Sv: Bettval?

svea skrev:
Rid hästen bakifrån och möt upp med en stadig men mjuk hand, så löser det sig säkert. För det låter in mina öron inte som ett bettproblem utan som ett ridproblem.

Jag har stadig hand och han för det mesta tillfreds.
Men det är ibland som han tjaffsar otroligt mycket.
när jag samlar honom i skritten så har vi lös kontakt för han är inte alls tillfreds med stadig kontakt i skritten det är då han börjar dra och rycka. Men lös hand med jättelite samlar han sig jättebra.

skuggi skrev:
Som jag har fått förklarat för mig så är de raka bra eftersom de inte viker sig och klämmer kinden mot kindtänderna bland annat. Sedan är de stilla i munnen, inget att gå och strula och pilla med. Både min och min kompis häst har strulat jättemycket med delade bett, funkar perfekt med raka. MEN ett sånt beteend KAN också betyda att din häst protesterar mot hur du gör med händerna. Kanske vill den som min häst ha mera frihet och plats att samla sig själv? Jag rider nu min häst i jättefin form helt utan tygelkontakt, jag tar bara i honom när jag vill korrigera eller ändra formen, och han ÄLSKAR det! Så kanske borde du testa att ändra något i din hand också?

Okej nu fattar jag mycket bättre meningen med dom raka! :)
Har förklarat här ovan hur vi gör i skritten.
I traven däremot måste han ha lite stöd och då tuggar han ibland helt frenetiskt på bettet och tjaffsar och ibland så tar han ett litet stöd och är tillfreds, när han jobbar i form så måste jag ge honom frihet med ett minimalt stöd på ytterhanden så han inte skjuter ut ytterbogen. Han är fortfarande inte så stark att jobba så jag kräver inte direkt nån hög form av honom utan mer neråt framåt.

ibland så släpper jag ut tyglarna lite men han går kvar och kastar med bettet i munnen och ibland inte :crazy:
får skuldkänslor ibland över att han inte alls accepterar bettet :(
men jag vet inte vad jag ska göra eftersom han håller på så även när jag inte tar förhållningar men ibland är "normal".

Kan hästen bli öm i munnen av att ha samma bett en längre tid?

Bettet du frågar om ovan är ett Mylerbett. Läste i senaste Hästfynd att tandläkare TL rekommenderar att man varierar bett så ofta som var tredje dag.

Hästar som inte gillar bett kan man också prova att rida bettlöst. Jag har t ex Tärnsjös sidepull.

Senast ändrad:

Elektron skrev:
Bettet du frågar om ovan är ett Mylerbett. Läste i senaste Hästfynd att tandläkare TL rekommenderar att man varierar bett så ofta som var tredje dag.

Hästar som inte gillar bett kan man också prova att rida bettlöst. Jag har t ex Tärnsjös sidepull.

okej! Tack så mycket! :bow:

Zuzzi skrev:
Vad heter det bettet?

Det är som sagt ett Mylerbett. Finns bl.a. på Eko till ett bra pris. Jag har provat en del bett på Alazzi och han trivs på detta. Så lite som skramlar runt som möjligt.

alazzi skrev:
Har du ridit med vanlig grimma eller en repgrimma? Jag har ridit en del på repgrimma .

Japp med både och, funkar rätt bra men han ignorerar mej för det mesta :p tar mej liksom inte på "allvar" utan tittar på allt runt omkring istället :smirk:

Vill du testa side-pull så finns det ett billigt och bra på Hööks. Med lädernosrem.

Elektron skrev:
Säger som flera andra, testa ett rakt, lite böjt (mullenmouth) bett typ det här:
glostang.jpg

Personligen tycker jag de raka syntetbett som finns är lite för tjocka och så brukar dom gå sönder rätt fort - vilket kanske har att göra med att dom är just tjocka.

Exakt det bettet fast lite smalare ändå har jag på min pålle när vi rider på marken. Han har väldigt liten mun och kan inte gå på delade bett (han tuggar sönder tänderna då, konstaterat av leg hästtandläkare).
Hon som tittade på våran häst i munnen är superduktig och gav oss rådet att ett tunnt rakt bett med lite tungfrihet är det bästa man kan sätta i hästens mun då den inte är skapad för att ha något i munnen. Pållen som joxade och mixade och tuggade sönder tänderna på tredelat går superbra med oledat bett.
När jag hoppar har jag en pelhamstång (samma utforming av bettet) med två tyglar då han kan bli lite stark ibland annars, två tyglar för att jag då kan välja hur skarpt bettet ska verka när jag tar i pållen.

Zuzzi om du förövrigt vill veta vilken hästtandläkare jag har vart hos kan jag pma dig (det finns bara en riktig utbildad i hela sverige hon får tom lov att operera i hästens mun).

Ja, rödluvan kan man tro på mer än det där iaf.... :angel: :angel: :smirk:

MIn häst var jätteorlogi i munnen med tvådelat, bågot bättre med tredelat. Sedan bytte jag till ett mullen mouth med fasta ringar från horsepower. Nu ger han verkligen efter, han tjafsar inte och har precis börjat känna efter om han vill/kan söka stöd i handen. Kollade tänderna också men det var inga problem där.

När en häst inte går bra med delade bett ska man nog testa med raka, och gärna med fasta ringar då det gör bettet ännu mer stabilt.
Syntetiska bett kan ge brännskador i hästens mun så det är ingentign jag skulle rekommendera, tjocka bett är bra så länge som de inte är så tjocka att de inte får plats i hästens mun.

"Bett kräver plats i hästens mun, det finns ingen plats för ett bett i hästens mun!" :cool:

Okej! :)

Tack för svaren! Ska försöka låna ett rakt av någon när jag får tillfälle!

Han har faktiskt börjat funka mycket bättre nu tycker jag på det vanliga 3-delade.
Han har fått vilat ifrån ridhusridningen så han är mycket mer positiv nu i ridningen och jättefin i munnen, red han i lördags och han tjaffsade ingenting alls! :banana: :)

Liknande trådar

Utrustning Hej! Tänkte kolla, då jag gärna vill ha varierade åsikter kring mitt lilla dilemma jag har.. Min häst, hon är en väldigt egensinnig...
Svar
7
· Visningar
1 041
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför... 2
Svar
22
· Visningar
3 993
Senast: lirco11
·
Utrustning Hej! Jag har en ponny som är riktigt känslig i munnen, och blir väldigt stressad när man tar i tygeln för mycket. De tidigare ägarna red... 2 3 4
Svar
75
· Visningar
6 233
Senast: Bri
·
Utrustning Hej, har en häst som kan bli ganska på och framtung när vi hoppar, och hade tänkt att köpa hem ett bett för att testa om det blir... 2
Svar
20
· Visningar
3 065
Senast: Ketrawzc
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka