Bukefalos 28 år!

Bevittnat klubbhoppning utan ordning/organisation

Sv: Bevittnat klubbhoppning utan ordning/organisation

Men vad är klubbhoppning? Lektion eller klubbtävling? Det är en väldig skillnad. Om det var en hopplektion låter det inte bra, men var det någon form av klubbtävling så får man kanske förutsätta att ryttarna ska klara sina hästar själv?

När ryttarna inte kan styra sina hästar ordentligt är de på en nivå att de behöver ledning och tydliga instruktioner. Att vända ryggen till de ridande är också en säkerhetsrisk. Instruktören ska ha koll på de ridande. När man rider fram för hoppning tycker jag också att det krävs lite mer än att skritta ett par varv runt spåret samt trava två varv i varje varv. Jag skulle låtit ryttarna rida lite tempoväxlingar och lite vägar för styrningens skull. skulle också låtit dem galoppera lite innan själva hoppningen, plus instruktion om avstånd mellan hästarna, vart galoppen ska fattas och vart man ska bryta av efter hindret. Ju mer oerfarna elever, desto tydligare instruktioner. (fast jag vill vara lika tydlig med alla elever iofs)
 
Sv: Bevittnat klubbhoppning utan ordning/organisation

det upp lägget låter väldigt konstigt,
på min gamla ridskola (också en liten ridskola), så gick tävlingarna till så här; 1, man får veta vilken häst man har (plockar ut 3st man vill ha som sen ridläraren väljer den man ska rida av), 2, man går banan, ridläraren går före
Så långt är det likadant.
och säger åt en vilka regler det gäller för att gå banan, hur man ska rida i grunden osv med bra stora vägar. man får sen gå banan några gånger själv.
Där skiljer det. Instruktören visade bara hindrens ordning och gick med. Eleverna fick inte gå baran själva efteråt.
3; man gör i ordning sin häst och alla i klassen går ut i ridhuset. 4, rider fram med ridläraren som väljer varv, tempo och ger lite tips ifall ngn har problem(det är i alla fall tävling, träna gör man på lektionerna).
sen hoppar man fram på ett hinder i ström, alla ska komma 2-3 gånger(avstånd och sånt har vi redan fått lära oss på lektionerna innan tävlingen
Det låter som om ni hade mer erfarenhet än deltagarna jag fick se. Träna gör man på lektionerna ja, men att rida fram för en tävling kan inte elever utan erfarenhet. Då behövs tränarens ledning så att hästarna är redo för att hoppa en bana.
5; alla i klassen ställer sig längst med kortsidorna och i hörnen, så man kan se de som är innan en rida banan. den som är nr 2 i startordningen rör på hästen när nr 1 hoppar.
när man är klar så ställer man sig längst kortsidan igen.
Betydligt bättre upplägg. I det här fallet fick alla utom två gå ut på en stor utebana och skritta helt själva.

privat hästar får skritta fram på ute banan om hästen inte klarar av att stå still, det är alltid ngn som håller ett öga på de på utebanan.
Då tar man ju ansvar även där. Så var det inte i detta fall.

ngn gång har de haft 3 hästar i ridhuset och resten skrittar på utebanan, men då det alltid är ngn som travar/galloperar för länge och /eller stör andra. föräldrar som leker tränare och barn som glömmer start nr osv.
så det är säkrare för ridlärarna att ha alla i klassen i ridhuset, det är ändå 10cm till 80cm på hindren och de som tävlar är ofta inte så erfarna.
för att ridningen ska ske säkert på utebanan måste ju någon ansvarig finnas där för att ha koll på deltagarna.
Fick höra igår att i klassen som reds innan jag kom hade en av deltagarna inte satt på tränset ordentligt. Detta upptäcktes när ryttaren var mitt över hindret för då föll tränset av, vilket gjorde att även ryttaren föll av. En annan häst tappade tränset direkt när ryttaren satt upp för att det inte var ordentligt påsatt. Sånt ska instruktören kolla innan ryttarna sitter upp när de är så pass oerfarna tycker jag. Det känns som om det är upplagt för olyckor på det här sättet. Pratade igår med en ryttare från ridskolan som säger att det är avfallningar på nästan varje lektion. :eek: så kände jag. Avfallningar är ju något som förekommer väldigt sällan normalt.
 
Sv: Bevittnat klubbhoppning utan ordning/organisation

KL
till alla:
Ni får väldigt gärna ge mig tips på hur jag ska uttrycka mig i mailet till klubben. Jag vill inte att de ska bli upprörda i onödan utan lägga fram detta så sakligt som möjligt. Jag vill att de ska se detta som ett tillfälle för förbättring av både säkerhet och kvalitet på ridutbildningen. Jag är inte alltid så jäkla diplomatisk så jag är orolig att jag inte formulerar mig tillräckligt bra. Har ni några tips så tar jag tacksamt emot.
 
Sv: Bevittnat klubbhoppning utan ordning/organisation

Antingen kan du förklara din oro och att det inte ser bra ut samt diskutera kring det men kan man inte annars kanske gå till någon som kommer ut och kollar igenom säkerhetsrutinerna?

Ridskolor brukar väl kollas ibland? Om inte annat så kanske det känns som att det är läge för det..
Försäkringsbolag brukar ju skicka ut folk för att kolla så att anläggningen ska anses vara tillräckligt säker och brukar vara hårda/noga. (oangagerade instruktörer lär ju inte vara så poppis)

Är anläggningen kommunal eller privat? Är det kommunen så kan man skicka klagomål dit också, de lär inte bli så nöjda över situationen eftersom att de brukar ställa vissa krav.

Vad har ridlärare eller annan personal för utbildning? (på vissa anläggningar krävs det att personalen besitter en viss kompetens, på papper och att det finns vissa rutiner som måste följas)

Ett till förslag är att kalla till möte med ledningen om flera upplever samma sak, där man ställer krav på och bestämmer hur saker ska vara. Tex att man förbjuder ridning under ridskoleverksamhet utan närvarande instruktör/ansvarig, åldersgränser på ensam ridning eller viss ridning tex hoppning etc.


En anläggning nära mig vet jag som ett exempel har haft förut förbjuden hoppning utan målsmans närvarande om man är under 18 år eftersom att det var stökigt och risk för olyckor..dock utanför ridskoleverksamheten utan privat ridning då. Men ibland kanske man behöver införa lite hårdare regler för allas säkerhet..Det är ju mycket kring ansvarsfrågor som man borde tänka på. Det hör ju kanske inte riktigt hit, men ett bra exempel på där man visat att säkerheten går före.
 
Senast ändrad:
Sv: Bevittnat klubbhoppning utan ordning/organisation

Man får väl tänka att man är en kund också, och då har man rätt att ställa lite krav :)
 
Sv: Bevittnat klubbhoppning utan ordning/organisation

Fick höra igår att i klassen som reds innan jag kom hade en av deltagarna inte satt på tränset ordentligt. Detta upptäcktes när ryttaren var mitt över hindret för då föll tränset av, vilket gjorde att även ryttaren föll av. En annan häst tappade tränset direkt när ryttaren satt upp för att det inte var ordentligt påsatt. Sånt ska instruktören kolla innan ryttarna sitter upp när de är så pass oerfarna tycker jag. Det känns som om det är upplagt för olyckor på det här sättet. Pratade igår med en ryttare från ridskolan som säger att det är avfallningar på nästan varje lektion. :eek: så kände jag. Avfallningar är ju något som förekommer väldigt sällan normalt.

:eek: varför låter man små oerfarna barn tävla?? på tävling så är det ofta lite snäva svängar och full rulle på vissa elever på 30-80 klasserna men de kan alla hantera hästen i alla gångarter och sätta på utrustningen rätt(vid tävlingar finns stall tjejer på plats för att hjälpa till med nafsiga ponnyer och rätta till utrustningen). annars hade ridläraren inte låtit dem vara med. nu är det ju många år sedan jag red på ridskolan, men av vad jag kommer ihåg så hade vi hoppning på träningen och tränade t ex omhoppnings svängar veckorna innan tävlingen. ridläraren får då bra koll på hur elevens ridkunskaper är och kan ge häst och tipsa om klasser efter det.

avfallning ska vara ovanligt, ramlar barnen av varje dag så är det antingen fel på hästarna(passar ej i ridskola), fel på ridlärarna(går fram för fort) antagligen är det en släng av båda i en kombination där eleven inte är mogen för uppgifterna på lektionen samt inte klarar av hästen.
 
Sv: Bevittnat klubbhoppning utan ordning/organisation

Ridskolor brukar väl kollas ibland? Om inte annat så kanske det känns som att det är läge för det..
Försäkringsbolag brukar ju skicka ut folk för att kolla så att anläggningen ska anses vara tillräckligt säker och brukar vara hårda/noga. (oangagerade instruktörer lär ju inte vara så poppis)
Då måste jag veta vilket försäkringsbolag de har och det vet jag inte.

Är anläggningen kommunal eller privat? Är det kommunen så kan man skicka klagomål dit också, de lär inte bli så nöjda över situationen eftersom att de brukar ställa vissa krav.
Föreningsdriven förening ansluten till ridsportförbundet.
Vad har ridlärare eller annan personal för utbildning? (på vissa anläggningar krävs det att personalen besitter en viss kompetens, på papper och att det finns vissa rutiner som måste följas)
enligt deras hemsida har de en föreståndare som är ridledare, en diplomerad ridinstruktör level 2, ytterligare en ridledare och sju stycken instruktörselever. De har sammanlagt 23 lektionstillfällen i veckan. Då är prova-på ridning inräknad och knattegrupper för barn under sju år. (vi hade 37 lektioner i veckan på min gamla klubb och då var vi två heltidsanställda instruktörer och två timanställda. lite skillnad)

Ett till förslag är att kalla till möte med ledningen om flera upplever samma sak, där man ställer krav på och bestämmer hur saker ska vara. Tex att man förbjuder ridning under ridskoleverksamhet utan närvarande instruktör/ansvarig, åldersgränser på ensam ridning eller viss ridning tex hoppning etc.
Jag har ju ingenting med klubben att göra så jag kan inte komma och kräva ett möte. Jag är en förskräckt åskådare.


En anläggning nära mig vet jag som ett exempel har haft förut förbjuden hoppning utan målsmans närvarande om man är under 18 år eftersom att det var stökigt och risk för olyckor..dock utanför ridskoleverksamheten utan privat ridning då. Men ibland kanske man behöver införa lite hårdare regler för allas säkerhet..Det är ju mycket kring ansvarsfrågor som man borde tänka på. Det hör ju kanske inte riktigt hit, men ett bra exempel på där man visat att säkerheten går före.
Ja säkerheten får man inte tumma på. Det var roligt att läsa på hemsidan där det fanns ett stort antal dokument för medlemmar att läsa som handlar om säkerhet. Men det stor massor om elevens ansvar, vilken utrustning man ska ha, hur föräldrar ska bete sig osv, men ingenting om säkerhetsrutiner och instruktörernas ansvar. Konstigt.
 
Sv: Bevittnat klubbhoppning utan ordning/organisation

:eek: varför låter man små oerfarna barn tävla??
en blåbärsklass på 40 cm är inte för mycket tycker jag bara det genomförs på ett bra och geomtänkt sätt. blåbärsklass för att de ska få prova på tävling och lära sig hur det går till. (ja när det fungerar bra)

på tävling så är det ofta lite snäva svängar och full rulle på vissa elever på 30-80 klasserna men de kan alla hantera hästen i alla gångarter och sätta på utrustningen rätt(vid tävlingar finns stall tjejer på plats för att hjälpa till med nafsiga ponnyer och rätta till utrustningen). annars hade ridläraren inte låtit dem vara med. nu är det ju många år sedan jag red på ridskolan, men av vad jag kommer ihåg så hade vi hoppning på träningen och tränade t ex omhoppnings svängar veckorna innan tävlingen. ridläraren får då bra koll på hur elevens ridkunskaper är och kan ge häst och tipsa om klasser efter det.
Ja just det. ansvaret ligger på instruktören/den ansvariga för tävlingen. Denne ska kolla sånt och anpassa svårigheterna till vad ryttarna klarar av.

avfallning ska vara ovanligt, ramlar barnen av varje dag så är det antingen fel på hästarna(passar ej i ridskola), fel på ridlärarna(går fram för fort) antagligen är det en släng av båda i en kombination där eleven inte är mogen för uppgifterna på lektionen samt inte klarar av hästen.
[/QUOTE] Japp, en kombination av det tror jag också på. Men det är sorgligt. Det ska inte behöva vara så.
 
Sv: Bevittnat klubbhoppning utan ordning/organisation

Föreningsdriven förening ansluten till ridsportförbundet.

Det går inte att höra med ridsportsförbundet då?

Lika där så finns ju krav på saker om man ska vara ansluten, men vad kan man du kanske kolla upp iaf.
 
Sv: Bevittnat klubbhoppning utan ordning/organisation

Jag vill framföra åsikterna till klubben först. Det känns onödigt att dra im ridsportförbundet direkt. Klubben kanske tar tag i det? Det finns ju flera tänkbara orsaker till att det blivit så här. Jag vill inte döma för hårt. Ska skriva till dem och se vad som händer.
 
Sv: Bevittnat klubbhoppning utan ordning/organisation

Uppdatering
Efter mailkommunikation med ansvarig på klubben var jag där för att se klubbhoppning igen.
Det var en enorm skillnad. Dena gång fanns en helt annan organisation. Var och en hade sin plats och sitt ansvar. Det flöt på bra. Instruktören hade fokus på deltagarna och var tydlig i sina instruktioner. Det var en väldigt stor skillnad. Denna gång var det trevligt att sitta på läktaren och se på.:laugh:
 
Sv: Bevittnat klubbhoppning utan ordning/organisation

Vad bra att de tog tag i saken :laugh:

Det handlar ju inte bara om säkerhet, utan att de som deltar eller ser på får en positiv och trevlig tävlingsupplevelse.
 
Sv: Bevittnat klubbhoppning utan ordning/organisation

Ja det var väldigt roligt att se skillnaden.
 
Sv: Bevittnat klubbhoppning utan ordning/organisation

Men shit... Låter som en riskola jag jobbade på.
Ägaren kastade ur sig en del Riktigt galna påstende... Som att barnen som var där på efterskolan aktiviteter (som ägaren fick betalt av föräldrarna för) kunde lämnas ensamma efter att det var slut om deras föräldrar var sena... Jag undrade lite stilla i mitt sinne vem som ansvarar då om något händer med barnen, jag som instruktör eller ägare? Till en början påstod ägaren detta om Alla barnen, det fanns olika grupper och de började från ca 7 års ålder och gick upp till 13 år... Dagen efter hade ägaren nog insett att denna sagt något Riktigt galet och ändrade det till att denna Faktist menade de älsta barnen (var föräldrar sälland var sena utan det var i de yngre grupperna problemen uppstod...)
(Det egentliga problemet för ägaren var att jag var timanställd och denna ville inte betala mig för arbetstid om barnens föräldrar var sena...)

Att ha ridbara hästar var inte så viktigt, det viktiga var att ägaren fick igenom sin "naturligt är bäst" syn. Så... mitt i en termin fick Alla hästar bettlösa träns, utan tillvänjning/utbildning för de flesta (alla i stort sett, endel hade ridits i grimma ibland). Vilket är ok om du har en egen häst och ni har en bra relation, mindre ok om du har en ridskoleverksamhet för nybörjare där alla ryttare i stort sett inte kan rida mer än LB.
Det slutade med att eleverna betalade för att jag skulle undervisa hur de utbildade en häst... Detta gällde egentligen inte bara pga bettlöst utan för att hästarna en gång i tiden varit välutbildade men nu knappt lyssnade på sina ryttare.

En av shettisarna duckade på en lektion och sprang under grinden (skjutbara plank) på utebanan med en liten tjej som nästan skalades av under plankan. Som tur var fanns jag i närheten och kunde fånga upp barn och ryttare och undvika en katastrof.
När jag tog upp detta med ägaren och påpekade att det borde sättas dit ett till lägre planka som hindrade ponnyn från att fortsätta springa under så fick jag till svar att det behövdes inte, men ok om jag tjatade så kunde det väll fixas... Ett halvår senare hade inget hänt, förutom att ponnyn fortsatte med sitt beteende, som den hållt på med sen den kom dit (länge) fick jag veta, av föräldrar...
Jag fick placera ut föräldrar vid grinden så att ponnyn inte skulle sikta på grinden. Om hon såg någon som kröp mellan planken och gick ut så trodde hon att hon skulle med och sattsade mot planket...

På efterskolanaktiviteterna skickades jag, oftast ensam, ut i skogen med barnen till häst. (det var ju "mest naturligt och det var synd om hästarna att de skulle vara på ridbanan").
Jag skulle alltså gå ut med mellan 3-6 barn själv, ut i skogen. De större grupperna hade de yngsta deltagarna och där skulle de yngre leda sina kamrater! :eek: I de grupper där de var yngst hade jag en medhjälpare på 13 (14?) år... En duktig tjej men ändock, inte nog gammalt för att ha ett sådant tungt ansvar!
Vid ett tillfälle ramlade en ryttare av, dennas häst skenade iväg och drog med sig de andra två. En ryttare ramlade av i skogen, den andra lyckades hålla sig kvar och sen fånga in hästarna. Jag fick och kunde ju inte rida så jag fick springa efter... Jag sprang och sökte hästarna och barnen... 20 min senare ringer jag för andra gången till ägaren, inget svar. Min kompis som var i stallet svarade däremot på sin mobil och då får jag veta att hästarna och barnen kommit tillbaka till stallet! Ägaren hade inte tänkt på att ringa mig!... :confused::crazy:
När hästarna skulle hämtas in så ville jag ha endast så många barn med mig in i hagen som det var hästar som skulle hämtas men nej, så fick jag inte göra. Alla barnen skulle med in för de skulle ha tryggheten av en kompis. Hästarna gick i en stor flock om 10-20 hästar och det var Inte en harmonisk flock. (vilket berodde mkt på bristen på foder). Det var en enorm skaderisk men som tur var hände det aldrig något, jag var dock alltid livrädd! :(

Ridskolan hade en folkilsken ponny som högg barnen, hårt, men barnen fick absolut inte säga ifrån om den gjorde det. Den uttryckte sig ju bara. :crazy:

Jag var den instruktör som hade mest utbildning och vana av att instruera (med undantaget av instruktören innan mig, som också slutade...). De andra hade ingen utbildning,vissa hade inte ens ridit länge själva. Men de var mer på ägarens linje om hur ridningen skulle ske. (om hästen inte ville trava, skulle den inte behöva trava... eller gå ens för den delen. Om ett barn inte ville rida på efterskolan aktiviteten men gärna leda så fick barnet inte leda för ägaren hade minsan tänkt att barnet skulle rida och då var det rida ungen skulle!... Hästen blev ju så besviken om den inte fick gå!... :S ).


Så jo, det finns fler ridskolor som är riktigt dåliga. Jag stod ut i ca 3 månader, sedan började jag leta ett alternativ för min del men hann inte, eftersom jag inte stod ut med ägarens metoder så blev det såklart att det skar sig mellan oss. Jag blev uppsagd efter att jag haft för mycket besvärliga åsikter och inte hållt med om ägarens galenskaper. Jag sörjde inte direkt precis... :p
Ridskolan har dåligt ryckte i sin kommun och hade jag vetat det innan jag sökte jobbet hade jag inte sökt det alls.
Ridläraren innan mig hade det Minst lika jävligt, vilket var en tröst i allt eftersom jag började fundera på om det var jag som hade orimliga kriterier på säkerheten.
 
Senast ändrad:
Sv: Bevittnat klubbhoppning utan ordning/organisation

Oj. Vilken soppa. Jag förstår att du inte sörjde jobbet. Men samtidigt förstår jag att man kanske stannar kvar ett tag på ett sådant ställe just för att man hoppas och tror att man ska kunna få till förändringar till det bättre. Det var så mycket i din berättelse som var helgalet så det är ju inte klokt. Finns denna ridskola (om man ens kan kalla det ridskola) kvar? Det är bedrövligt. Ett hån mot hästar, elever och deras föräldrar. Jag hoppas innerligt att sådana här verksamheter försvinner då de inte borde locka deltagare.
 

Liknande trådar

Ridning Jag har rider en 10 årig valack sedan några månader tillbaka. Han är en korsning mellan varmblod och ponny av okänd ras. Vi fick en...
Svar
3
· Visningar
942
Träning Hej! Jag har nu haft min häst i ett par år så vi känner varandra väldigt väl. I början kunde vi inte rida ifrån gården eller rida ut...
Svar
6
· Visningar
855
Senast: Lutten
·
Ridning Hej, jag ska börja rida fei med min ponny nu om ca en månad. Jag inser själv att jag måste rida mer och inte bara kan åka runt och...
Svar
4
· Visningar
981
Senast: Amanda_F
·
Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
3 568
Senast: Fiorano
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp