• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare Dova
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 3
  • Visningar Visningar 777
D

Dova

Jag har ett polsk halvblod, född -99,sto.
Hon är inte het men väldigt framåt, har superbråttom och vill gärna springa helst hela tiden.
Hon kan bli ganska tung i munnen och efter ett tag (ibland) får jag ont i axlarna och armarna av att sitta och hålla i henne..(har lite problem med axlar och rygg själv bör nämnas)släpper ja på tyglarna springer hon bara fortare ( har bara haft henne ett par veckor så vi känner inte varann så väl än, och det är något jag tänkt jobba med såkart ..men...) använder just nu tredelat bett med egg ringar...funderade på om man eventuellt ska prova något annat bett...någon som har ett förslag på bra bett till häst som har bråååttom? :smirk:

Sv: Bett?

jag rekommenderar halvhalter, förhållningar och övergångar :) (med eftergift så fort hästen lyssnar ;))
och att skaffa en bra tränare som kan hjälpa dig.

tyvärr löser skarpare bett inga problem när det är grundhjälperna som inte fungerar...

jag håller med prince fair, grundträning... men lite tips ska du få...

om hästen inte blir lika stark i paddock/ridhus så börja med att få hästen att lyssna ordentligt där. Sedan när du rider i skogen så gör MÅNGA övergångar HELA tiden. Mest från skritt och trav tills det fungerar. Trava bara korta sträckor om hästen börjar lägga sig i handen så saktar du av gör ev. halt och rygga något steg. Börja från grunden...

jag tror inte du vill ha en häst som min. Hon var för stark för ryttarna att rida så sedan hon var ung är hon i princip alltid riden på pellham, kandar och pessoa... kan tillägga att jag har fått lägga ner MYCKET jobba för att öht kunna rida ut i skogen på tredelat bridongbett utan att få kramp i armarna... men nu fungerar det, efter blod svett och tårar! Fast jag rider fortfarande på stångbett emellan åt, men nu vet jag iaf att grunderna sitter där och att hon lyssnar på mig oavsett vilket bett jag använder. Har fått mycket beröm av tränare som tycker hästen har blivit mer genomriden nu... Så det ger resultat! Jag hade kunna fortsätta med att betsla upp också då hon blev starkare, men jag tor inte på alla dessa enkla vägar lönar sig i längden.

Ett skarpt bett kan vara befogat, men först så MÅSTE grunderna sitta där...

tack för bra tips...det låter vettigt, och som jag skrev så vet jag att jag har mycket jobb att lägga ner på denna hästen...(som jag självklart ser fram emot)...tänkte omm an kunde gena lite bara...men det straffar sig kanske i längden att "fuska"...tack för tips!

Liknande trådar

Utrustning Jag behöver bettförslag till ena ponnyn. Jag rider oftast på hackamore, ibland babypelham, rakt i gummi. Hon är åt det heta hållet och...
Svar
1
· Visningar
1 117
Senast: Lipperta
·
Utrustning Jag rider min häst med micklemträns och ett smalt tredelat bett för det mesta. Det är den utrustning jag har kommit fram till att passar...
Svar
7
· Visningar
1 474
Senast: palle
·
Islandshäst Jag köpte en ny häst för ett par månader, som då bara varit riden med stång. Han har tyvärr fått ligga på i handen och har varit tung...
Svar
17
· Visningar
1 835
Senast: macken
·
Utrustning Jag har en unghäst som är riden på både 2-delat och 3-delat innan jag köpte den, eftersom jag upplevde att den vi longering(när den...
Svar
5
· Visningar
3 138
Senast: supersonic
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka