Bilder på våra dräktiga ston 2011/2012

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Bilder på våra dräktiga ston 2011/2012

Som hon beter sig nu så var det nog förvärkar, jag satt ute hos henne under timmarna hon låg ner mest hela tiden och hon pustade och puffade. Jag satt beredd med telefonen ifall vattnet skulle gå eller att hon skulle börja krysta, men hon bara somnade istället... Ett svårt felläge är min absoluta mardröm och jag hoppas verkligen att jag ska slippa diskutera med veterinären om det när det väl är dags...

Hon höll på och joxade med att lägga sig och ställa sig en faslig massa i natt så det kan nog ha varit att hon försökte rätta till fölet. I såna fall hoppas jag att hon ordnade det, för efter en lång tupplur så ställde hon sig som sagt och käkade och så var det "inget mer med det".

Svullnaden har faktiskt gått ner lite nu när hon har varit uppe och käkat, betat och gått runt lite de senaste timmarna, så kanske är det så att hon samlar på sig extra mycket vätska eller nåt. Jag väntar fortfarande på svar från veterinären, men kommer givetvis att ringa dem igen och höra vad de tror om de inte själva hör av sig nu efter telefontiden.

Hur som helst blir det OS på webb-tv för hela slanten för min del i dag, jag lämnar inte min fölvakarhörna för annat än att gå ut och titta till henne. Jag har en uppfödarkompis på stand by ifall jag behöver hjälp också. Givetvis är både min stalltjej och hennes familj bortresta just i dag, och sambon är borta med jobbet fram tills på måndag förmiddag.

En av sommargästerna i byn var precis här och frågade om det är ok att de smäller av en herrans massa fyrverkerier på lördag. De har huset precis intill mitt finaste bete som givetvis är "Tardees". Jag sa nej, och nu känner jag mig jäkligt taskig som inte låter dem skjuta raketer på brölloppet... men det kändes verkligen inte som en bra idé...
 
Sv: Bilder på våra dräktiga ston 2011/2012

Jag ändrade mitt inlägg (skulle kanske inte tagit bort hela texten men du hann ju läsa den ändå som tur var) för jag såg inte bilden förrän nu.

Jag hade nog försökt få ut veterinären för en kontroll. Särskilt med tanke på att dom inte verkar kunna komma så snabbt uppe hos dig?
 
Sv: Bilder på våra dräktiga ston 2011/2012

Jag har inte skrivit det förstås, men jag sitter parallellt med att jag skriver här och jagar veterinärerna på telefon också för att höra vad de säger om bilderna.
 
Sv: Bilder på våra dräktiga ston 2011/2012

Ang felläge ville jag inte skrämma upp dig! Det kan vara något enklare, tex ett bakåtslaget ben eller liknande men som hon inte kan fixa själv utan behöver någon som "bara" går in och joxar till (ja lättare sagt än gjort ibland men du fattar, ngt lättare åtgärdat). Och då är det bra om man upptäcker det direkt så hon inte ligger och kämpar i onödan för krafterna tar fort slut särskilt på en gammal donna. Du förstår vad jag menar (och det är därför det är så hiskeligt viktigt att FÖLVAKA så man slipper onödiga tråkiga utgångar som lätt kunde förhindrats om man var lite snabb).

Men det kan du själv gå in och känna om du inte får ut veterinären och vattnet har gått men det inte verkar hända något så att säga. Ibland måste man trycka tillbaka fölet i kanalen för att få utrymme att tex krångla fram ett ben eller liknande.

Men nu är det ju inte säkert att det är något problem alls med fölets läge. Jag hade tänkt skriva förut att det är vanligt att dom är ganska svullna men det var innan jag såg bilden. Sådär har jag aldrig sett att det har sett ut och det känns inte normalt... Så där hade jag nog ringt ut veterinären för en koll som sagt om du kan få ut dom. Särskilt eftersom du är själv om inte annat för din själsfrid skull!
 
Sv: Bilder på våra dräktiga ston 2011/2012

Jag har inte skrivit det förstås, men jag sitter parallellt med att jag skriver här och jagar veterinärerna på telefon också för att höra vad de säger om bilderna.

Ja det trodde jag nog allt att du gjorde också :D

Skönt iaf att det ser lite mindre svullet ut nu. Jag har inte någon erfarenhet av livmoderomvridning som CK skrev om så jag har ingen aning om hur det ser ut.

CK, menar du att man kan känna själva livmodern så nära i slidan om det handlar om det och den svullnaden?
 
Sv: Bilder på våra dräktiga ston 2011/2012

Har livmodern vridit sig så bör vaginan vara lite "skruvad".
 
Sv: Bilder på våra dräktiga ston 2011/2012

Så där, nu har jag pratat med hästveterinär som lämpligt nog satt på kontoret med den veterinär som även jobbar på seminstationen. De har tittat på bilderna och jag har varit ute hos Tardee och i detalj beskrivit hur det ser ut, svarat på deras frågor, känt efter osv. Deras enhälliga diagnos var ödem, i kombination med att hon svullnat helt normalt och sedan även kliat sig så har hon helt enkelt svullnat upp ännu mer. Eftersom det sväller väldigt mycket i de "inre" delarna av vulvan så kan det se ut så här om de kliar sig och/eller ligger ner mycket. Det finns ingenting de kan göra, i vanliga fall ger man kortison och det är ju inte det minsta lämpligt i det här fallet.

Livmoderomvridning sa de absolut nej till, då skulle hon inte vara så pigg och alert, äta, dricka, osv som hon gör nu. Jag kände efter med veterinären i luren och det känns inte omskruvat, vridet eller på sniskan. De "lättare koliksymptomen" hon hade i natt är normalt vid öppningsskedet, precis som jag tog det som då innan hon svällde upp så här.

Så, för tillfället för jag försöka lugna ner mig, inse att hon nog mår så bra som hon ser ut att göra och avvakta. Vet. kommer höra av sig under dagen igen för att kolla läget med oss, och under tiden så får jag badda henne med kallt vatten för att försöka få ner svullnaden och se till att hon inte river upp ngåra sår nånstans.

Nu, åter till telefonen och fråga elbolaget hur i h*vete de kan påstå på hemsidan att det är ett planerat elavbrott när ingen information har gått ut som det brukar. Mitt i OS! Så.. försvinner jag en längre tid så är det för att batterierna i laptopen är slut, eller vilas inför tv-sändningarna.
 
Sv: Bilder på våra dräktiga ston 2011/2012

Men det var väl positivt besked!

Nu håller vi tummarna för att hon släpper ut gisslan snart och lätt så vi alla kan andas ut! ;)
För det verkar ju onekligen vara på G....

Tänkte fråga dig en alldeles oviktig sak också, har du kvar pregnamare testet som du köpte till Sessan? Och isf var det det man kunde testa från 40 dygn eller det andra?
 
Sv: Bilder på våra dräktiga ston 2011/2012

Vad skönt att du fick lugnande besked av kompetent folk! :)

Elbolagen har blivit sämre o sämre på att informera, hur ofta är man inne på deras hemsidor liksom?
Tack och lov skickar vårt elbolag forfarande ut info med snigelpost. :)
 
Sv: Bilder på våra dräktiga ston 2011/2012

Skönt att höra! Håller alla tummar och tår för er i dag! Det känns dock som om OS-dressyren är i fara för din del ;)
 
Sv: Bilder på våra dräktiga ston 2011/2012

Ja jag borde vara lugnare nu, men jag har mailat bilderna till Strömsholm också... bara för säkerhets skull. Seminveterinären här är duktig, men det skadar inte med en second opinion... och lika nojjig för det är jag, Tardee är mitt lilla hjärtegryn ju :love: Det känns oerhört bra att detta är sista fölet för henne!

Ja nog är det på g utan tvekan, frågan är bara om hon tänker dra till med föl mitt på dagen eller om hon väntar till i natt...

Hm nä jag har bara kvar wee foal... och det kan man inte använda förrän låååångt senare :) PregnaMare kan man använda från dygn 40, men det ska visst vara allra säkrast efter 45 har jag för mig. Jag testade ju Sessan på 46 och nånstans strax efter 90 med det.
 
Sv: Bilder på våra dräktiga ston 2011/2012

OS-dressyren lär jag ändå se på datorn här från mitt fönster ut mot tanten... men det är klart, hon kanske har ställt mat - och fölklockan på 12... :angel:

Nu har jag pratat lite med sambon och updaterat honom om läget och lipat lite i hans öra också :o så nu kanske jag kan sansa mig lite igen :) Det här med att vara vaken hela nätterna som det har blivit de senaste två är verkligen inte min grej om jag ska kunna hålla mig vuxen och samlad :angel:
 
Sv: Bilder på våra dräktiga ston 2011/2012

Ah okej!

Berätta vad Strömsholm säger om du får svar!

jajjemänn! Om inte annat kan det vara nyttigt att få det lite mer utförligt förklarat tänkte jag... har googlat som en tok hela morgonen efter nåt liknande men inte hittat, kanske använde fel sökord..

jag återkommer om/när jag får svar från dem!
 
Sv: Bilder på våra dräktiga ston 2011/2012

yckte väl att jag kände igen henne!
Finn Runestam är min granne (eller ptja mina föräldrars granne då jag inte bor där längre).

Ser inte alls kul ut det dära, skulle nog oxå vilja få dit en veterinär o ingen ko-distriktare.
Håller tummarna för er!

Så, nu när jag har lugnat ner mig lite och fått en massa pepp och lugnande förklaringar från alla möjliga håll kan jag ju svara på det här också :)

Vad roligt att du kände igen henne efter så många år ändå! :) Jag är väääldigt rädd om henne och har nog bara passerat den första i raden av "vadfan har jag gjort med min häst"-nojjor nu :o :angel:
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Tjatter Välkomna till den nya terminen på Bukefalos universitetet. Under hösten kommer ni få läsa spännande kurser så som “Hårig eller bara...
94 95 96
Svar
1 914
· Visningar
36 837
Senast: Hedinn
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
166
· Visningar
21 184
Avel Tråden för alla dräktiga ston denna säsong. Någon som börjat vaka ännu? Mitt sto är inte beräknad förrän till midsommar så vi har ett...
8 9 10
Svar
199
· Visningar
20 125
Senast: ino_124
·
Hästvård Eftersom jag inte har något att göra och lite tankar att skingra sitter jag här på lördagskvällen och nördar ner mig i min hästs...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
8 464

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp