Bettlöst träns

Sv: Bettlöst träns

Hej! Jag rider min häst på bitless bridle. Vet ej om det är samma som Hööks har. Köpte mitt från England. På honom fungerar det super. Bättre än med sidepull. Jag har ej provat hackamore. Kolla hemsidan:
www.thebitlessbridle.com. :smirk:

Jag rider med min Monty Roberts-grimma när jag vill köra bettlöst av olika orsaker. Funkar jättebra och alla hästar jag provat den på hittills har fattat grejen praktiskt taget direkt (även min 22-åring som enbart är riden med bett hela sitt liv). Brukar visserligen börja med ett litet pass från marken först med stopp, gå och back så att jag vet att grunderna fungerar.

Hade gärna provat andra varianter av bettlöst också (har ridit på hackamore men är inte så förtjust i det) men känner mig inte riktigt hemma i western/NH-världen efter att ha tränat och tävlat "engelskt" hela mitt liv... Men Monty Roberts är väl ett litet steg i den riktningen kanske.

Hej!

Har försökt läsa mig till info om bettlöst och har blivit särskilt intresserad av att ev. köpa ett sidepull från http://www.equicomfort.com eller bettlöst huvudlag från svartarbro.com. Ett sådant som "Borkan" visar på sida ett i denna tråd, det gula :bump:

Men jag är verkligen villrådig och osäker på vilket som skulle fungera bäst för min häst och mig. Svårt! :confused: De kostar ju en del så det är inte så enkelt att chansa.

Mvh tessan

Senast ändrad av en moderator:

Liknande trådar

Utrustning Hej! Jag har en ponny som är riktigt känslig i munnen, och blir väldigt stressad när man tar i tygeln för mycket. De tidigare ägarna red... 2 3 4
Svar
75
· Visningar
6 337
Senast: Bri
·
Utrustning Ni som rider bettlöst, jag har lite frågor. Har du testat flera olika? Vad är det som gör att din favorit är just din favorit? Jag...
Svar
7
· Visningar
1 850
Senast: Danielle
·
Utrustning Jag rider just nu min ponny bettlöst, då han krånglar med bettet (inväntar tandläkare som ska kolla), funkar superfint och både han o...
Svar
3
· Visningar
1 140
Senast: Nevermind
·
Hästvård Hej! Ska försöka vara kortfattad. Gäller ett sto på 10 år. Tävlad upp till MSV dressyr. Haft artros konstaterat i vä bak sedan hon var 5...
Svar
4
· Visningar
1 665
Senast: Fiorano
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Fågelobservationer
  • Flytta med utekatt
  • Akvarietråden V