas inte sönder lika lätt och jag har aldrig hört om något som gått av.

Liknande trådar

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka