Bikarbonat i elektrolytpreparat

mahlmt

Trådstartare
Vad jag minns så är det inte bra med bikarbonat till presterande hästar.
Bikarbonaten fungerar som en buffert och neutraliserar en del av syrorna i blodet. Då "känner" hästen inte hur trött den är.
För sånna som jag som harvar runt så kanske det inte har så stor betydelse. För de som rider som om de stulit hästen så kan detta vara farligt.
Någon annan som hört samma sak eller som kan mer om just detta?
// Linda
 
Sv: Bikarbonat i elektrolytpreparat

Var på den distansföreläsning i vintras och där tog hon upp just detta att dom flesta elektrolytblandningar innehåller bikarbonat, vilket inte är bra för hästar.
Så ska man köpa färdiga bladningar, kolla noga innehålls förteckningen.
Hennes rekommendation var att blanda 75% salt & 25% seltin, det blir en bra elektrolyt blandning.
 
Sv: Bikarbonat i elektrolytpreparat

Såvitt jag vet, är bikarbonat inom travsporten klassat som doping.
Då jag gick tränarkursen så var bikarbonat fortfarande godkänt för ridhästar.
Själv brukar jag slänga en näve grovsalt i krubban efter ett krävande pass så får kusarna äta det de vill ha, sedan har jag ju saltsten som komplement och extra vattenhinkar i boxarna.
 

Liknande trådar

Träning I kölvattnet av Helgstrandsskandalen vill jag slå ett slag för grundridning (och markträning) och då menar jag inte lätt klass, utan...
6 7 8
Svar
149
· Visningar
7 798
Senast: Bison
·
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
6 953
Senast: tuaphua
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
27 303
Senast: Snurrfian
·
Ridning Min medryttarhäst är världens snällaste, tryggaste och lugnaste pojke, för någon vecka sedan red vi förbi ett garage där någon plötsligt...
Svar
6
· Visningar
1 842
Senast: SkorpSmulan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp