Sv: Bil- o transportköpartankar
Hej!
Blev stoppad av polis för en tid sedan och då frågade jag just om detta. Det han sa var det här: Bilens vikt + släp med häst får inte överstiga 3500 kg på B-kort, det visste ju jag innan men, sa han, när ni hästfolk kör era transporter måste ni kolla noga på ert registreringsbevis vad högsta vikten är på bromsat släp. Jaha, sa jag, varför då? Jo, där står om DRAGET tål 1500 kg!!! Själva konstuktionen kanske inte är avsett för mer än 1300 kg. Han berättade att många som kör på överlast har inte uppmärksammat detta, utan bara läser vad som står om sitt b-kort på reg.beviset. Har man ett dessutom ett avtagbart drag är det av yttersta vikt att kolla detta. Han berättade om en olycka där draget helt enkelt hade lossnat. Som tur var fanns det ingen häst i släpet. Jag bad honom kolla mitt släp och bil var ok att dra och det var det. Detta är mina vikter: Bil; VW Passat Variant Turbo, Tj.vikt= 1500kg, maxlast= 440kg, Tot.vikt= 1940kg, skattevikt= 1500kg, högsta sammanlagda bruttovikt för bil och släp=3240kg.
Kopplingsanordning
Högsta vikt obromsat släp=650kg, högsta vikt bromsat släp=1300kg (det är detta ni ska kolla noga, det är konstuktionens gräns för vad draget tål, likaså om det är ett avtagbart drag!!!) Högsta totalvikt på släpet för B-kort =1500kg.
Alltså får jag dra mitt Thule-släp på 1300 kg
(tot.vikt), men bör då lasta in sadel, träns och annat i bilen som ju får lasta 440 kg. Skulle jag då bli stoppad av en polisman som tycker att hela ekipaget väger mer, så är det hans skyldighet att se till att det hela blir vägt. Han berättade också att till större tävlingar är det så många som har en mindre överlast att det inte skulle gå att väga allihop och dessutom så är hästarna för mycket värda så det inte är särskilt lönsamt att plocka in alla ryttarna med bil, släp och en till flera hästar. Skulle en häst bli allvarligt skadad eller få panik i en "vägningskö", är det polisen som står ersättningsskyldig. Men vid enstaka tillfällen, sa han, tar man faktiskt in ekipaget för kontroll. Visar det sig då att det är överlast, blir man bötfälld.
Detta var en mycket trevlig polisman och han förklarade väldigt bra.
Hoppas att detta inlägg inte var svårtolkat, så kör försiktigt och ha koll på dragets vikt!!
Mvh Susanne.