Beror på hur mundelen ser ut och hur hästen ser ut i munnen. På min förra häst var ett vanligt tre-delat tränsbett det absolut skarpaste som fanns, medan han trivdes utmärkt på ett rakt stångbett med ganska långa skänklar.
Om hästen funkar bra på ett pelham med tygeln i den övre ringen, så prova ett Baucher-bett (kallas också drop cheek), ger samma effekt och du slipper skänkeln som ju ändå inte används.
 
Beror på hur mundelen ser ut och hur hästen ser ut i munnen. På min förra häst var ett vanligt tre-delat tränsbett det absolut skarpaste som fanns, medan han trivdes utmärkt på ett rakt stångbett med ganska långa skänklar.
Om hästen funkar bra på ett pelham med tygeln i den övre ringen, så prova ett Baucher-bett (kallas också drop cheek), ger samma effekt och du slipper skänkeln som ju ändå inte används.
Ska testa tack för svaret. 😀
 

Liknande trådar

Utrustning Som rubriken råder så är jag inne på att skaffa antingen ett Nova bett eller ett poponcini bett, Jag är orolig att nova bettet ska gå i...
2
Svar
27
· Visningar
1 874
Senast: villhöver
·
Utrustning Jag är ganska okunnig när det gäller bett och har hållit mig väldigt basic hela tiden. All min erfarenhet är ju från ridskolebetsling...
2
Svar
21
· Visningar
804
Senast: Linda_A
·
Utrustning Under alla år har jag varit väldigt och fullständigt övertygad om att alla hästar kan/bör/ska gå på vanliga enkla bett. Nu har jag två...
2 3
Svar
55
· Visningar
4 540
Senast: tuaphua
·
Utrustning Jag har funderat lite på detta med hackamore. Det fungerar ju genom att det dras åt runt hästens huvud när man drar i tyglarna. Hur...
Svar
18
· Visningar
1 240
Senast: Badger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp