bettstorlekar på engelska??

Seabaz

Trådstartare
Om ett tränsbett är 4.0", 4.5", 5.0", 5,5"

Hur stora är de då?? hittade dessa storlekar på en hemsida (svensk).
Kan ju maila och fråga men tänkte jag frågar här först om nån kanske vet?

Sv: bettstorlekar på engelska??

4" = ca 10 cm

4.25" = ca 10.8 cm

4.5" = ca 11.5 cm

5" = ca 12.5-13 cm

5.5" = ca 14 cm

give or take några mm hit och dit.... men som en fingervisning ungefär...

Ett bra tips är Googles funktion som kan omvandla mellan inches och centimeter.:idea: Skriv exempelvis "4 inches in centimeter" i sökfältet och tryck enter, så får du fram måttet i centimeter.

Men tänk på att det skillnad på amerikanska inch och engelska tum/verktum som snickare m.m. använder...

Det ger kanske inte så stor skillnad på små storlekar men när man börjar komma uppåt i måtten typ till sadelmått då kan det skilja cm mellan dom olika måtten...

ex. 17" med inch blir ca 43.2 cm

17" med engelska tum/verktum blir ca 42.1 cm

Det var något nytt för mig.:idea: Får försöka att lägga det på minnet.

JAG mäter av gammal vana med det engelska måttet, men många verkar numera använda inches i stället.... vilket blir liiite fel...
eller förenklat brukar man säga att det blir ca en halv sitsstorlek som det skiljer...

Men det är just den faktorn som gör att det ibland kan skilja en del på var man beställer sina grejor ifrån....
ca 2 mm låter ju inte mycket, men när man börjar komma upp i metrar blir det riktigt besvärligt...
Därför ska alla mätinstrument som används vid kommersiellt arbete alltid vara kontrollmätta och stämplade...

Vilket tyvärr inte alla bett och sadelmakare är medvetna om...

Har därför alltid MIN kontrollstämplade tumstock med mej och mäter själv allt som behöver vara i en specifik storlek... man slipper så mycket krångel efteråt när prylarna inte passar...
Som att t.ex. Novabetten som det står 11.5 cm på bara är 10.9 cm när man sen mäter dom hemma... :mad:
Tillverkarens kommentar var då att: Det är väl inte så noga med några mm hit eller dit :crazy: :devil:

Liknande trådar

Utrustning är äntligen mest nyfiken för har aldrig råkat ut för detta innan. Men beställde en sadel genom en svensk butik som säljer mycket bomlösa...
Svar
10
· Visningar
929
Senast: MissFideli
·
Utrustning Hej! Jag har nu ridit på ridskola i ett år och tycker verkligen att det är helt fantastiskt. Jag känner att jag börjar få en djupare...
Svar
9
· Visningar
704
Senast: cowgirl81
·
Utrustning Nu måste jag få puttra ur mig litegrann. Varning för extremt nördigt prat om reflexer 😂 Jag ÄLSKAR reflex- och varselkläder. Jag vet... 2 3
Svar
52
· Visningar
3 524
Hästmänniskan Troligtvis blir det ponnyköp nästa år! Känns superkul men är lite kluven hur vi ska tänka med storlek på ponny. Dottern är född -15 dvs... 2 3 4
Svar
60
· Visningar
4 944

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka