moasven

Trådstartare
Vad är det för skillnad mellan ett vanligt eggbett och ett bridongbett?
Har ett eggbett och fick ett bridongbett i present och vill veta om dem är likadana sorts bett:)
 
Sv: Bett

Det är samma sak mer eller mindre, bridong är ju det bettet man har till kandaret, oftast ngt smalare och med mindre bettring än vanliga tränsbett.

Och bridongbett kan kan både fasta och rörliga ringar.
 
Sv: Bett

Tränsbett och bridongbett är i princip samma sak, men på svenska kallar vi det oftast bara bridong när det används tillsammans med ett stångbett i kandarbetsling.
Då vill man gärna ha ett smalare bett med mindre ringar än när man använder det ensamt, det blir så trång runt omkring och i munnen annars.:)

Eggbett är ett tränsbett med fasta, rundade ringar, och även det kan användas som bridong om man vill.

Så betten du har har samma funktion i grunden, men i sina olika utföranden kan de påverka hästen på olika sätt. På vissa hästar märks ingen skillnad alls.
 
Sv: Bett

Med fast ring upplevs bettet ofta som mer stabilt och kan även ha en fördröjd signal från ryttarens hand (det senare har jag läst med aldrig faktiskt tänkt på i praktisk ridning). Jag rider min med bridongbett och fast ring, tycker det är stadigt till mitt remontträns där jag tycker stora ringar är i vägen. Inbillar mig också att min häst gillar fast ring bättre, antagligen för att det ligger mer stilla. Men hon fungerar på båda och antagligen är det därför jag aldrig märkt av skillnaden i funktion.
 

Liknande trådar

Utrustning Som rubriken råder så är jag inne på att skaffa antingen ett Nova bett eller ett poponcini bett, Jag är orolig att nova bettet ska gå i...
2
Svar
27
· Visningar
1 886
Senast: villhöver
·
Utrustning God kväll! Min kompis har en häst på fodervärdsavtal. Ägaren bor långt bort. Min kompis är en skogsmulle ryttare och inte av den...
2
Svar
20
· Visningar
1 880
Utrustning Under alla år har jag varit väldigt och fullständigt övertygad om att alla hästar kan/bör/ska gå på vanliga enkla bett. Nu har jag två...
2 3
Svar
55
· Visningar
4 605
Senast: tuaphua
·
Utrustning Jag är ganska okunnig när det gäller bett och har hållit mig väldigt basic hela tiden. All min erfarenhet är ju från ridskolebetsling...
2
Svar
21
· Visningar
812
Senast: Linda_A
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp