matildadahlgren

Trådstartare
Min medryttarhäst har två olika bett som vi får byta fram och tillbaka mellan. Anledningen till det är att hans ägare tycker att han "vänjer" sig vid ett bett och slutar lyssna. Det är dock inte något som jag har märkt av så mycket.
Betten han har är ett kulbett och ett myler bett. Myler är ju ganska skarpt och han har tygeln i den nedersta ringen vilket ger mest hävstångs effekt. Kulbett vet jag däremot inte mycket om. Jag gissar att det är ganska skarpt det med, men vet som sagt inte mycket om det.

Min fråga är hur vet man att man har rätt bett? Jag tycker ändå att det känns som att det är ganska stor skillnad kulbett och myler, men jag vet inte..
 

Liknande trådar

Utrustning Hej! Jag har en ponny som är riktigt känslig i munnen, och blir väldigt stressad när man tar i tygeln för mycket. De tidigare ägarna red...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
5 151
Senast: Bri
·
Utrustning Hej! Har en fråga om vad ni tycker om kulbett? Har använt det förut på min häst som lätt blir stark och inte vill lyssna på handen och...
Svar
2
· Visningar
1 504
Senast: Kl2005
·
Katthälsa Skrev i den andra tråden men mår så himla dåligt över detta så skriver här med om någon har tips hon har mått illa i ca en vecka...
Svar
14
· Visningar
1 554
Senast: Dorinda
·
Hästhantering Hej! Jag har en medryttarhäst som jag haft nu i 2 år. Han är en rätt kraftig connemara, 10 år och importerad från Irland. Jag tror att...
Svar
15
· Visningar
2 801
Senast: Sel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp