• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare Notorius
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 26
  • Visningar Visningar 1 650
N

Notorius

Vad finns det för olika bett med hävstångeffekt? Har blivit rekommenderad att använda det i skogen och när jag hoppar.
När jag rider dressyr har jag ett smalt snaffle som han funkar kanon på, men i skogen och när vi hoppar blir han så in i helvete stark och 'springig'.
Visst, det är för att han tycker det är kul, och det är väl positivt, men nån måtta får det väl vara.

Sv: Bett

Jo visst är det kul att han tycker det är kul men han ska ju änså lyssna på dig. Är du säker på att det är ett skapare bett som är lösningen?

Jag vet, men han blir så till sig :p
Nej, det är bara en tillfällig lösning tills han blir mera lydig. Kanske inte den bästa lösningen, men hellre det än att det händer något.
Han börjar lyssna mer och mer på mig, men tills det tycker tränaren att jag ska ha ett bett med hävstångseffekt.

Okej, ska in till affären imorrn och försöka få låna hem ett.
Ingen risk att om han får fnatt och jag måste ta i ordentligt att han blir förstörd i munnen?, dum fråga kanske :o

:eek: De såg ju läskiga ut, jag tittade på Hööks hemsida, ser alla ut så ? Vilket av dem är 'snällast'?
Ett rakt eller ett tvådelat?

testa jaktkandar. och ha tygeln lös (inte i någon skåra) så kan du själv bestämma om du vill ha mycket hävstång eller lite (låg/hög hand)
och alla bett med hävstång och kedja ska vara raka

För att delade ger obehag för hästen. Och effekten blir fel med delade hävstångsbett med kedja.

Ett jaktkandar är nog snällare än ett pelhamsstång då hävstångseffekten inte är lika skarp. Men tänk på att det är handen som i slutänden avgör bettets skarphet.

Absolut oledat!!

Ett tvådelat (och även tredelat) hävstångsbett ger en mycket obehaglig knipeffekt runt underkäken och mot gommen. Bettet blir också instabilt och får inte rätt inverkan på hästen.

Ett annat tips är att strunta i deltat till pelhambettet och istället rida med dubbla tyglar. Då kan du reglera skärpan på bettet efter behovet för stunden, med delta kan du aldrig släppa på stångverkan och bettet blir onödigt skarpt.

Annars är jaktkandar en variant som brukar funka bra. Även det bör såklart vara oledat.

Okej, dubbla tyglar. Tar det lång tid innan man vänjer sig vid dem?

Såg det :p Men jag fattar inte vart man sätter tyglarna, eftersom i bettringen är det ju två "hål", ska detta också ridas med dubbla tyglar?

sweep skrev:
testa jaktkandar. och ha tygeln lös (inte i någon skåra) så kan du själv bestämma om du vill ha mycket hävstång eller lite (låg/hög hand)
och alla bett med hävstång och kedja ska vara raka

Vad är det för skillnad på jaktkandar och pelham ? Jag vill ha ett bett som funkar när min häst blir stark och lyssnar lite halvt dåligt.

den skåran längst upp - liten hävstång
skåran längst ner - stor hävstång

om du har tygeln lös (alltså inte i någon skåra) så blir hög hand - liten hävstång och låg hand - stor hävstång

sweep skrev:
den skåran längst upp - liten hävstång
skåran längst ner - stor hävstång

om du har tygeln lös (alltså inte i någon skåra) så blir hög hand - liten hävstång och låg hand - stor hävstång
Nackdelen med att ha tygeln i stora ringen (lös) är att det är svårt att justera hävstången eftersom tygeln kan röra sig när hästen rör huvudet (en häst har sällan helt stilla huvud när den rör sig ;) ). Det kan gå från ingen hävstång till mycket hävstång ganska omgående vilket ger hästen förvirrande signaler. Då är det bättre att göra som pinky föreslår; pelham med dubbla tyglar. Det är lättare att justera bettets styrka då. Sen beror det ju givetvis på vad man har för häst och hur den fungerar.
Jag red min fjorda med jaktkandar när jag red ut. Jag hade tygeln i nedersta skåran. Jag gjorde så att när jag inte behövde så red jag på slak tygel och direkt då jag behövde bromsa kortade jag upp tygeln. Så jag justerade bettets verkan med tygelns längd. Det fungerade jättebra på henne.
Har provat att rida med jaktkandaret på min stora häst och då med tygeln lös i stora ringen. Det ledde till att hästen vissa stunder gick jättebra, men plötsligt hade antingen hon rört huvudet nån cm eller jag mina händer nån cm med rejäl hävstång som följd och hästen slår på tvänit! :crazy: Det var mycket svårt att ge henne ärliga signaler med tygeln fäst på det sättet.

//Alice

Det kan väl bli lite ryckigt också, eftersom du har sån stor ring så tar dt längre tid för signalerna att gå från handen till hästens mun. Då är det nog bättre att rida med tygeln i nåt av hålen eller ha pelham med två tyglar.

Liknande trådar

Utrustning Hej hej! Jag rider en ridtravare som fungerar superbra på hackamore men när han har ett bett (tredelat tränsbett) i munnen blir han... 2
Svar
33
· Visningar
1 209
Senast: sweep
·
Utrustning Hej! Tänkte kolla, då jag gärna vill ha varierade åsikter kring mitt lilla dilemma jag har.. Min häst, hon är en väldigt egensinnig...
Svar
7
· Visningar
1 034
Utrustning Nu måste jag få puttra ur mig litegrann. Varning för extremt nördigt prat om reflexer 😂 Jag ÄLSKAR reflex- och varselkläder. Jag vet... 2 3
Svar
52
· Visningar
3 417
Utrustning Hej! Jag har nu ridit på ridskola i ett år och tycker verkligen att det är helt fantastiskt. Jag känner att jag börjar få en djupare...
Svar
9
· Visningar
658
Senast: cowgirl81
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka