Sv: Bett

Hej, :)
Jag rider alltid min islänning på tre delat, Har tre olika som jag varierar lite mellan, två vanliga "dropp" ett ganska smalt och sen ett lite tjockare och ett fasta ringar.

För mej fungerar de bra..

Men när jag kollar efter bett kan jag bli smått galen, det finns oftast inte alls många bett i 10.5 :eek: Är det bara jag som haft otur? eller har min häst liten munn? ;)
 
Sv: Bett

varierar mellan rakt, 3 och tvådelat bett, han funkar bra med dem sålänge de inte är för tjocka, hellre åt lite tunnare hållet och med fasta bettringar. Har ett tredelat som inte alls känns bra, tror för att det är lite för tjockt. Rider oxå bettlöst ibland.
 
Sv: Bett

Jag tycker att alla de vanliga verkar finnas i 10,5.
Men alla som är lite spännande, typ med kopparrullar osv, de finns från 11,5 och uppåt. :crazy:
 
Sv: Bett

Min har 9.5 och sålänge man inte letar efter några specialbett så går det att hitta. Tycker de flesta "bara" går ner till 10.5 eller ännu oftare 11.5. Värdelöst!
 
Sv: Bett

Lite mer bök är det att hitta 10,5 än större men många islandswebbshopar har bett i 10,5 så det är fullt möjligt att hitta skojiga bett i 10,5. 9,5 är däremot betydligt svårare.
Jag är bettgalning och tackar gudarna för pållans 10,5 mun ;)
 
Sv: Bett

Jag varierar mellan rakt tränsbett med rörliga ringar och 3-delat tränsbett med rörliga ringar. Min äldsta häst fungerar bra på båda, men han verkar gilla det raka bäst :)

På unghästen har jag än så länge bara ridit på 3-delat.
 
Sv: Bett

Ah! :idea: Det var inte svårare än så alltså! :D

Jag rider själv på två och tredelat. Har också ett plastbett- Nova men det är för svagt i de kritiska lägena när man rider ut och hästen är för pigg :crazy:.

Jag har jätteproblem nu att välja bett till min billiga häst just nu. :cool:

Hon kan vara exakt hur tjurig och tjafsig som helst i munnen. Hon slänger sig på bogarna, tar tag i bettet, drar och jävlas i största allmänhet. Vi har sövt ner och kollat munnen och den är helt ok. Ibland/oftast är hon hyfsat snäll och trevlig att rida men ibland är hon en riktig kärring faktiskt. Tråkigt att behöva sätta i ett hemskare bett, men det kanske är bättre än känslan av att vilja ringa till scan... :devil:

Ohc ja, jag är faktiskt mjuk i handen. Jättemjuk faktiskt. Men vissa dagar har hon fasenimig pms deluxe eller nått.

Har du kollat om hon kan ha problem någon annanstans än munnen? Tex genomgång hos en kiropraktor.
 
Sv: Bett

Jag rider mest på rakt bett med fasta ringar på båda mina hästar. Varierar i baland med tre delat med fasta ringar. Båda två är känsliga munnen och därför gillar jag fasta ringar för att det ligger med still i munnen.
På valacken kommer jag nu bara rida på rakt ett tag med rekommendation från tandläkaren då han är en känslig individ så är det det snällaste jag kan ge honom.

Angående tvådelade bett så gillar jag det inte alls. Tycker det är onödigt skarpt då båda mina funkar toppen på rakt.
Kul tråd:)
 
Sv: Bett

Hej!

Jag rider mina islandshästar på tredelat tränsbett hittills.
Den ena är en lite spänd dam som jag köpte som projekthäst, hon kan bli riktigt spänd, blir då okontaktbar i munnen och bara rusar. Konststycket är att inte bli rädd: slappnar jag av och åker en bit, så lyssnar hon snart på sätet och en stund senare också på bettet. Vill till varje pris undvika att "betsla upp" henne. Har dessutom valt att ta bort nosgrimman och istället sätta en curb chain. Vill inte att nosgrimman ska hindra från gapning och dölja problemet. Vill att hon ska lära sig att hon inte behöver gapa.
Curben är i detta fallet till för att inte bettet ska kunna åka genom munnen om jag misslyckas i min strategi att bara vänta ut henne, och exempelvis får för mig att försöka böja henne när hon är "okontaktbar".

Den andra är en fyraårig valack som jag precis börjat rida in. En snäll och trevlig herre. han trivs OK med sitt tredelade. Jag ser ingen anledning till att växla bett på en så ung häst, som jag börjat jobba med att ställa och börjat arbeta på att han ska ge efter för bett mot att gå i lång, låg form (än så länge bara i skritt, han är riden knappt tio gånger).
Använder inte nosgrimma på honom heller, vill inte fastna i nosgrimman som hinder mot att gapa, utan vill tvinga mig själv till att använda bettet på ett sådant sätt att han inte tycker att han behöver gapa.

Jag har en fjording som jag tränat i några år. Henne rider jag på tredelat tränsbett när jag rider ut, och på en stång med roterbar mundel och ganska långa skänklar (18 cm tror jag), när jag tränar i paddock. Den hästen betslade jag upp när vi blev lite mer avancerade. Rider en blandning mellan western och dressyr.

Skulle aldrig betsla upp för att få kontroll över hästen. Ett skarpare bett byter man till, när man inte behöver bettet alls.

Tvådelat tränsbett använder jag inte längre efter att av misstag ha använt ett för långt på en häst så han fick tryckmärken i gommen.

Har en ganska het häst som i sällskap blir extra het (vbl-travare) och henne har jag ridit på bettlöst (side-pull) när jag ridit ut i sällskap, för att inte hamna i dragkamp om bettet. Fick väldigt god kontroll på hästen med sidepull, hellre det än stång i de situationer hästen blir het och för mycket framåt.
 
Sv: Bett

KL.

Har ni något tips på vad man kan använda för bett till en häst som gnager på a l l t i n g? Han är kollad i mun av leg. tandläkare u.a.
Det han gör är att han lägger upp bettet mellan tänderna och tuggar på det. Hittills har jag försökt slipa ned de kanter han tuggar upp på gummibettet men skulle ju vilja ha en bett han kan ha utan problem.
Har hittills provat:
Tredelat gummibett
Tvådelat gummibett
Tvådelat lock up, bomberbett
Rakt med tungfrihet, bomberbett
Tredelat sötmalm med lösa ringar
Tredelat sprenger med lösa ringar
Rakt novabett

Vill helst inte ha ett rakt bett eller någon typ av bettlöst alternativ.
Har ni några tips?
 
Sv: Bett

Min gnager på det mesta jag har provat också. Har testat tredelat, tvådelat, Novabett, bett med äppelsmak (tredelat), olika storlekar etc. Det enda som fungerar på henne är rakt bett (även om du nu inte ville ha det). Hon tycker inte om att ha en massa saker som skramlar i munnen och Novabettet var för tjockt. Ja, och så hackamore och alla andra typer av bettlösa alternativ funkar förstås också. I början blev hon lite framtung på det raka bettet, men nu går det hur bra som helst.
Varför vill du inte ha rakt bett? Rent nyfiken fråga alltså:laugh:.
 
Sv: Bett

Jag hade samma problem med mitt sto. Det tips jag fick från tandläkaren var att binda upp bettringarna i nosgrimman (då har jag en achenvariant (stavning?)) för att hon ska sluta knapra. Han sa att det fungerar med alla bett men bäst resultat får man med ett raktbett då det ligger mest still i munnen. Effekten som bli när man binder bettringarna är att hästen inte får tag i bettet.
Efter någon vecka slutar dom knapra och man kan rida som vanligt igen. Nu har hon dock fått ett "återfall" så nu ska jag börja igen.
 
Sv: Bett

Håller med om att det inte är så stort utbud av små bett, men mina pållar ska ha 9,5 och det är ännu värre än 10,5...

TS: Vi rider nästan undantagslöst på bettlöst. Vi har flera bett och i början brukade vi byta varannan gång vi red och varierade då med något rakt (plast, silicon eller metall) eller tredelat. Vi har varsitt pelham också och ett ponnyhack som vi aldrig använder, men tvådelat vill vi inte använda.
 
Sv: Bett

Vill helst inte ha det eftersom jag upplever att han blir tung och stum på det.

Tack för tipsen! :)
 
Sv: Bett

Örn är precis samma. För har testat de mesta, men för oss funkar ett vanligt rakt med fasta ringar bäst. Han har börjat lugna ner sig i munnen, så tänkte sen fråna bomberbit lock up bett, två delat, som låster sig vid tygeltag. Ett stabilare ledat bett. :)
 
Sv: Bett

Aha, okej. Så upplevde jag det i början också, på min försvann det ju som tur var efter ett tag, men det är väl olika från häst till häst. Säg gärna till om du hittar nåt annat som funkar - även om det raka går bra nu så hade det varit bra att ha nåt att variera med:) förutom bettlöst.
 
Sv: Bett

+ Yukionna.

Jag får väl testa att rida på ett rakt igen :cool: :p
Återkommer om jag hittar något annat bra alternativ.
 
Sv: Bett

Har du testat att byta mellan olika nosremmar? Det tycker jag kan hjälpa ibland, menar inte för att stänga munnen, utan för att stabilisera bettet, så att det ligger mer stilla. Fasta ringar? Det skramlar ju också mindre.

Hur ser han ut i munnen? Stor/liten? Jag har ett bridongbett tredelat med fasta ringar på min, som är väldigt litet och nätt. Han tuggar inte, utan suger mer. Men han har blivit väldigt mjuk på detta bettet jämfört med de han haft innan, stor skillnad på detta och det vanliga 3-delade med lösa ringar.
Så det kanske kan vara lönt att testa lite olika format på samma slags bett.
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

  • Artikel
Hästnyheter Hennes häst visar tydligt att den inte trivs med att ridas på bett. Men Amy Boysen vill börja tävla i dressyr – och då är kravet på bett...
5 6 7
Svar
123
· Visningar
4 899
Senast: MiniLi
·
  • Artikel
Hästnyheter Forskning visar att många hästar har tryckskador i munnen efter bettet. Förutom att det kan leda till obehag och smärta hos hästen så...
Svar
0
· Visningar
307
Senast: Gunnar
·
Utrustning Hej! Tänkte kolla, då jag gärna vill ha varierade åsikter kring mitt lilla dilemma jag har.. Min häst, hon är en väldigt egensinnig...
Svar
7
· Visningar
638
Utrustning Som rubriken råder så är jag inne på att skaffa antingen ett Nova bett eller ett poponcini bett, Jag är orolig att nova bettet ska gå i...
2
Svar
27
· Visningar
2 152
Senast: villhöver
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Annonsera mera hundar 2
  • Bra torrfoder
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp