Bukefalos 28 år!

Bidrar föräldraskap till unik personlig utveckling och social kompetens? (utbruten)

Mig själv kan jag inte riktigt bedöma på det sättet.

Med din logik så är det bara människor utan barn som besöker utsatta prostituerade, misshandlar och mördar eftersom föräldrar har så stor förståelse för hur de ska bemöta andra människor.
Sist en kompis var på lekland var det två morsor som började slåss 😂
Men hade de inte haft barn hade de säkert mördat istället för att bara misshandla 🙄
 
Med din logik så är det bara människor utan barn som besöker utsatta prostituerade, misshandlar och mördar eftersom föräldrar har så stor förståelse för hur de ska bemöta andra människor.
Sist en kompis var på lekland var det två morsor som började slåss 😂
Men hade de inte haft barn hade de säkert mördat istället för att bara misshandla 🙄
Nu så tycker jag att du bara är tramsig.
 
Ja jag är lika hopplös på social kompetens nu som innan barn 😁😁

Kanske till och med sämre eftersom orken som finns över till andra människor är betydligt lägre nu än innan 😅
Hugger sista...

Jag som jobbar med HR-frågor kan nog tycka att det ibland är precis tvärtom. Föräldrar kan vara otroligt egoistiska, både mot sina kollegor och mot verksamheten de är anställda för att bidra till.

Om jag inte får den semester jag vill så söker jag föräldraledigt i stället. Eller förresten, jag tar f-ledigt direkt, semestern kan jag spara till senare. (Blir även sur när vi förklarar att man enligt lag måste ta ut 20 dagar/år)

Missförstå mig rätt, jag tycker vi ska ha möjlighet till föräldraledigt, anpassa arbetstider, inte hamna efter i karriär och löneutveckling pga barn. Men jag tycker det handlar om ett ge och ta, inte bara ta.
 
Hugger sista...

Jag som jobbar med HR-frågor kan nog tycka att det ibland är precis tvärtom. Föräldrar kan vara otroligt egoistiska, både mot sina kollegor och mot verksamheten de är anställda för att bidra till.

Om jag inte får den semester jag vill så söker jag föräldraledigt i stället. Eller förresten, jag tar f-ledigt direkt, semestern kan jag spara till senare. (Blir även sur när vi förklarar att man enligt lag måste ta ut 20 dagar/år)

Missförstå mig rätt, jag tycker vi ska ha möjlighet till föräldraledigt, anpassa arbetstider, inte hamna efter i karriär och löneutveckling pga barn. Men jag tycker det handlar om ett ge och ta, inte bara ta.
Kul att du svarar just mig.

För den här sommaren har jag hackat upp min semester i småbitar för att få allt på jobbet att rulla på.
Jag vet inte hur många gånger jag tagit med mig jobbet hem under de senaste åren när jag vabbat/vobbat för att inte sätta kollegorna i klistret.
Eller hur jag suttit med jobbdatorn utanför barnens sovrum på kvällen för att få något viktigt jobbrelaterat gjort inför morgondagen men barnen vill ha mamma i närheten.

Jag börjar bli lite less på att höra om alla dessa jobbiga föräldrar som inte drar sitt strå till stacken utan som mest är till last.
 
Kul att du svarar just mig.

För den här sommaren har jag hackat upp min semester i småbitar för att få allt på jobbet att rulla på.
Jag vet inte hur många gånger jag tagit med mig jobbet hem under de senaste åren när jag vabbat/vobbat för att inte sätta kollegorna i klistret.
Eller hur jag suttit med jobbdatorn utanför barnens sovrum på kvällen för att få något viktigt jobbrelaterat gjort inför morgondagen men barnen vill ha mamma i närheten.

Jag börjar bli lite less på att höra om alla dessa jobbiga föräldrar som inte drar sitt strå till stacken utan som mest är till last.
Nu var det inte en kommentar om hur just du gjort/gör med din semester utan som en kommentar på att föräldrar med nån sorts automatik skulle bli "större människor" genom att få barn. (Därav "hugger sista")

Just din arbetssituation tror jag dessutom vi pratat om i en annan tråd, och den verkar inte vara ok sett till belastning/stress. Vilket naturligtvis är helt fel, oavsett om du har barn eller inte.
 
Nu var det inte en kommentar om hur just du gjort/gör med din semester utan som en kommentar på att föräldrar med nån sorts automatik skulle bli "större människor" genom att få barn. (Därav "hugger sista")

Just din arbetssituation tror jag dessutom vi pratat om i en annan tråd, och den verkar inte vara ok sett till belastning/stress. Vilket naturligtvis är helt fel, oavsett om du har barn eller inte.
Jag förstod det, därför var det kul att du svarar just mig eftersom jag gör raka motsatsen.

Det behövs lite motvikt till alla inlägg där det ondgörs över alla egoistiska föräldrar som tar ut FL och förstör för sina kollegor, till slut låter det som att merparten av föräldrar gör det.
 
Jag förstod det, därför var det kul att du svarar just mig eftersom jag gör raka motsatsen.

Det behövs lite motvikt till alla inlägg där det ondgörs över alla egoistiska föräldrar som tar ut FL och förstör för sina kollegor, till slut låter det som att merparten av föräldrar gör det.

Det där tycker jag är svårt redan nu som gravid. Jag sitter på dubbla tjänster under hösten, mitt i en svår omorganisation. Jag vill hugga i, kavla upp ärmarna, dra ett tungt lass. Jag vill att den här omorganisationen ska bli bra och att alla ska trivas och jag vill bidra. Men jag har inte den energi som jag brukar, och jag vill inte stressa med hänsyn till min kropp, mitt barn och mitt psyke. Jag känner redan nu att jag sviker som tar ett steg tillbaks. Jag säger nej till arbetsuppgifter som mina kollegor sedan ”får” ta. Det känns skit, och enklare kommer det inte att bli med liten knodd. Men jag försöker tänka att det inte är mitt fel att vi har en för hög arbetsbelastning. I en normal arbetssituation hade min graviditet och föräldraledighet inte drabbat andra, det är upp till arbetsgivaren att se till att det inte blir så.

Med det sagt så är jag övertygad om att det finns vidriga föräldrar i sammanhanget som @farin nämner, också. För egen del har det varit lätt att urskilja vilka föräldrar som ger och tar på jobbet, och vilka som bara tar.
 
Jag förstod det, därför var det kul att du svarar just mig eftersom jag gör raka motsatsen.

Det behövs lite motvikt till alla inlägg där det ondgörs över alla egoistiska föräldrar som tar ut FL och förstör för sina kollegor, till slut låter det som att merparten av föräldrar gör det.
Det finns absolut föräldrar av båda sorter. Precis som det finns de utan barn som är väldigt lojala. Eller väldigt egoistiska.

Helt enkelt kan man vara en superkollega eller en skitstövel både med och utan barn 😊
 
Jag förstod det, därför var det kul att du svarar just mig eftersom jag gör raka motsatsen.

Det behövs lite motvikt till alla inlägg där det ondgörs över alla egoistiska föräldrar som tar ut FL och förstör för sina kollegor, till slut låter det som att merparten av föräldrar gör det.
Det finns egoistiska föräldrar. Det finns självuppoffrande föräldrar.


Summasummarum så är föräldrar människor, precis som alla andra människor. Det är liksom inget konstigt. Sen finns det de som påstår att man blir så mycket mer självuppoffrande av att ha barn, men där är min erfarenhet att det endast gäller mot barnen, inte mot övriga människor - där verkar man vara samma person som innan.
 
Men om det nu inte är någon större skillnad så kan man väl lika gärna få den kompetensen genom andra vuxna, vad den kompetensen nu ens är.
Andra vuxna kompenserar för varandras sociala oförmågor. Att lära sig hantera ett liv tillsammans med barn gör att man som den vuxne alltid måste vara den som kompenserar, det går inte att komma undan.
På så vis blir den vuxne tränad i att kompensera för i princip alla andra människors oförmågor.
 
Andra vuxna kompenserar för varandras sociala oförmågor. Att lära sig hantera ett liv tillsammans med barn gör att man som den vuxne alltid måste vara den som kompenserar, det går inte att komma undan.
På så vis blir den vuxne tränad i att kompensera för i princip alla andra människors oförmågor.
Men det räcker ju med att se sig om i samhället för att inse att det du säger inte stämmer? Föräldrar är inte bättre eller sämre på att kommunicera med sina med sina medmänniskor än vad de utan barn är.
 
Men det räcker ju med att se sig om i samhället för att inse att det du säger inte stämmer? Föräldrar är inte bättre eller sämre på att kommunicera med sina med sina medmänniskor än vad de utan barn är.
De är bättre på socialt samspel än vad just de som individer hade varit utan barn. Det är inte med automatik bättre än andra.
Men vissa kännetecken finns där. Som förmågan att kunna sätta sig själv i andra rummet.
 
De är bättre på socialt samspel än vad just de som individer hade varit utan barn. Det är inte med automatik bättre än andra.
Men vissa kännetecken finns där. Som förmågan att kunna sätta sig själv i andra rummet.
Men de sätter ju enbart sig själv i andra rummet när det gäller deras egna barn? Är det enbart människor som är synnerligt dåliga på det här med socialt samspel som väljer att skaffa barn? Med tanke på att gruppen föräldrar som sagt knappast är överrepresenterade bland de socialt kompetenta.

Jag lämnar den här diskussionen nu känner jag, det är alldeles för dumt..
 
Som förmågan att kunna sätta sig själv i andra rummet.
Fast det där är bs. Vad det gäller ens egna barn i eventuellt bästa fall, det innebär inte någon samhällsförändrande attityd folk får per automatik. Det finns så många barn som blir så illa behandlade av sina egna föräldrar i den här världen så det räcker och blir över med råge. Vad du envist sitter här och driver för konstiga elitistiska föräldrafilosofier vet jag inte. Jag skulle ta en kula för mina egna barn om jag bedömde det gagna dem, när som helst - men att det skulle få mig att göra för någon annan är i allra högsta grad väldigt väldigt tveksamt. Vad är det för übermench-föräldraskapsegenskaper du målar upp egentligen?
 
Men de sätter ju enbart sig själv i andra rummet när det gäller deras egna barn? Är
Ja, det är också någon annan.
Det kommer ju däremot inte med någon automatik att innebära att de någonsin sätter dig i första rummet.

Men de har bevisligen någon gång i alla fall satt någon annan än sig själv i första rummet.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Skulle behöva skriva av mig lite. Tycker det är svårt att få råd och förståelse när jag pratar om detta med människor i min närhet, då...
2
Svar
23
· Visningar
5 528
Senast: Nepenthe
·
Relationer Vad är hemligheten bakom att lyckas i långa relationer? Alltså inte att bara vara i en långvarig relation utan att faktiskt trivas i...
13 14 15
Svar
287
· Visningar
35 276
Senast: monster1
·
Relationer Jag vet egentligen inte om jag borde skriva ner och posta det här men jag är verklige rådvill. Efter en turbulent vår med flera stora...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
7 768
Senast: Loons
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp