Bukefalos 28 år!

Bettförslag till dessa situationer?

Rider rakt fram på halvlånga tyglar typ :D :p
Haha ingen fara, frågor är alltid välkomna!

Jag dör så tråkigt det måste vara!
De första 5 åren jag hade ponny så hade jag ingen ridbana (eller ridhus) närmare än en mil. Mamma körde en gång i veckan, resterande 6 dagar red vi ut. Jag orkar fortfarande inte rida i ridhus mer än två pass på raken, sen blir det oändligt tråkigt och jag vill ut i skogen igen :love:
 
Rider rakt fram på halvlånga tyglar typ :D :p
Haha ingen fara, frågor är alltid välkomna!
Jag har en häst som måste stimuleras särskilt när nan rider ut, för att behålla fokus på ryttaren. Släpper man tyglarna och låter den bestämma vägen så blir han otrygg och osäker, tar sin plikt på fullaste allvar och alla stenar lever. Dessutom är det tråkigt att bara åka. Så vi gör allt som man gör på ridbanan och mer därtill eftersom bjudningen är än bättre. Har man hästen lyhörd för hjälperna och vaken för dom även utomhus så funkar samma bett inne som ute. Dressyren i ridhuset för mig är enbart för att få bättre kontroll över hästen i skogen. Tempoväxlingar, halvhalter, sidvärtsrörelser, slalom mellan träden... använd naturen till din fördel i träningen!

Vill du ha ett bett med bättre broms ute, testa t ex rakt kimblewick. Milt bett med mild hävstång, och hästarna trivs ofta för att den ligger stilla i munnen pga kedjan.
I hoppning är det viktigt att använda ett bett som hästen vågar bjuda framåt på, och om man inte alltid är i fas med eftergiften, undvika stångbett helt och hållet då hästarna inte får med sig bakdelen över hindret.
 
Liten update:
Provade att rida ut idag igen - t.om. första gången jag galopperade ensam i skogen med Herr Häst faktiskt. Galopperade i "intervaller" om ca. 50 m, för att däremellan bryta av till skritt och trav, för lydnadens och kontrollens skull. Alltså inte ens särskilt "dressyrigt" i jämförelse med vad vi gör i normala fall, utan väldigt basic. Han var fin! :love: Inte det minsta stirr eller fnork, inte det minsta tung/stum/o-lyhörd. Utan det var bra bjudning, lösgjord pålle och lyhördheten på topp! :bow: Detta endast i ett av mina vanliga "dressyrträns" med 3-delat m. rörliga ringar! Möjligen skulle jag kanske kunnat önska liiite mer "styrning/stöd" i sidorna än vad nyss nämnda bett kan erbjuda. Så något D-ringat alt. full-halfcheek med 3-delad mundel skulle jag ev. kunna vara öppen för också.
Men alltså, bara genom att i princip inte rida på halvlånga tyglar rakt fram, utan bara göra något så litet/enkelt som några övergångar här och var, gör visst en sådan himla stor skillnad! Tack för tipset Buke! :bow:
Slänger och med en liten bild på guld ponny-hästen :heart
16649036_1088990494557615_3977115556589340579_n.jpg
 
Liten update:
Provade att rida ut idag igen - t.om. första gången jag galopperade ensam i skogen med Herr Häst faktiskt. Galopperade i "intervaller" om ca. 50 m, för att däremellan bryta av till skritt och trav, för lydnadens och kontrollens skull. Alltså inte ens särskilt "dressyrigt" i jämförelse med vad vi gör i normala fall, utan väldigt basic. Han var fin! :love: Inte det minsta stirr eller fnork, inte det minsta tung/stum/o-lyhörd. Utan det var bra bjudning, lösgjord pålle och lyhördheten på topp! :bow: Detta endast i ett av mina vanliga "dressyrträns" med 3-delat m. rörliga ringar! Möjligen skulle jag kanske kunnat önska liiite mer "styrning/stöd" i sidorna än vad nyss nämnda bett kan erbjuda. Så något D-ringat alt. full-halfcheek med 3-delad mundel skulle jag ev. kunna vara öppen för också.
Men alltså, bara genom att i princip inte rida på halvlånga tyglar rakt fram, utan bara göra något så litet/enkelt som några övergångar här och var, gör visst en sådan himla stor skillnad! Tack för tipset Buke! :bow:
Slänger och med en liten bild på guld ponny-hästen :heart
16649036_1088990494557615_3977115556589340579_n.jpg
Kul att höra att det funkade för er!
Och söt pålle!
 

Liknande trådar

Utrustning Jag är vilse i bettdjungeln... Fullblodet går på PeeWee-bett, hon har även haft ett 3 delat fullcheek nångång samt testat 3 delat...
Svar
18
· Visningar
1 101
Senast: tuaphua
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
29 284
Senast: Snurrfian
·
Utrustning Hej! Fick nyss hem första ponnyn, och skulle behöva lite betthjälp. Han rids just nu på 3-delat med fasta ringar men skulle vilja ha...
Svar
0
· Visningar
420
Ridning Jag är rädd varje gång jag rider min häst. Sitter hela tiden med en känsla av att han kommer att bocka och sticka iväg. Ska dra...
Svar
8
· Visningar
3 247
Senast: AbCdE
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp