Sv: Bilder från systemkameror här tack!
Kompaktkameran klarar inte, att ha ett ljuskänsligt optik, iochmed att det just är kompakt.
alltså får den kompensera det med 2 saker, extern ljuskälla (blixt) och långa slutartider.
stänger du av blixten får den kompensera ännumera med lång slutartid, troligen pga inbyggda begränsningar i kameran tex max iso 400 (och då med vrålmycket brus, demonstrerat här:
http://www.dpreview.com/reviews/CasioZ850/page12.asp på en liknande modell som du använder. klicka dig fram via reviews -> nikon d40X eller dylikt sen och jämför så kanske du förstår skillanden i ljuskänslighet mellan ett kamerasystem och en kompaktkamera.).
Har du inte tillräckligt med ljus, får du ha ett högre isotal (filmhastighet tror jag visst att det ska vara) och längre slutartid.
har du inte tillräckligt med isotal, får du ha mycket ljus och lång slutartid.
har du inte tillräckligt med slutartid, får du ha högre isotal, och mycket ljus.
mera ljus är då, bättre optik eller blixt. och framförallt i ridhus skulle jag inte vilja bli bländad av en stark kamerablixt om jag var häst.
bildstabilisatorer är dock ett kapitel för sig. de kompenserar bara för kamerans skakningar, inte för motivets rörelse.