Bilder från systemkameror här tack!

Sv: Bilder från systemkameror här tack!

åh,den verkar ju super:d: är den lätt att förstå sig på och vad kostar en sådan?

Alltså grejen är den att i stort sett alla systemkameror är super. Alla bilder som visas i tråden erhåller bra kvalitet, däremot är det fotografen som skiljer bilderna åt. Zandrix är väldigt duktig på att fota och kan komponera bra bilder, så stirra dig inte blind på hur bilderna i tråden ser ut utan gå till en affär och kläm o känn på kamerorna och se vilken som ser ut och känns bäst.

Jag har iofs ingenting emot eos 400D utan det är en väldigt fin kamera. Har haft en sån själv förut, men bytta upp mig till en eos 30D för knappt ett år sedan.
Jag gillar 30D mer än 400D just för att den känns mer robust och är mindre plastig. 400D är en sk amatörkamera medans 30D är en semiproffskamera.
Jag tror dock att du skulle klara dig mycket bra med en 400D/450D/1000D. Det är fina kameror allehopen!

Här är några bilder tagna med min 30D
75-300_2.jpg

http://proxy1.pixbox.se/arkivet/synligt_27/22360000-22369999/640x480/22367489.jpg
http://proxy1.pixbox.se/arkivet/synligt_27/21360000-21369999/640x480/21360989.jpg
http://proxy1.pixbox.se/arkivet/synligt_27/21360000-21369999/640x480/21360935.jpg

Inomhus i ridhus:
http://proxy1.pixbox.se/arkivet/synligt_24/24520000-24529999/640x480/24523209.jpg

Finns en massa bilder tagna med både 400D o 30D på min pixbox
http://www.pixbox.se/usr_show_id16741_page0_order1.html

Du ser ju vilka som är tagna med vilken kamera=)

Kameran i all ära men dessa bilder är knappast tagna med kitobjektivet ;)
Kan ju vara bra att lägga till vilket objektiv du använt, för att undvika missförstånd

Fortfarande inte kameran utan optiken som avgör!
Du kommer inte ifrån att köpa objektiv, för kitobjektivet (oftast ljusstyrka (f) mellan 4-5,6) funkar inte så bra när belysningen blir sämre, inget att fota i ridhus med alltså.

Min canon funkar mycket bra vid hopp/trav/dressyr/motorsport
Använder mig dock inte av kitobjektivet . . . Dom gånger det felat så är det skiten bakom kameran som varit orsaken...

Använder kitobjektivet till den gamla kameran 300D och kör ibland foton på inredning/prylar/blommor mm som ska till bloggen, där ställer jag inte så stora krav på bildkvaliten som på en tävling

Trådrån
Min fetmarkering.
Måste fråga, ser ofta att det sägs att man måste ha systemkamera för att fota i ridhus. Varför?

Denna bild är tagen med en billig (under 2000:- ) kompaktkamera (Casio EX-Z8 ) och är väl inte så tokig i ljuset? Ja, förutom att den är liiiite överexponerad :p

24923872.jpg

Stillastående objekt i ridhus funkar, hade gärna sett en hoppbild/rörlig bild med samma kamera . . .
Ser dessutom ut som att du fotat med blixt, blänket i ögat + skuggan

Kameran i all ära men dessa bilder är knappast tagna med kitobjektivet ;)
Kan ju vara bra att lägga till vilket objektiv du använt, för att undvika missförstånd

Johodå, de tre första länkade bilderna är tagna med kitobjektivet till 400D 18-55mm.

var mer inne på ridhusbilden, otydligt av mig
Utomhus funkar kitobjektivet helt ok

Ja, det är taget med blixt. Menar du att med systemkameror så använder man inte blixt i ridhus?

jag skulle lätt kunna säga att en systemkamera fungerar mycke bättre än en vanlig kompakt kamera i ridhus(säger inte att det inte går).. behöver ofta inte använda blixt för att frysa en rörelse. men då får man oftast räkna med buset. och kompakta har väldigt lätt å fräta ut i ansikten, så därför brukar jag ha lite småknep :p
iof har jag bara bilder å jämföra med den jag hade och kameror jag testat.

kan tillägga, att det man kan göra med kompakt kamera (som oftast är väldigt duktigt på att göra blixtlyset skarpt och förstör bilden^) är att man kan sätta nått för.. t.ex bakplåtspapper, då sprids blixten lite mer. har iaf fungerat bra på dom jag gjorde det på ^^

letade efter bilder fårn min kompakta..
hittade bara denna..
utan blixt.
24928421.jpg

Fujifilm Finepix A101

Ja, det är taget med blixt. Menar du att med systemkameror så använder man inte blixt i ridhus?

Helst vill jag inte använda blixt, eftersom det blir så "platt" med blixt. Dessutom är det ju så att man oftast ändå inte kan vara så nära objektet man ska fota att blixten "når fram", särskilt inte med en kompakt. Finessen med systemaren är ju att du kan skaffa mer ljuskänslig optik, samt höja ISO utan att få lika mycket brus som med den kompakta. Jag kan höja ISO rätt mycket på min kompakta (ixus 900ti), men då ser man ändå knappt vad jag tagit på eftersom det är lila brus överallt...

Jag kan självklart förstå att den funkar bättre, men när det står att man måste ha en systemkamera för att kunna fota i ridhus så ställer jag mig frågande.
Jag kan inte ta bilder utan blixt eftersom det bara blir suddigt, är det bättre med systemkamera? Eller är den lika darrkänslig?

På en systemkamera kan du ha ett mer ljusstarkt objektiv, och då korta ner tiderna.

är det bättre med systemkamera? Ja
Eller är den lika darrkänslig? Nej

Du måste inte ha en systemkamera men det är nästan en förutsättning om man inte har en kompaktare som du kan leka med inställningarna lite, att du kan ställa in iso osv och kanske få en vettig bild utan blixt. Jag har en enkel SONY DSC-W35 som jag använder i bilen men den är väldigt begränsad för sånt så jag har lite kött på benen gällande alternativa inställningar på kompaktare

Med systemarn kan du köpa objektiv som är ljusstarka, ställa in manuellt ISO, slutartider & bländaröppning

Liknande trådar

Övr. Hund Jag har sett väldigt vackra foton på hundar i diverse trådar här på Hund.:love: Och jag kommer inte ens i närheten med att lyckas fota...
Svar
11
· Visningar
1 024
Senast: Red_Chili
·
S
IT & mobiler ISO: Iso är kortfattat hur ljuskänslig sensorn ställs in att vara (Filmen på analoga kameror). Desto högre iso tal desto mer ljus... 2
Svar
29
· Visningar
4 906
Senast: Mitra
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka