Bett till ridtravare(ny "inriden")

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare yeax
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 24
  • Visningar Visningar 3 598
Y

yeax

Jag behöver verkligen hjälp!..

Han är 6 år, och blev körd på järvsöfaks bett, när ja nu rider har jag ett pessoa (ja slå mig om ni vill), men ja kan inte rida med vanligt tränsbett eftersom han blir så himla stark.. så pessoat är det som fungerat bäst, Men nu vill ja verkligen inte plåga honom med det här förbannade bettet, och ja vill inte att han ska tycka det är obekvämt eller få sår eller tryck osv.

Satt och kollade på ett jaktkandar, eftersom jag vill ha hävstångseffekt, och allt ja läst om raka bett är att dom är skonsamma men att man ändå kan hålla kontrollen =).. Dessutom tror jag att om jag byter bett och promenerar och tömkör på ett bättre bett kommer han att rätta till sig själv så småningom.

Men jag behöver lite hjälp.. för det finns så många kunna människor här ute så ja kankse kan få lite tips och ideer.
Han är otroligt snäll ,en nerverna spökar lite i honom, inget som märks så himla mycket. Men eftersom han är så stor och har lite egen vilja så kan han lätt dra iväg om han tröttnar...

=)

Sv: Bett till ridtravare(ny "inriden")

Skulle tro du kommer få massor med svar a la "träna mer lydnad" och liknande eftersom ett skarpare bett, i sig, aldrig löser ett problem, snarare gör det lättare för ryttare att smita förbi. I vilket fall, jag har dock hört många som rider på jaktkandar och de tycks vara nöjda med det. Har ett själv men då jag inte har någon häst är det svårt. Tror inte jag haft använding ör det heller.

Ett annat "bett" du skulle kunna prova ifall han blir stark och lite stum i munnen är ett hackamore, iom att du sa att du ville ha hävstång.

Måste bara undra också, varför vill du ha hävstång? Bara ren nyfikenhet, ingen kritik ^^

ja de kommer ja också att göra, men det kommer ta sin tid eftersom vi inte har någon ridbana lr liknande vi kan träna i.

Anledningen till havstångseffekt är ju för att han är så inni hel**te stark, och som sagt pessoat går han ju på bra, ja har liksom kontroll (för det mesta) men Sen läste ja om jaktkandaret och lite andra "snällare" bett som fort talar om att de faktiskt sitter någon och försöker styra undan från berget rakt framför.

nu är han ju helt ny på stället också haft honom i ca 1 månad bara, men ja försöker göra det så nära rätt som möjligt just för hans skull.

jag vågar helt ärligt inte rida på hack... hur löjligt det än låter men ja har hört skräck historier om brutna nosben osv, så det är något ja inte vill ge mig på.
eftersom han kan få för sig att dra iväg, då vill ja gärna Våga ta tag i honom också, och våga styra undan div. saker som kommer ivägen.

De låter ur löjligt i folks öron och ögon nu kanske men de är så ja känner. Och kan jag så rider ja ju helst utan träns o sadel men de är inte en möjlighet just nu =)

Men de kanske finns något annat bett du tycker är bättre?
Jag vet att man inte ska betlsa skarpare och försöka smita undan, men just nu hanldar det om att vi ska kunna njuta av våra turer tillsammans =) i skogen..

Du kan vara lugn angående hackamoret.
Det finns hästar som trampat av sina tyglar när de haft hackamore och de har klarat sig utan brutna nosryggar.
Sätt hackamoret på rätt sätt och prova att rida med det på ett område där din häst inte kan ge sig iväg så långt till en början. (hagen kanske kan fungera?)
Givetvis är det olika från häst till häst vad de tycker, men svårast brukar det vara att svänga med hackamore. Och det kanske kan vara ett bekymmer för dig om din travhäst inte riktigt är införstådd med skänkel och vikthjälp ännu.

Pelham kanske också skulle kunna vara något du kan prova? Gärna med dubbl tyglar om du kan hantera det.
Oavsett vilket bett eller betsling du väljer så är det viktigaste att du är klar med vad du vill så att din häst kan tolka din kommunikation och därmed kan ni förhoppningsvis betsla ner sedan.

Lycka till!

jag vågar helt ärligt inte rida på hack... hur löjligt det än låter men ja har hört skräck historier om brutna nosben osv, så det är något ja inte vill ge mig på.
eftersom han kan få för sig att dra iväg, då vill ja gärna Våga ta tag i honom också, och våga styra undan div. saker som kommer ivägen.

Det där med brutna nosben är något som kan inträffa om hackamoret är felaktigt satt på hästen, dvs att nos-delen är för långt ned och trycker på brosket och den tunna yttersta spetsen av nosbenet i samband med att man drar alldeles för hårt eller att hästen fastnar med tyglarna och försöker slita sig loss.
Men så länge hackamoret sitter som det ska, och du inte använder det vårdslöst, behöver du inte vara rädd att bryta näsan på hästen.

Jag har svårt att få tillgång till tränare här ute, och dessutom blir de väldigt dyrt att åka på lektion då den transport ja kan hyra kostar 800:- oavsett hur länge man ska ha den.

Nej det där med att svänga är han inte helt inne i :) de går mest rakt fram eller så svänger han som om det sitter en vagn bakom, men som sagt just nu tar ja baby steg frammåt, vi ska börja träna backe till veckan iaf en dag skritt uppför.

Jag försöker ta en promenad in emellanåt för att vi ska komma överens och träna halter osv.

Men efetrsom jag inte vet hur ett hack ska sitta för att sitta ordentligt känns det också dumt isåfall att göra fel, vet inte om den andra tjejen i stallet har någon erfarenhet utav dom heller eftersom de bara finns travare där..

Min syster köpte en fd travare som gick tur på Pessoabett med en enorm underhand som resultat. Han visade tydligt att han inte gillade bettet, vi provade lite andra men det bästa var Hackamoore. Viktigt är bara att köpa ett som passar bra, ofta är övre nosdelen i läder för kort så den får man fixa till. Hon har nu haft honom i 12 år och han är så välmusklad på rätt sätt å så snygg å välriden. Dit hade de aldrig kommit om de fortsatt med Pessoabett. Nu rids han på Hackamoore, tredelat bridong och min syster rider honom på westernbett med tungfrihet å skänklar. Min rekommendation är alltså, försök med Hackamoore, vill du även ha ett "vanligt" bett så kolla noga i din hästs mun och välj ut ett Mylerbett, de har många bra du kan välj. Den enda som vet billet bett som passar bäst är din egna häst. Lycka till, detta med bettval är mycket viktigt.

ja just därför vill jag inte ha pessoat, för de ger fel signaler .
Jo bett valet är noga därför ville ja ha lite tips och råd. Vill verkligen inte göra honom något ill men det är en djungel där ute med olika bett och deras inverkningar, och ja som bara ridtränat eller kört travare sen jag var 12, och nu sadlat om mot ridmänniska hållet har lite svårt att hitta rätt..

Tack så mycke =)

Har du begränsad ekonomi men vilket jag tror mig läsa ett genuint intresse att göra rätt med din häst så rekommenderar jag dig att koll på nätet. Myler har gett ut en bok som är bra, finns nog att läsa på nätet. Sök även på " hästtandläkare" där finns det en kunnig som har mkt info på sin hemsida. Och ett gott råd om du ska in i ryttarvärlden, lita mer på dig själv, din magkänsla och lyssna på din häst. Det finns många inom ridningen som " tycker" mkt. ( inkl jag själv ;-) )

försöker läsa så mycke jag kan, självklart vill jag hans bästa det är mitt ansvar att han får ett bra liv, ja min ekonomi just nu är lite skröpplig men som tur är så är min sambo lika inolverad som mig i viktors hälsa och välbefinnande.

Tack så mycke för dom fina råden =) baby steg är mitt mål och hur lång tid det än tar för oss att hitta rätt så spelar det ingen roll så länge vi har roligt på vägen =)

Ska kolla efter den boken och läsa lite tanläkar råd, samt prata med min hovslagare (han va väldigt lång i fötterna vilket har resulterad att han stått under sig) så det försöker vi korrigera nu plus att han kommit med div. tips och råd =) försöker samla på mig så mycke som möjligt i minnes banken, det mesta kommer ju till användning!

Tack igen!

PM:à mig gärna om era framsteg. Det vore roligt att höra. Mvh Lizzi

Jag tycker absolut att du kan prova ett jaktkandar. Särskilt om du inte är van att rida med två tyglar.
Jaktkandar finns både raka, med tungfrihet och svagt böjda så kolla honom i munnen hur han ser ut och köp bett därefter. På vissa ställen finns det delade också men det ska du inte köpa för man ska inte ha stångbett som är delade, det blir väldigt skarpt.
På vissa ridsportsaffärer kan man låna bett till en billig penning, det kan du börja med så du lär dej vilka bett han gillar.

När jag har köpt ett nytt bett så tar jag det löst (utan träns alltså) och sätter in det i munnen på hästen. Sedan håller jag i sidorna på bettet (där sidostyckena ska sitta) och drar det sakta uppåt och nedåt tills hästen suger tag i det och håller kvar det. Ett bett som hästen håller kvar själv är det bett jag väljer och jag sätter det så högt upp som hästen håller kvar det. Ett bett som hästen inte håller kvar behöver den aldrig mer ha i munnen heller för det passar ju inte.
Var också noga med att bettet är lagom stort. Kolla hästen i munnen när bettet är där så att det ligger bra och inte är för långt eller för kort.

Vilket bra knep! Det tackar vi ödmjukast för :bow:

Det där ska banne mig prövas på min nästa häst :O

Vad kul att ni också tycker att det är ett bra sätt :laugh:
Jag har fått mycket lugnare munnar och harmoniskare hästar sedan jag började göra så. T.o.m vår arab som har varit hopplös att hitta ett bett åt har hittat sin favorit på det sättet :laugh:
Ibland väljer det ett bett som man aldrig hade trott men jag litar på hästen och på veterinären som kollar tänderna varje år.

Senast ändrad:

gud vilket bra knep :D tusen tack!! De ska jag absolut göra =)
då är det ju verkligen hästen som väljer sitt bett och inte jag som tror att det är det han vill ha! =)

Jag har haft precis samma problem med min kallblodstravare i början :p Jag kunde dock inte sätta ett skarpare bett på honom (jag testade rakt Pelham utan tungfrihet), eftersom han hatar hävstångsbett :crazy:

Så jag satte först ett Fullcheek i munnen på honom, eftersom det är ett tydligt bett i.o.m parerstängerna, sen är det lite smalare än ett vanligt tränsbett. Sen skrittade jag bara ute i skogen (vi har en liten ridbanan, så där kunde jag trava lite och ändå fortfarade ha kontroll över honom) i ett halvår ungefär :grin: Sen hade han lugnat ner sig såpass att det gick att trava ute i skogen, sen tog det väll ett halvår till innan det gick att galoppera utan att han stressade upp sig :)

Men testa Pelham eller jaktkandar, om din gillar det så blir det ju lite lättare för dig (=du behöver inte sitta och dra), men annars är mitt hetaste tips att ta det lugnt! Rid i enbart skritt tills han har lugnat ner sig, min behövde som sagt ett halvår för att "landa" och fatta att det inte handlar om att springa så fort man kan hela tiden längre ;)

...och förresten: Dom där "vagns-vändningarna" är svåra att få bort, min gör fortfarande sånna ibland när vi ska vända och gå hem när vi är ute i skogen :grin: Men han har slutat med dom nere på ridbanan iaf, efter 2 år :angel:

Jo jag försöker att skritta så mycke som möjligt, ibland busrider vi lite och tar någon backe i trav så att han ska få sträcka ut också. Men ja vill ju bygga muskler så det tar ju tid =) men det är samtidigt roligt för jag får lära känna min kille på ett bra sätt, men eftersom han har lite "nerv" problem jagar han gärna upp sig och blir stark.. och som du skrev skaffar ja ett bra bett så slipper jag ju sitta och masa i mun på honom hela tiden och dra för kung och fosterland för att få honom och lyssna det gör ju bara mer skada än nytta =)

jag hoppas ju att när han börjat inse att det inte är springa rakt fram så fort som möjligt kunna rida på ett vanligt tränsbett.. =)

Liknande trådar

Ridning Hej! Jag är medryttare på än äldre ridtravare som för det mesta är en helt underbar häst. Innan jag blev medryttare på henne hade hon...
Svar
15
· Visningar
1 266
Senast: Lager
·
Utrustning Jag var på en föreläsning om bett i förra veckan. Där väcktes frågan om huruvida man bör variera bett på hästen, och inte alltid rida... 2
Svar
35
· Visningar
3 198
Senast: Speedway
·
Träning Hej! Jag har en unghäst som började bli riden ordentligt detta året från att ha varit drag-/arbetshäst. Hästen blir ofta väldigt... 2
Svar
20
· Visningar
1 975
Träning Vet inte om tråden ligger rätt, flytta den gärna annars(: Det är såhär att min lilla syster(12 år) har kärat ner sig i ett treårigt... 2
Svar
28
· Visningar
3 950
Senast: Bejbie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Ofräsch häst?
  • Dressyrsnack nummer 18