Sv: Bett

Nu har jag iofs inte så många bett, men den varianten kör jag också på.

Fast tyglar har jag bara två par. Ett par som jag använder i stort sett alltid (har satt på hakar så de är lätta att flytta över till annat bett/träns. De andra är mina regntyglar, hemska saker med stroppar. :eek:
 
Sv: Bett

De flesta tränsen är bara Börjes billigaste stigbettsrem och deras billigaste släta lädertyglar så det är ingen jätteinvestering och det är det som gör att man är seg på att variera mellan betten. Litet tips i all välmening.

Ja, det är smart. :D Jag köper HdR's lösa set till kandar, inte heller särskilt dyrt (160 kr). Diskreta spännen och smala släta lädertyglar! :love:

2427-4-hs736385_1.jpg
 
Sv: Bett

Har du ngn bild på det på en häst? Behöver ett nytt nackstycke, och vill ha ett sånt diskret.
 
Sv: Bett

Jag har en stigbettsrem ifrån Hööks och den ser likadan ut som den som Duplo visade. Fast då är det ju inga tyglar med såklart :)
 
Sv: Bett

Men jag hittar inte det på hemsidan...?

edit: jo det gjorde jag :D tack!

Såg på hemsidan nu att den dom visar där är med vanliga spännen vid bettet. Min är exakt likadan som den som Duplo visade, dvs med tygelhakar/inåtvända spännen nere vid bettet istället.
 
Sv: Bett

Använder tredelat på båda hästarna på banan Men har ett två delat bett när han ena rids ut pga han kan bli lite stark då

Funkar det?
Jag menar räcker det att du byter till ett tvådelat istället för ett tredelat när hästen blir stark då du rider ut?
Jag har samma "problem" nämligen och funderar på vad jag ska ha då vi rider ut med resten av gänget.
 
Sv: Bett

Jag rider mina hästar med raka bett..

Bombers bett raka med happy toung (Eller hur det nu stavas)

På en av hästarna rider vi även på hackamore ibland, men inte speciellt ofta, på honom används även i bland ett Jaktkandar- kimblewick - rakt..
 
Sv: Bett

Rakt m fasta ringar och bettlöst, sidepull. Har ett tredelat som jag använder extremt sällan då hon bara tuggar och det sliter på tänderna. Men letar efter ett tjockare 3delat för att testa om det går bättre. Har dock inte hittat något jag gillar, och när jag väl gör det finns det aldrig i storlek 9,5 :crazy:
 
Sv: Bett

De flesta har väl det? Prova söka efter fullcheek istället...

Är nästan säker på att alla återförsäljare till Globus kan ta hem!
 
Sv: Bett

Tack båda! :laugh:
Kollar som vanligt mest på hööks, har de inte där så har jag ingen koll alls :angel:
 
Sv: Bett

Såvitt jag vet är det bra för att betet inte ska åka igenom munnen.
Ungefär samma som bettgummin men mycket enklare :)
 
Sv: Bett

Jag har följande bett:

3 delat sötmalm/koppar med lösa ringar
3 delat rostfritt med fasta ringar
2 delat rostfritt med fasta ringar
Rakt med fasta ringar
Bombers Bit - 3 delat, smalt med platt del i mitten, vet ej korrekt namn
2 delat svartjärn med D ringar

Sidepull

Varierar dock inte så mycket men å andra sidan rider jag inte så mycket heller i perioder.
Har oxå endast 1 träns ( ! ) så bökigt att byta men att ha flera träns vore ju en kanonidé !
 
Sv: Bett

Gamlingen rider jag oftast på odelat med fasta ringar men växlade tidigare mellan ett tredelat sötmalms bett med lösa ringar och bettskivor, men har slutat använda det då han fick klämskador utan bettskivorna. Nu växlar vi mellan ett tredelat med fasta ringar. Växlar även mellan olika nosgrimmor och utan nosgrimma.

Unghästen har än så länge bara haft tredelat med lösa ringar.
 
Sv: Bett

Jag rider oftast på 3.delat bett men byter i mellan islandsstång och hackamore(Stavning:P?) bäst går han på 3.delade, men han kan vara oehört het så då kan islandsstången vara bra:) Hackamore har också fungerat bra på honom, men då är de kanske en lugnare tur, tex dagen efter träning och tävling:)
har även ett äpplebett med parer stänger (Tror jag de heter, de är så att bettet inte kan åka ur munnen) Det köpte jag när han stack med mig ofta förr och de 3. delade åkte ur munnen på honom, så då provade jag de här och de fungera skit bra:D Har även ett rakt bett med fasta ringar, men de fungerar han inte alls på, så de ligger hemma i lådan :P
men det är bra att variera mellan betten tycker jag:D
 
Sv: Bett

Ah! :idea: Det var inte svårare än så alltså! :D

Jag rider själv på två och tredelat. Har också ett plastbett- Nova men det är för svagt i de kritiska lägena när man rider ut och hästen är för pigg :crazy:.

Jag har jätteproblem nu att välja bett till min billiga häst just nu. :cool:

Hon kan vara exakt hur tjurig och tjafsig som helst i munnen. Hon slänger sig på bogarna, tar tag i bettet, drar och jävlas i största allmänhet. Vi har sövt ner och kollat munnen och den är helt ok. Ibland/oftast är hon hyfsat snäll och trevlig att rida men ibland är hon en riktig kärring faktiskt. Tråkigt att behöva sätta i ett hemskare bett, men det kanske är bättre än känslan av att vilja ringa till scan... :devil:

Ohc ja, jag är faktiskt mjuk i handen. Jättemjuk faktiskt. Men vissa dagar har hon fasenimig pms deluxe eller nått.
 

Liknande trådar

  • Artikel
Hästnyheter Hennes häst visar tydligt att den inte trivs med att ridas på bett. Men Amy Boysen vill börja tävla i dressyr – och då är kravet på bett...
5 6 7
Svar
123
· Visningar
4 898
Senast: MiniLi
·
  • Artikel
Hästnyheter Forskning visar att många hästar har tryckskador i munnen efter bettet. Förutom att det kan leda till obehag och smärta hos hästen så...
Svar
0
· Visningar
307
Senast: Gunnar
·
Utrustning Som rubriken råder så är jag inne på att skaffa antingen ett Nova bett eller ett poponcini bett, Jag är orolig att nova bettet ska gå i...
2
Svar
27
· Visningar
2 152
Senast: villhöver
·
Utrustning Jag har funderat lite på detta med hackamore. Det fungerar ju genom att det dras åt runt hästens huvud när man drar i tyglarna. Hur...
Svar
18
· Visningar
1 449
Senast: Badger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Spindeltråden (utbruten från Vad gör vi CXIII)
  • Valp 2024
  • Kattbilder #9

Hästrelaterat

  • Nybörjarponny!
  • Föl 2023
  • Stora shoppingtråden II

Omröstningar

Tillbaka
Upp