Bettlöst träns

LaMaya

Trådstartare
Vet inte om det finns någon sådan här tråd innan men jag testar ändå.

Är så att jag sedan tidigare fått krav av min hästtandläkare att inte rida med bett på 2 år nu efter att min häst haft för söndrig mun,
samt att hon är lite äldre och bara skogsrids förtillfället.
Är så att jag då rider med Hackamore men tycker inte om det eftersom jag tycker det trycker för mycket.
Såg nu att Hööks kommit ut med något bettlöst träns som såg rätt intressant ut.
Någon som testat det och kan ge ett utlåtande?
Eller kan rekommendera eller avböja att använda det?

Sv: Bettlöst träns

Den som har skrivit beskrivningen på Hööks hemsida har uppenbarligen sovit på fysikletionerna. "Gör att hästen slipper tryck över nosryggen och mulen. Tygeltagen verkar genom att ge tryck på nacken och längs sidorna på huvudet. När man svänger pressas sidostycket mot huvudet och hästen flyttar sig ifrån trycket."

Naturligtvis kommer trycket med denna konstruktion i första hand på nosryggen. Det blir även tryck på undersidan av nosen, dvs det blir som på hackamore att man snarar åt runt nosen men man slipper hävstångseffekten. Det blir som block och talja istället. En liten del av kraften verkar även på nacken och bortre sidostycket, men friktionen gör att den inverkan bör bli liten.

Ett bra sätt att testa hur det fungerar och vilka signaler man kan ge är att trä på huvudlaget på lämplig kroppsdel på sig själv (kanske runt vaden, med nackstycket över knäet?)

Jag är skeptisk till huvudlag som klämmer runt nosen när man tar i tygeln. Vad betyder den signalen för hästen? Jag föredrar signaler som trycker på nosryggen eller leder huvudet åt sidan, de känns för mig mer logiska än att snara åt runt nosen och trycka från alla håll. Har du testat sidepull, ridkapson eller en vanligt remontgrimma? Jag rider mest med enbart remontgrimma, jag sätter helt enkelt tygeln direkt i de små ringarna. Enkelt, stabilt, billigt, och är det som fungerar bäst för mig och min häst.

Jag har provat ett sådant bettlöst träns (från annan tillverkare) på ett par ridskolehästar, tycker inte alls om det.
Med en kapson eller ett sidepull så förstår hästarna direkt varje tygeltag, med detta så fattar de ingenting. Jag tycker heller inte om hur signalerna kommer fram till hästen, de funkar inte ordentligt i mitt huvud teoretiskt änns...

Nej, har inte testat det.
Felet är den att min häst är ganska het ibland.
Och därför känns detta helt orimligt då jag inte tror hon skulle lyssna.
Tänkte på det här eftersom det verka som det lät rätt bra, men som du skriver så är det kanske inte bra..
hackamoret har funkar helt okej, men tycker inte om det heller.

Jag tycker inte om hackamore för att man inte kan ta ledande tygeltag och att det är en hävstång på det...

Rekommenderar igen ridkapson och sidepull - har inte provat det på någon häst som jag inte tyckt att det varit helt ok på :)

Min häst är väldigt het och energisk... Men såna hästar är ofta känsliga och då kan det fungera bra även med något milt bettlöst. Sidepull med repnos är annars ganska skarpt, om du behöver något kraftigare. Det kanske är vad jag skulle testa först, om jag var du.

Man kan ju försöka montera på två huvudlag, om man vill ha med en "nödbroms" medan man provar det nya.

Jag rider på sidepull eller ridkapson när jag rider bettlöst.

Fungerar hur bra som helst. Jag tror på enkla lösningar och det där bettlösa systemet som hööks (och kanske andra) har tror jag inte fungerar bättre.

Det här har jag köpt till min pålle och vi båda älskar det!

Det är knutet så att från knutarna på sidostyckena (vid käkleden) går rep under ganaschen och ner i nosgrimman på andra sidan och löper där igenom en ring och bildar en tygel -detta gör att när jag tar ett tygeltag trycker jag både på nacken, sidan av huvudet och nedåt över nosen. Han reagerar på små signaler och är följsam och fin.

sidepull.jpg

Rider själv på Hackamore det funkar bra på min häst men ska eventuellt byta till sidepull.

Tycker oxå du ska prova sidepull då då det är mildare och man kan ta ledande tygeltag.

Lycka till!
/Isa

Jag är också väldigt nyfiken på var du köpt det.. vad kallar man en sådan modell?

Mvh Tessan

Är den inte lika dan i modelen som vanligt bitless bridle - det som hööks bla säljer. Låter ju som det fungerar på samma sätt...
När jag provat det tränset och tagit tygeltag så blir det iallfall som så att hästen får tryck på undersidan av huvudet, lite grand på nosryggen, mkt lite tryck utmed motsata sida på huvudet och pyttelite tryck i nacken. Jag tycker mest det är förvirande och det värkar hästarna med tycka...

Va inne och pratade med tjejen på Hööks och berätta lite om min häst och hennes problem.
Hon tyckte inte vi skulle testa detta på henne, framför allt inte när hon kan bli het.
När jag tänker efter själv är det kanske bättre med ett tryck på nosen än på nacken.

Ska kolla vidare med sidepull.

De flesta hästar funkar på sidepull om man bara ger det hela lite tid. Om ridningen är dragkamp när man rider på bett, kan man lika strunta i att rida tills man kommit på bättre tankar. Hur schysst är det att sitta och dra kraken i munnen hela tiden, eller för den delen, våldhålla hans stackars nosrygg?

Åh gud , jag måtte ha en mycket intelligent häst för han fattade direkt hur detta träns fungerar. Och jag med. Det fungerar så bra att jag knappt behöver ta i, mycket lätta tygeltag för att få fram signalen.
Det finns flera trådar där det här tränset diskuteras, sök..

Var någon som sålde den varianten på falsterbo horseshow. Minns e vem, kollade efter dom i somras eftersom jag ville ha ett. Tyskar som knöt tränsen iallfall.

Ska hålla ögonen öppna nästa sommar efter dom igen :d

Till vår ponny använder vi ett Lindell. Det påminner lite om ett sidepull och fungerar jättebra. Kan vara värt att testa.

Så här ser det ut

2997477.jpg

Åh gud , jag måtte ha en mycket intelligent häst för han fattade direkt hur detta träns fungerar. Och jag med.
:rofl: samma här :angel:

TS:
Tycker det funkar alldeles utmärkt, och min häst har inga problem att förstå även mkt små tygelhjälper. Använder det som omväxling till vanligt bett, för att behålla pållens känslighet i munnen.
Trycket över nosryggen blir inte lika stort som på ett sidepull, eftersom det fördelas även över nacken och ganascherna. Som sagt, finns flera trådar om denna typ av träns, bara att söka :)

Jag har tyvärr inga fler bilder på det.
Och jag vet inte vad Annika kallar det -det var någon annan här på buke som har ett likadant som visste namnet.
Själv kallar jag den sidepull men mer rätt är väl bittlessbridle.

Jag har köpt det hos Annika på www.svartarbro.com

Skulle gärna vilja komma i kontakt med Annika eller se hemsidan men den tycks inte fungera? :confused:

Liknande trådar

Utrustning Hej! Jag har en ponny som är riktigt känslig i munnen, och blir väldigt stressad när man tar i tygeln för mycket. De tidigare ägarna red... 2 3 4
Svar
75
· Visningar
6 337
Senast: Bri
·
Utrustning Ni som rider bettlöst, jag har lite frågor. Har du testat flera olika? Vad är det som gör att din favorit är just din favorit? Jag...
Svar
7
· Visningar
1 850
Senast: Danielle
·
Utrustning Jag rider just nu min ponny bettlöst, då han krånglar med bettet (inväntar tandläkare som ska kolla), funkar superfint och både han o...
Svar
3
· Visningar
1 140
Senast: Nevermind
·
Hästvård Hej! Ska försöka vara kortfattad. Gäller ett sto på 10 år. Tävlad upp till MSV dressyr. Haft artros konstaterat i vä bak sedan hon var 5...
Svar
4
· Visningar
1 665
Senast: Fiorano
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Fågelobservationer
  • Flytta med utekatt
  • Akvarietråden V