Bil- o transportköpartankar

pastejja

Trådstartare
Jag får inte ihop detta med vikt på bil+transport+häst=vilket körkort

Jag har B-körkort, hästen väger dryga 700 kg säger de som vet (grovt halvblod ca 167 cm). Jag vill alltså köpa en bil som får dra min häst i transport med mitt B-körkort. Hur ska jag tänka?
U

Sv: Bil- o transportköpartankar

Den ständiga frågan...
jag ringde polisen och frågade, de visste knappt heller. Men de pratade om sk tågvikt. Dvs hur mycket väger hela härligheten om vi ställer det på en våg (och det gör dom). Över 3,5 ton, då blir det böter på B-kort. Händer det en olycka så blir det hårda straff på det (vårdslöshet i trafik). Tänk vad många som ligger o drar ett släp med två stora hästar efter en Volvo---på B-kort.:eek:
Hela härligheten är alltså hästen +tomt släp+bilen+ förare osv-
Man får helt enkelt sätta sig ner med bilens o släpets registreringsbevis o räkna på det. Och ska du köpa ny bil eller släp, be att få se beviset, lita inte på att "den drar nog två ton". För det finns flashiga stora SUV som bara får dra typ 1500 kg. Och väger själva hur mycket som helst...
tillägg: det brukar stå på en platta på transporten hur mycket den väger. Inte totalvikt utan tjänstevikt, det är den du räknar på. Totalvikten är tjänstevikten+last.
Hoppas jag inte snurrat till det alltför mycket nu...

Senast ändrad av en moderator:

Exempel:

Jag har en Honda CR-V som får dra 1500 kg på B-kort.
Jag har ett Christ som är typat till 1500.
Släpets tjänstevikt är 800.
Jag får lasta 700 (1500-800).

Det är bara att sätta igång och leta bilar som får dra mycket utan att vara för tunga, samt släp som inte är för tunga.

Standardsvar 1A:

Skaffa BE så blir det MYCKET lättare.

Den kostnaden är en piss i havet när du ändå ska leta bil osv.

Jag får lasta 860kg i mitt 1500kgs släp, bilen (245) får dra 1450 på B och 1600 på BE.

När du har B så är TOTALVIKTEN jätteviktig.

Du får inte köra ett tomt släp med en totalvikt över vad som står på bilen. På bilens regbevis så står det vad du får dra max på B (finns några undantag som krånglar till det) och sedan max släpvagnsvikt = BE.

Du får t ex INTE framföra min kombination ens tomt med B. Det är 50kg för mycket på pappret.

Sen om man har hittat bil och släp som matchar så får du kolla lastvikt på släpet och se om det räcker till kusen och utrustningen.

Med 700kg häst blir det svårt :crazy:

Jag har en häst i den storleksklassen, och konstaterade att BE-kort verkade vara en god plan - det är inte många släp som får lasta min häst (plus marginal för prylarna man vill ha med; tänk på att bommar och sådant (oftast?) räknas in i lastvikten), och fortfarande får dras av en normal bil. Antingen får bilen dra ett så tungt släp (men då är det oftast en så stadig bil att hela ekipaget blir så tungt att totalvikten går över 3.5 ton -> BE) eller så får bilen inte dra så mycket.

Visst finns det säkert undantag, och låter man bli att ha några marginaler alls så kan man säkert hitta flera varianter av bil och släp som funkar, men det har blivit så mycket lättare med BE.

Ett alternativ är att väga ned släpet. Jag körde VOLVO 240 + boggi (nervägd) på ett B-körkort.

Men räcker total- och lastvikten till då eller kör du med överlast?

Ett alternativ är att väga ned släpet. Jag körde VOLVO 240 + boggi (nervägd) på ett B-körkort.

Tyvärr så innebär ju även nervägningen att den tillåtna lastvikten minskas med lika mkt. Mitt nervägda boggiesläp (typat till 1300kg) fick bara lasta 620kg (820kg innan nedvägningen)

240 får ju inte dra så värst tungt om jag inte mins fel från min.

Nu har jag ett boggiesläp med totalvikt på 1450kg, lastvikt 750kg, och en saab 900 som får dra 1460 på B-kort (1600 på BE)

Senast ändrad:

240 får ju inte dra så värst tungt om jag inte mins fel från min.
Det var en kombi jag hade 245 kanske det kallas (fast jag tror vissa årsmodeller heter 240?). Hur som helst så får kombin dra mer. Sedan beror det väl på motorn också.

Nu har jag ett boggiesläp med totalvikt på 1450kg, lastvikt 750kg, och en saab 900 som får dra 1460 på B-kort (1600 på BE)

Så körde jag också i några år (samma vikter ungefär). Min bil fick dock dra 1510 kg på B-kort så jag hade lite marginal där (BMW523 förresten).

Så inte är det omöjligt att lösa, det gäller bara att hitta bilen som får dra mkt på B-kort och släpet som har låg tjänstevikt.

Jag avskyr att dra med framhjulsdrivet, efter att ha haft Saab som dragbil. Verkligen avskyvärt. Men det är ju en smaksak...

Den här får dra 1530 kg på B-körkort

http://www.blocket.se/vi/16284343.htm?ca=14_s

(Kollade i bilregistret)

https://www21.vv.se/fordonsfraga/FragaPaAnnatFordon.aspx

Personligen föredrar jag VOLVO framför SAAB som dragbil då jag tycker den ligger stadigare på vägen.

Mina erfarenheter är precis motsatta, bästa bilarna jag dragit släp med (förutom corolla 4WD)är saab turbo (starka, stadiga, bensinsnåla) och de volvo jag dragit med har varit sladdriga (244, 945 och 850), med undantag från en som var utrustad med nivåreglerare
Beror nog mkt på vad man är van vid.;)

Bakhjulsdrift rules med släp!

Om man nu inte kan ha 4WD...

Lite svårt att hitta bara. Finns ju bara Volvo 940 och bakåt (740, 240), BMW samt Mercedes - men inte fy skam någon av dem!

Hej!

Blev stoppad av polis för en tid sedan och då frågade jag just om detta. Det han sa var det här: Bilens vikt + släp med häst får inte överstiga 3500 kg på B-kort, det visste ju jag innan men, sa han, när ni hästfolk kör era transporter måste ni kolla noga på ert registreringsbevis vad högsta vikten är på bromsat släp. Jaha, sa jag, varför då? Jo, där står om DRAGET tål 1500 kg!!! Själva konstuktionen kanske inte är avsett för mer än 1300 kg. Han berättade att många som kör på överlast har inte uppmärksammat detta, utan bara läser vad som står om sitt b-kort på reg.beviset. Har man ett dessutom ett avtagbart drag är det av yttersta vikt att kolla detta. Han berättade om en olycka där draget helt enkelt hade lossnat. Som tur var fanns det ingen häst i släpet. Jag bad honom kolla mitt släp och bil var ok att dra och det var det. Detta är mina vikter: Bil; VW Passat Variant Turbo, Tj.vikt= 1500kg, maxlast= 440kg, Tot.vikt= 1940kg, skattevikt= 1500kg, högsta sammanlagda bruttovikt för bil och släp=3240kg.
Kopplingsanordning
Högsta vikt obromsat släp=650kg, högsta vikt bromsat släp=1300kg (det är detta ni ska kolla noga, det är konstuktionens gräns för vad draget tål, likaså om det är ett avtagbart drag!!!) Högsta totalvikt på släpet för B-kort =1500kg.

Alltså får jag dra mitt Thule-släp på 1300 kg
(tot.vikt), men bör då lasta in sadel, träns och annat i bilen som ju får lasta 440 kg. Skulle jag då bli stoppad av en polisman som tycker att hela ekipaget väger mer, så är det hans skyldighet att se till att det hela blir vägt. Han berättade också att till större tävlingar är det så många som har en mindre överlast att det inte skulle gå att väga allihop och dessutom så är hästarna för mycket värda så det inte är särskilt lönsamt att plocka in alla ryttarna med bil, släp och en till flera hästar. Skulle en häst bli allvarligt skadad eller få panik i en "vägningskö", är det polisen som står ersättningsskyldig. Men vid enstaka tillfällen, sa han, tar man faktiskt in ekipaget för kontroll. Visar det sig då att det är överlast, blir man bötfälld.
Detta var en mycket trevlig polisman och han förklarade väldigt bra.
Hoppas att detta inlägg inte var svårtolkat, så kör försiktigt och ha koll på dragets vikt!!

Mvh Susanne.

Liknande trådar

Utrustning Jag skulle så gärna vilja ha ett eget hästsläp. Problemet har varit att jag bara har B-kort och ingen bil som kan dra. Nu står jag dock... 2
Svar
20
· Visningar
1 121
Senast: tara
·
Utrustning Går i tankarna att köpa en ny bil samt en transport, bilen är dock prio ett då jag har tillgång till att låna transport. Det jag söker...
Svar
11
· Visningar
910
Senast: lillan222
·
Fordon Vi ska köpa nyare bil för att kunna dra 2000 kg (två hästar) och funderar på en Subaru Forester 2.0 automat årsmodell 2014 som har gått...
Svar
0
· Visningar
224
Senast: CaisaCax
·
Utrustning Nu måste jag få puttra ur mig litegrann. Varning för extremt nördigt prat om reflexer 😂 Jag ÄLSKAR reflex- och varselkläder. Jag vet... 2 3
Svar
52
· Visningar
3 529

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka