Bettlöst på tävling

• Islandshäst
  • Trådstartare Trådstartare Thokkadis
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 27
  • Visningar Visningar 2 455
Sv: Bettlöst på tävling

ne, det gäller väl inte bara öppen klass? Jag har mejlat islandshästklubben och de "säger" att FIPO gäller alla tävlingar (föruom med speciella regler örståss)

Ja och enligt FIPO gäller alla ridbett i lättklass och inget annat, hackamore får endast användas i öppen och uppåt eftersom det är ett skänkelbett.

ja, jag vet. du har redan skrivit det en gång :)

Och varför jag upprepade mig, var för att du upprepade att FIPO gäller. FIPO gäller även för lätta klasser.;)

Skrauti: FIPO gäller öppen klass. Det är det svenska tillägget där lättklass ingår ni behöver läsa här.

/Malin, domare

Jag skall förtydliga mig själv här:
Bettreglerna som står i FIPO (ej svenska tillägget) gäller öppen klass. I lätt klass får man, som Boj upprepade gånger skrivit inte använda annat än ringbett (oledat, två- eller tredelat med fasta eller rörliga ringar).
I övrigt gäller FIPO även lätklass.

Hej,
Jag rider en häst som är 15 år och nästan aldrig gått på bett. I vår har jag tänkt starta några lätt klasser med henne och undrar om man får ha bettlöst (hackamore) då?

Jätte tacksam för svar

Jag tror inte(!) Man får göra det! Iallafall inte i lättklasser!
;)

På prova-på tävling lätt klass då?
För det är ju mer som en "aktivitet" än en tävling... Hur brukar det vara på de prova-på som ni har sett?

Du får kolla vilken tillämpning man använder, ibland tillämpas FIPO och vid andra tillfällen den arrangerande klubbens regler.;)

ok, men om ni varit på någon prova-på någon gång elelr flera, hur har det varit då? Har de varit "mindre stränga" regler?

Liknande trådar

Utrustning Hej hej! Jag rider en ridtravare som fungerar superbra på hackamore men när han har ett bett (tredelat tränsbett) i munnen blir han... 2
Svar
33
· Visningar
1 210
Senast: sweep
·
Islandshäst Varför är det så fel i islandshästvärlden att rida långturer? Jag har startat några clear round i distanritt och får höra av... 2
Svar
30
· Visningar
1 491
Senast: Badger
·
Utrustning Hej! Jag har nyligen köpt en ny hopphäst, sto 13 år hoppar upp till 140. Hon flyttade hem till oss för snart 4 månader sedan. Upptäckte...
Svar
1
· Visningar
221
Senast: Nevermind
·
Islandshäst Hej! Jag undrar om det är okej att jag rider islandshäst? Jag är 163 cm lång och väger 63-65 kg. Jag googlade och fick fram olika...
Svar
7
· Visningar
813
Senast: Edla
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka