Bukefalos 28 år!

Bettfrågor (Stark häst)

Primula

Trådstartare
Jag har ett halvblodssto, 19 år, som jag tränar dessyr med. Hon har varit i avel några år men sen i maj har jag satt igång henne igen och även tävlat lite grann. Skritt- och travarbetet går jättebra! Hon har en fin rund form, arbetar genom hela kroppen och är trevlig i munnen.

Men sen kommer vi till galoppen. Där blir hon stark som en oxe och bokstavligt drar mig ur sadeln. Det går inte att forma henne och hon blir stenhård i truten. Hon vägrar lyssna helt enkelt och vill bara springa. När jag tömkör är galoppen bättre och då kan hon korta sig och gå i någorlunda låg form.

När jag rider eller tömkör använder jag alltid vanligt tvådelat eller tredelat tränsbett och det går ju som sagt jättbra i allt utom galoppen. Jag har alltid tänkt att galoppen kommer lossna av sig själv när hon har styrka till det men nu börjar jag ärligt talat tvivla.

Så nu har jag börjat fundera på det här med bett. Jag gillar inte alls skarpare bett utan har alltid ansett att om man måste ta till skarpare bett så är det något som är fel, att hästen har ont eller att ryttaren inte kan rida på rätt sätt. Men nu börjar jag fundera på om det kanske kan vara bra om jag galopperade henne på ett skarpare bett för att överhuvudtaget kunna jobba henne ordentligt i galoppen så att hon stärker den? Och så att hon börjar lyssna? Jag har ingen flaxig och orolig hand så jag så det är ingen fara men jag är mer rädd för att jag alltid vill rida på tex pelham om jag känner att hon blir fin i galoppen. Målet är ju som sagt att bara rida på vanligt tränsbett eftersom det är det som gäller på tävling. Än så länge;)

Vad tycker ni? Förslag på lämpliga bett? Eller övningar? Egna erfarenheter och tips?

Tack på förhand:)
 
Sv: Bettfrågor (Stark häst)

jag ser inget fel i att tillfälligt använda ett bett hästen lyssnar på ,en evig drag kamp är inte heller bra .Man använder ju kandar i dressyren och det är ett skarpt bett.Själv använder jag ibland ett rakt kiblewick där du kan välja hur skarpt det ska vara,har du tyglarna tex i den stora ringen är det som vilket rakt bett som helst...:)
 
Sv: Bettfrågor (Stark häst)

Okej ska kolla upp det bettet, tack för tipset! Det enda jag är lite rädd för är väl att hon ska bli ännu hårdare och stummare i munnen, eller att hon inte överhuvudtaget går att rida på tränsbett sen:/ Jag har testat att ha kandar på henne och det va inga konstigheter men jag galopperade aldrig med det så jag tror iallafall inte hon är främmande för lite skarpare bett eller "mer grejer" i munnen.
 
Sv: Bettfrågor (Stark häst)

Jag tror inte att det beror på bettet. Blir hästen stark så brukar det oftast bero på:
- Ryttaren spänner sig (hästen är lite känslig och börjar springa, är ryttaren då spänd så blir denne lätt "hängande" i tygeln av automatik och får då en stark häst som drar/går emot)
- Hästen är okänslig/olydig
- Hästen har inte styrkan
- Utrustningen

Jag tror inte att detta beror på något som har med munnen att göra eller utrustning eftersom hästen är fin vid trav och skritt arbete.
Träna mycket övergångar, försök att koppla bort det här med formen ett tag, ditt problem är säkert en kombination utav din sits (eventuella små spänningar), hästens kondition/styrka och lite olydnad.

En bra övning som jag kör med min häst ibland som har svag galopp/ej styrka och som också gör hästen mer lydig:
Gå på en volt, trava och försök få hästen i en lite lång och låg form (där den bygger muskler), när hästen är avslappnad i trav (och skritt!) så gör en galopp fattning, låt hästen galoppera något språng i fri form och sedan ner i trav igen och åter till den lägre och långa formen. Du ska alltså sakta av till trav igen innan hästen hinner bli stark. Om hästen "kör iväg" med dig i galopp så gör en halt, rygga något steg (om hästen är seg i reaktionerna och om det tar lång tid att göra halt) sen fortsätter du i trav och gör om samma sak.

När hästen får mer styrka, du blir mer säker och ni utvecklas så kommer övergångarna bli bättre, kvalitén på galoppen bli bättre, hästen kommer kunna hålla galoppen längre och också formen kommer komma mer och mer.
 
Sv: Bettfrågor (Stark häst)

saraaandersson: Tack så mycket för ditt svar och dina tips! Jag ska absolut testa att "lura henne" in i galoppen från låg form i traven som du sa. Det kan säkert stämma att jag spänner i mig galoppen och redan i fattningarna eftersom jag vet vad som komma skall:crazy: Men jag tror även att det handlar en del om olydnad/busighet från hennes sida, hon vill springa fort och bocka haha...

Jag testade faktiskt ett skarpare stångbett igår och jag tror att hon gillade det, hon hade ett jättebra stöd på bettet, tuggade på det och gick fram jättebra. (Annars har jag ofta sett att hästar blir tröga och knäpper av när dom har för skarpa bett). Jag kunde arbeta henne i galoppen och göra heeelt fantastiska travökningar:love: DOCK vill jag ju som alla kanske förstår kunna rida och träna henne på ett vanligt bett så länge jag tävlar i de klasserna!! Så idag ska jag rida på det vanliga och göra galoppfattningar och avbrott och försöka få henne lugn och samlad. Men kanske att man kan rida på stångbettet någon gång i veckan? Det kan väl inte skada så länge hon trivs?
 
Sv: Bettfrågor (Stark häst)

Funkar det bra så kan du rida på det nån dag i veckan. Jag själv brukar också skifta mellan olika bett, jag tror att det bara är bra för hästen att inte gå med samma vanliga hela tiden. Jag varierar mellan två delat, tre delat och rakt, gummi bett (Nova-bett).

Men om hästen tuggar på bettet och arbetar med stången så ser jag ingen anledning till att inte använda det! dock får man vara lite försiktigare i förhållningarna, då det är en aning skarpare och har en annan funktion än vanliga tränsbett. Lycka till med din häst :)
 
Sv: Bettfrågor (Stark häst)

Kom på en till övning om hästen blir stark i galoppen eller rusar in:
Jag brukar mest köra den här med hästar som har lite taktproblem men är också bra för dem som "rusar"
Gå på fyrkant spåret, trava och stå i lite lätt sits och låt hästen vara i lite fri form. När du är ungefär i mitten/slutet utav kortsidan så låt hästen "rulla in" i galopp. Galoppera några språng och sedan ner i trav igen, försök få hästen avslappnad igen och gör om samma sak vid varje kortsida (låt hästen rulla in i galopp). Det är inte meningen att du ska sitta ned och göra "en riktig" galoppfattning, utan stå i lätt sits och fatta galopp därifrån och försök rulla in i galoppen så mjukt du bara kan, helst ska inte tempot förändras allt för mycket.
 
Sv: Bettfrågor (Stark häst)

Om du inte kan hålla hästen i galoppen när ni rider ut så betslar man upp så du kan hålla hästen. Exakt så lätt är det. Det är fullständigt idiotiskt att riskera liv och lem för att man inte vill ha ett skarpare bett. Bettet är precis så skarpt som handen och drar du inte i munnen så är heller inte bettet skarpt. Men behöver du säga till på skarpen så är det väldigt skönt att veta att man kan.
 

Liknande trådar

Ridning Jag har just nu väldigt mycket tid framför datorn och har hittat ett antal brittiska Youtubare som filmar sina uteritter med GoPro. Jag...
2
Svar
34
· Visningar
4 797
Utrustning Det börjar bli dags att börja fundera på att kanske ta sig ut på någon dressyrstart i sommar och jag behöver bettips eftersom man inte...
Svar
17
· Visningar
1 159
Senast: Fazeem
·
Ridning Jag är rädd varje gång jag rider min häst. Sitter hela tiden med en känsla av att han kommer att bocka och sticka iväg. Ska dra...
Svar
8
· Visningar
3 237
Senast: AbCdE
·
Ridning Hej, min medryttarhäst vägrar att gå framåt ibland. Han är en 13 årig c-ponny valack. Har varit medryttare på honom i ca 4 månader nu...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 242
Senast: Stergo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp