Bettstorlek

Calvaro

Trådstartare
Har ett rakt 11,5cm bett med fasta ringar som passar perfekt storleksmässigt. Om jag vill byta bett till ett tre-delat är det 11,5cm som gäller då med? Om jag någongång vill ha nån form av stång är det 11,5cm då med? Eller hamnar stängerna i munnen när man tar i tyglarna då?

Sv: Bettstorlek

Du ska ha samma storlek i det tredelade som det raka, ja :)
Stångbett kan man väl generellt säga att även de ska vara lika stora som tränsbetten, men min pålle vägrar ha annat än 12.5 på sina stångbett, och han har 11.5 i sina tränsbett. Så där får man nog lyssna på hästen. :)

Edit: Om stängerna tar i munnen eller något, så brukar de vara ganska lätta att böja ut litegrann,

Min häst har inte samma storlek i olika bett!!

3-delat: 11,5 cm
rakt: 10,5 cm
jaktkandar: 12,5 cm

Låter jättekonstigt men så är det!

Seabaz skrev:
Min häst har inte samma storlek i olika bett!!

3-delat: 11,5 cm
rakt: 10,5 cm
jaktkandar: 12,5 cm

Låter jättekonstigt men så är det!
Precis som min! Samma storlek som din på de betten med. Har dock inte provat jaktkandar på han så där vet jag inte;)

Liknande trådar

Dressyr Min häst har en tendens att börja tugga på bettet (läs öppna och stänga munnen) när han tycker att saker är jobbigt/han tar i. Det...
Svar
9
· Visningar
565
Senast: Elo
·
Utrustning Jag är ganska okunnig när det gäller bett och har hållit mig väldigt basic hela tiden. All min erfarenhet är ju från ridskolebetsling... 2
Svar
21
· Visningar
1 221
Senast: Linda_A
·
Övr. Barn Jag har ett stort problem, och famlar i detta själv och får ingen hjälp. Min dotter, nyligen 19 år har varit svajjig i ca tre år. Från... 2
Svar
28
· Visningar
3 807
Senast: Bullen22
·
Skola & Jobb Jag jobbar delade pass och har egentligen ganska många timmar ledigt varje dag - men spenderar dem på att vara trött och stressad över... 2
Svar
30
· Visningar
1 921
Senast: Migo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Donald Trumps andra presidentperiod (2)
  • GVFÖ 2025
  • Ung kille

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka