Midsommarblomster
Trådstartare
Vår son har alltid varit ett hyperaktivt barn med mycket motorisk oro och sömnproblem som bebis. Idag är han 2,5 år och är aldrig stilla, gnäller mycket och läggningsrutinen är 1-1,5 h gymnastik i sängen. Han står på huvudet, sparkar med benen, kastar runt med gosedjur, hoppar och sjunger. Det är utmattande och vi försöker hjälpa honom så gott vi kan. Vi har tydliga rutiner som är likadana varje kväll, max 30-45 minuters skärmtid per dag och aldrig efter middagen, bad efter middagen, läsning och sen läggning. Han har gott om utrymme att vara fysiskt aktiv hemma, och vi funderar på att köpa ett rep eller en terapigunga om vi lyckas lokalisera någon takbalk någonstans. Vi funderar även på att köpa hem något litet ”mini-gym” med klättermöjlighet, eller pilates/jordnötsboll. På helgerna är vi ute mycket eller i badhuset, och på förskolan får att givetvis gott om möjlighet till fysisk aktivitet och annat sensoriskt utforskande. Vi har testat lite massage men det är svårt när han inte är stilla.
Jag tror ju inte att jag är ensam med att det här kan vara utmanande, så.. har ni några tips? Vi vet givetvis inte ännu om han kan komma få en diagnos i framtiden eller om han bara är ett hyperaktivt småbarn som kommer få mer ro med åren. Ju mer vi kan hjälpa honom att både få utlopp och reglera desto lättare tror jag det skulle bli för både honom och resten av familjen.
Jag tror ju inte att jag är ensam med att det här kan vara utmanande, så.. har ni några tips? Vi vet givetvis inte ännu om han kan komma få en diagnos i framtiden eller om han bara är ett hyperaktivt småbarn som kommer få mer ro med åren. Ju mer vi kan hjälpa honom att både få utlopp och reglera desto lättare tror jag det skulle bli för både honom och resten av familjen.