Bil som får dra 750 kg obromsat släp?

Bukefalos 30 år!

Inom det närmaste året/de närmaste åren kommer jag att behöva byta bil. Jag har ett obromsat släp med totalvikt 750kg. När jag letar bil så hittar jag i princip inga andra bilar som får dra 750 kg. Jag har försökt googla mig fram till om det finns bilmärken/modeller som vanligtvis får dra såpass tungt, men hittar bara att det står på bilens reg-bevis. Det har jag koll på, men det tar sån tid att titta på varje enskild bil.
Det är inga supernya bilar jag tittar på, utan begagnade. Kanske från 2012-2013 och några år framåt.

Finns det någon här som har koll på modeller som får dra så pass mycket? Gärna kombi.
Subaru Forester
Subaru Legacy/outback

VW Tiguan
VW Passat
VW Caddy

Skoda Superb

är några exempel på bilar med rätt att dra obromsat släp på 750 kg, och som är kombi.

Av de som nämns ovan så har VW passat och Subary Legacy/outback de största största lastutrymmet i skåpet.
VW Caddy finns som skåpbil eller som passagerarmodell med fönster och plats för fyra/fem åkande.

Samtliga bilar finns i många årsmodeller och därmed prisklasser. Det går att hitta OK eller fina exemplar under 100 tusen kronor.
Men ju mer man har råd att lägga ut, desto färre mil och förhoppningsvis desto friskare bil.

Jag skulle titta närmare på Subaru (Outback/Legacy eller Forester) eftersom det märket har den bästa 4-hjulsdriften av alla personbilar jag kört. Alla Subaru har alltid fyrhjulsdrift.

KL:

Vill varna lite för blockets fordonsinfo från Transportstyrelsen!

Jag gjorde några stickprov när jag skulle skriva det här inlägget, och hittade flera fel. En textrobot som ska hämta data från transportstyrelsen och tycks läsa på fel rader, så dubbelkoll mot transportstyrelsen kan behöva göras.

Subaru Forester
Subaru Legacy/outback

VW Tiguan
VW Passat
VW Caddy

Skoda Superb

är några exempel på bilar med rätt att dra obromsat släp på 750 kg, och som är kombi.

Av de som nämns ovan så har VW passat och Subary Legacy/outback de största största lastutrymmet i skåpet.
VW Caddy finns som skåpbil eller som passagerarmodell med fönster och plats för fyra/fem åkande.

Samtliga bilar finns i många årsmodeller och därmed prisklasser. Det går att hitta OK eller fina exemplar under 100 tusen kronor.
Men ju mer man har råd att lägga ut, desto färre mil och förhoppningsvis desto friskare bil.

Jag skulle titta närmare på Subaru (Outback/Legacy eller Forester) eftersom det märket har den bästa 4-hjulsdriften av alla personbilar jag kört. Alla Subaru har alltid fyrhjulsdrift.

KL:

Vill varna lite för blockets fordonsinfo från Transportstyrelsen!

Jag gjorde några stickprov när jag skulle skriva det här inlägget, och hittade flera fel. En textrobot som ska hämta data från transportstyrelsen och tycks läsa på fel rader, så dubbelkoll mot transportstyrelsen kan behöva göras.
Tusen tack!

Jo, och det finns fler anledningar att kolla upp fordonet. Jag har sett att det anges fel mätarställning också, ibland på flera tusen faktiskt.
Det svåraste är nästan att veta vilka annonser som är seriösa och vilka man borde se upp med. Nästan alla firmor verkar ha både de kunder som säger att de är fantastiska och de som säger att de bara luras och ljuger.

Just bil tycker jag är jättesvårt att göra ett bra val när det gäller begagnat. Min bil jag har nu har varit kunglig! Men bilen innan var inte ett toppköp precis.

Maken hade också för sig att "alla" bilar fick dra 750 kg obromsat. Men så är det ju inte.
Vår caddy får dra 750 kg obromsat. Men bara 1100 kg på B-kort med bromsat släp.
V40 får dra 700 kg obromsat. Men 1505 kg på B-kort bromsat släp.
Vi köpte dock det obromsade släpet för att vi båda skulle kunna använda caddyn till att dra då jag inte hade körkort för att dra det bromsade släpet med caddyn då.

Liknande trådar

• Från stor bil till liten bil
  • Mest prisvärda dragbilen för BE-kort
  • Byta bil?
  • De kommande ny EUreglerna

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat