Bilbarnstol

Bukefalos 30 år!

Linn-Nora

Trådstartare
Vår son börjar verka obekväm i sin stol. Han är bara två och ett halvt och ska således åka baklänges ett par år till. Men vår bil har inte jättestort baksäte så vi skulle behöva byta till en stol som funkar i liten bil men ändå ger hyfsat benutrymme.
Han är inte så stor, men verkar känslig för just detta.
Ny bil är inte ett alternativ och det är svårt att skjuta framsätet framåt mer.
Kan vi göra något? Finns det någon stol att föredra?

Axkid är kända för att vara kompakta.
Finns både bältesmonterade och med Isofix.
Bältermonterade har en högre högstavikt än Isofix, längden brukar vara densamma.

Vi har två olika axkid och nöjd med båda.

Vi har en mindre bil, Nissan Leaf, där blir det helt okej plats oavsett om stolen sitter monterad fram eller bak (Movekid). Men bäst sitter den fram i just den bilen.
I vår större bil, familjecombi, är det gott om plats både fram och bak med den som är Isofixmonterad (Axkid One)

Det bästa är att åka till en butik och prova olika stolar för att hitta den som är optimalast just i kombo med bilen och barnet.

Vi har en mindre bil, Nissan Leaf, där blir det helt okej plats oavsett om stolen sitter monterad fram eller bak (Movekid). Men bäst sitter den fram i just den bilen.
I vår större bil, familjecombi, är det gott om plats både fram och bak med den som är Isofixmonterad (Axkid One)

Det bästa är att åka till en butik och prova olika stolar för att hitta den som är optimalast just i kombo med bilen och barnet.
Hur lyckas du få gott om plats i framsätet med en bältesmonterad stol?

Vi har en movekid, men den hamnar ju precis mot sätet i fram(iom att banden spänns under sätet).

I bak däremot är det lätt att få bra plats i den stolen.

Bor du i närheten av Stockholm kan jag rekommendera att åka till kids1 och prova stolar.

Man skriver sitt behov och bokar en tid. När man sen kommer så har han plockat fram de aktuella stolarna. Han visar och berättar och provar i ens egen bil. Bestämmer man sig för en stol så monterar han den.

Vi åkte dit rätt rådvilla och kom hem med en annan ston än vi tänkt. Som både fungerar fram i våran bil och i mitten bak 😃

Hur lyckas du få gott om plats i framsätet med en bältesmonterad stol?

Vi har en movekid, men den hamnar ju precis mot sätet i fram(iom att banden spänns under sätet).

I bak däremot är det lätt att få bra plats i den stolen.
Syftade mest på platsen bakom, men jag tycker ändå att barnet har gott om plats just för att stolen är konstruerad med låga kanter osv då kan barnet sitta väl ändå.

Vår son börjar verka obekväm i sin stol. Han är bara två och ett halvt och ska således åka baklänges ett par år till. Men vår bil har inte jättestort baksäte så vi skulle behöva byta till en stol som funkar i liten bil men ändå ger hyfsat benutrymme.
Han är inte så stor, men verkar känslig för just detta.
Ny bil är inte ett alternativ och det är svårt att skjuta framsätet framåt mer.
Kan vi göra något? Finns det någon stol att föredra?

Jag tycker att Axkid Movekid (nu heter den Axkid Minikid Pro) samt Klippan Opti tar lite plats och ger bra benutrymme. De är enkla att sitta skräddare i, vilket barnet kan lära sig. Min äldsta fyller 7 om ett par veckor och bytte nyligen till framåtvänt. Han tyckte genast att det var väldans obekvämt att inte kunna sitta skräddare eller dra upp knäna mot kroppen som han kunnat göra bakåtvänt. 😂 Barn är såklart olika, men det är verkligen en vanesak också.

Min treåring har också klagat på att det är trångt men det finns inget annat alternativ än bakåtvänt till minst 6,5 år/125 cm i denna familj (forskningen och statistiken talar så otroligt tydligt). Så det var gnäll om det i ett par veckor, sedan har han inte sagt mer om det. Jag menar, han gnäller om att bli fastspänd i stolen också men det måste man bara, han gnäller om att borsta tänderna, tvätta sig, gå och lägga sig... Det är sådant som måste göras ändå, det finns inget alternativ. Precis som att åka bakåtvänt och lära sig att sitta skräddare/ha böjda knän.

Haft britax maxway och hi-way till mina barn i liten bil (vw up). Första barnet fick sitta i framsätet pga lång, andra barnet är kortare och sitter, 4 år gammal och ca 1 m lång, bekvämt i baksätet. Framsätet är lite småtrångt att sitta vid om man är 170cm+ men det är vad det är.

De främsta tipsen är att ta av skorna och lär barnet att sitta skräddare. Vissa stolar (tror minikid?) är lägre på sidorna vilket gör det enklare. I gruppen Bilbarnstolar på fb finns otroligt mycket kunskap och tips!

Liknande trådar

• Bilbarnstol (nr2) för långt barn
  • Hyperaktivt barn
  • Bakåtvänt till äldre/längre barn
  • Ettåring och julgran

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat