Bukefalos 28 år!

Bettdiameter = 14 mm vid unghästbedömning

JohannaB

Trådstartare
Jag vet inte om detta är nytt i TR?

Jag hade ingen kännedom om det tidigare, men har å andra sidan inte haft unghäst på ganska länge och på den tiden fanns inte ens unghästbedömningar:

TR II Dressyr
"Mom 222
På tävlingsområdet skall häst/ponny ledas i huvudlag med bett.
”H” Betsling vid dressyrtävling i lätta klasser tom Lätt A:4 skall vara träns.
I Lätt A:5, Lätt A:6, Msv B:1, Msv B:2, Msv B:3 och FEI:s Inledande program för juniorer
är betslingen valfritt träns eller kandar, vilket bestäms av ryttaren.
I Msv B:4 och högre skall betslingen vara kandar.
Betsling vid unghästbedömning skall vara träns.
”P” Alla klasser utskriva för ponnyer rids på träns om ej annat anges i
propositionerna.
”H” Diametern på de olika betten måste vara så stor att de inte kan skada hästen.
Diametern mäts vid bettens ytterkant.
Minsta diametern för stångbett skall vara 12 mm och för bridongbett minst
10 mm.
Minsta diametern för tränsbett i unghästbedömning skall vara 14 mm."

Jag är kanske lite trög men "unghästbedömning" måste ju innebära alla unghästklasser?
Dvs kvalklasser för Breeders (FEI inledande osv) och Breeders-finaler?
Om jag rider unghäst i vanlig klass (LB:2, LA:3 osv osv) får jag rida på ett smalare tränsbett...

Givetvis upptäcker jag att mitt bett är 13 mm...
Suck...

Och en helt annan fråga; ni som varit med på unghästbedömningar, har ni råkat ut för bettkontroll?

Det är ju BRA att det finns regler, och ännu bättre om det verkligen kollas upp också, men just när man sitter här med ett 1 mm för smalt bett på hästen känns det lite trist! ;)
 
Sv: Bettdiameter = 14 mm vid unghästbedömning

Alltså jag skulle nog definiera det som specifika unghästklasser, bedömningar osv. Inte som vanliga tävlingar, men jag kanske är helt ute och cyklar?
 

Liknande trådar

Hoppning Nu behöver jag veta, stämmer dessa? I banhoppningstävlingar rids ofta en grundomgång där det gäller att ta sig runt banan felfritt inom...
Svar
2
· Visningar
2 261
Senast: Ewelina02
·
Dressyr Tänkte kolla igenom TR inför en P&R och direkt ligger det ju flera förtydligande/ändringar mm utanför själva TR. Vad är problemet med...
2
Svar
36
· Visningar
3 687
Dressyr Slänger in frågan snabbt. Citerar ur TR: "Till nationell tävling: För att få starta i Msv A-klass skall ekipage ha uppnått minst 62,00%...
Svar
2
· Visningar
1 535
Senast: Zaga
·
Hästmänniskan Har en lååååång historia jag ska försöka göra kort. Vill höra utomståendes åsikter o höra om det här är rimligt och jag bara...
2 3
Svar
52
· Visningar
14 619
Senast: QueenLilith
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp