Dräktiga ston 2019/2020

Här går det fortsatt segt och inget föl ännu. Har haft veterinären ute i annat ärende som kollade lite på stoet och allt ser bra+normalt ut och det finns inget annat att göra än att fortsätta att vänta. Hon har gått över tiden men mår bra och varit pigg om dagarna men nätterna är hon irriterad och reser och lägger sig en del, slår med svansen och surar när fölet har party i magen. :D
 
Sista dagarna har hon haft kring 23 på kvällarna och mellan 11 och 13 på morgonen. Så det varierar kraftigt! Men jag räknar inte med att det ska vara någon vidare kvalité eller tillräcklig mängd när fölet väl kommer.
Fölet är inte mitt utan ett betällningsföl. Så tillsammans med ägaren har vi bestämt att skulle det bli aktuellt med plasma efter foalcheck så får det bli distriktarna som får komma och ge. Då riskerar vi inte att stå med plasma som kommit försent och inte går att använda i fall fölet kommer innan plasman hinner komma.
Fick ett svar ang att jag söker råmjölk. Men det fanns inga värden på den mjölken och den var uppblandad med mjölk från första två dygnen så det kändes inte lönt att hämta den.

Vart i landet finns du? Jobbar på ett större stuteri i Västra Götaland med ett rejält lager av finfin råmjölk😊
 
Hon tänker tydligen hålla oss på halster så länge hon bara kan....😴
Inget föl ännu. Vid 17 tiden såg jag att hon började vandra i hagen, stannade upp i skrapade med hovarna emellanåt. Vid 17.30 stod hon vid grinden och vevade med framhovarna så pass att jag var rädd att hon skulle riva sönder staketet. Sparkade mot magen med bakbenen. När jag kom ut gnäggade hon åt mig och var tydlig med att hon ville in. Väl inne så började hon vandra runt, skrapa, sparka mot magen, svettas, skjuta rygg, flåsa väldigt mm. Tillslut såg det ut som att hon tänkte lägga sig ner men hon ångrade sig flera gånger. Så höll hon på i ca 4 timmar. Sedan avtog svettningarna och hon lugnade ner sig lite. Men fortfarande sparkar hon med bakbenen upp mot magen emellanåt, äter inte och är påverkad men står nu mest stilla. Sur som ättika och jag får inte röra henne. Mjölken är nu kritvit och tjock och sprutar eller droppar. I ena spenen var det en vaxpropp.
Jag vet att öppningsskedet kan ta tid men jag tycker så synd om henne som måste hålla på så länge.
Hur länge kan det pågå innan jag bör kontakta vet tro? Vad jag förstått så är kring 12 timmar inget ovanligt och jag tror att hon höll på ungefär så länge förra gången oxå. Dock var jag själv inte hemma då utan en inackordering berättade dagen efter att stoet hade varit oroligt i hagen medan hon var där under dagen. Fölet föddes sedan vid 01.30 på natten.
Mitt förra sto såg man aldrig öppningsskedet på. Utan hon fölade bara helt plötsligt alla fyra gångerna.
 
Hon tänker tydligen hålla oss på halster så länge hon bara kan....😴
Inget föl ännu. Vid 17 tiden såg jag att hon började vandra i hagen, stannade upp i skrapade med hovarna emellanåt. Vid 17.30 stod hon vid grinden och vevade med framhovarna så pass att jag var rädd att hon skulle riva sönder staketet. Sparkade mot magen med bakbenen. När jag kom ut gnäggade hon åt mig och var tydlig med att hon ville in. Väl inne så började hon vandra runt, skrapa, sparka mot magen, svettas, skjuta rygg, flåsa väldigt mm. Tillslut såg det ut som att hon tänkte lägga sig ner men hon ångrade sig flera gånger. Så höll hon på i ca 4 timmar. Sedan avtog svettningarna och hon lugnade ner sig lite. Men fortfarande sparkar hon med bakbenen upp mot magen emellanåt, äter inte och är påverkad men står nu mest stilla. Sur som ättika och jag får inte röra henne. Mjölken är nu kritvit och tjock och sprutar eller droppar. I ena spenen var det en vaxpropp.
Jag vet att öppningsskedet kan ta tid men jag tycker så synd om henne som måste hålla på så länge.
Hur länge kan det pågå innan jag bör kontakta vet tro? Vad jag förstått så är kring 12 timmar inget ovanligt och jag tror att hon höll på ungefär så länge förra gången oxå. Dock var jag själv inte hemma då utan en inackordering berättade dagen efter att stoet hade varit oroligt i hagen medan hon var där under dagen. Fölet föddes sedan vid 01.30 på natten.
Mitt förra sto såg man aldrig öppningsskedet på. Utan hon fölade bara helt plötsligt alla fyra gångerna.

Jag håller alla tummar och tår det går härifrån andra sidan jordklotet. Insåg att jag blev nervös själv å dina vägnar när jag läste ditt inlägg :nailbiting::laugh:

Tack för att du delar med dig!
 
Igår små genomskinliga kristalller på juvret dygn 324, idag gula vaxliknande pluttar på juvret dygn 325, vaxproppar? Juvret varierar fortfarande med att vara stort och svullet nattetid och minska under dagen. Men känns som om det närmar sig föl. 🙈😬🙏
Spännande! Då är din dam bara ett dygn efter min som nog fölar under dagen.
Jag tror inte att det gula på din är vaxproppar, men kan så klart inte veta. Vaxproppar brukar vara kritvita och släta och se ut typ som stelnat stearin. Det gula brukar vara någon vecka eller dygn före. Men du lär ju märka, är det vaxproppar så är fölis här snart 😊

Jag har just släpat ut mitt sto till hagen. Tänker att det kommer igång bättre när hon rör på sig. Men hon var inte glad på mig och står nu och surar i hagen. När hon rör sig ser det ut som att hon går i sirap och juvret är nu så välfyllt att det putar ut mellan bakbenen... Snälla, kläm ut fölis nu! 😫😴
Men hon kanske väntar till i morgon, då är hon på samma dygn som förra fölningen.
 
Jag håller alla tummar och tår det går härifrån andra sidan jordklotet. Insåg att jag blev nervös själv å dina vägnar när jag läste ditt inlägg :nailbiting::laugh:

Tack för att du delar med dig!
Tack för tummhållningen! Men inte meningen att göra dig nervös 😅
Är skönt att skriva av sig lite när man själv är nervös och inte har någon att bolla med och samtidigt så trött att ögonen går i kors och man måste hålla sig vaken något dygn till 😎😏
 
Dygn 350 och inget föl i sikte :meh: Tycker magen ändrat form och nästan ser mindre ut, juvret har ökat och minskat i storlek men ingen vit mjölk ännu. Vissa morgnar har hon varit orolig och vandrat i hagen men nu på sistone har hon mest varit trött ( men hon lyckades rulla och komma runt flera gånger igår ). Nu har hon minskat på ätandet också, höet äter hon sporadiskt, sin mysli äter hon bara till hälften ( vill hellre bli kliad!) och gräs äter hon inte heller med samma intensitet som tidigare. Undrar om fölis vänt sig och det blivit trängre och att hon därför äter mindre, eller borde jag vara orolig?
 
Dygn 350 och inget föl i sikte :meh: Tycker magen ändrat form och nästan ser mindre ut, juvret har ökat och minskat i storlek men ingen vit mjölk ännu. Vissa morgnar har hon varit orolig och vandrat i hagen men nu på sistone har hon mest varit trött ( men hon lyckades rulla och komma runt flera gånger igår ). Nu har hon minskat på ätandet också, höet äter hon sporadiskt, sin mysli äter hon bara till hälften ( vill hellre bli kliad!) och gräs äter hon inte heller med samma intensitet som tidigare. Undrar om fölis vänt sig och det blivit trängre och att hon därför äter mindre, eller borde jag vara orolig?
Tycker det låter som att det inte är länge kvar 😊
 
Håller med om att det är segt att vänta, börjar nästan bli lite uppgiven. Juvren är välfyllda nu och tyckte det som läckte ut idag såg ut som lättmjölk men vågar inte tro på att något händer i natt.
 
Håller med om att det är segt att vänta, börjar nästan bli lite uppgiven. Juvren är välfyllda nu och tyckte det som läckte ut idag såg ut som lättmjölk men vågar inte tro på att något händer i natt.
Håll ut, fölis måste komma ut någon gång 😁
Jag hade tydligen fel om min. Små vaxproppar vid kvällsfodringen och hon är så arg/irriterad i mellanåt att hon tar tag i dörren och drar i den. Undrar om fölet vänder sig eller om man vågar hoppas på att det är fölning snart 😄
 
Ja, väldigt spännande! Äntligen händer ngt liksom. 😅
Vilket dygn är din på nu? Min är ju långt före din om jag minns rätt så det är segt att vänta 😁
Min fölade ute i hagen vid strax efter kl 21 onsdag kväll, dygn 326. Men ungen är prematur och stoet har kass råmjölk efter allt läckage så nu väntar vi på vet och plasma. Suck!
Men hon är superfin och måste bara klara sig!!! Hoppas det går bättre för din 💕
 
Min fölade ute i hagen vid strax efter kl 21 onsdag kväll, dygn 326. Men ungen är prematur och stoet har kass råmjölk efter allt läckage så nu väntar vi på vet och plasma. Suck!
Men hon är superfin och måste bara klara sig!!! Hoppas det går bättre för din 💕
Följt er lite i tysthet, håller alla tummar för fölis!
 
Min fölade ute i hagen vid strax efter kl 21 onsdag kväll, dygn 326. Men ungen är prematur och stoet har kass råmjölk efter allt läckage så nu väntar vi på vet och plasma. Suck!
Men hon är superfin och måste bara klara sig!!! Hoppas det går bättre för din 💕

Oj , så tråkigt 😔 Jag håller både tummar och tår för er. ✊✊
 
Spännande! Då är din dam bara ett dygn efter min som nog fölar under dagen.
Jag tror inte att det gula på din är vaxproppar, men kan så klart inte veta. Vaxproppar brukar vara kritvita och släta och se ut typ som stelnat stearin. Det gula brukar vara någon vecka eller dygn före. Men du lär ju märka, är det vaxproppar så är fölis här snart 😊

Jag har just släpat ut mitt sto till hagen. Tänker att det kommer igång bättre när hon rör på sig. Men hon var inte glad på mig och står nu och surar i hagen. När hon rör sig ser det ut som att hon går i sirap och juvret är nu så välfyllt att det putar ut mellan bakbenen... Snälla, kläm ut fölis nu! 😫😴
Men hon kanske väntar till i morgon, då är hon på samma dygn som förra fölningen.

Då kanske det blir fler vakna nätter då. . 😴 trodde det var vaxproppar, men kanske hade fel...
 

Bifogade filer

  • received_2537566569890261.jpeg
    received_2537566569890261.jpeg
    287,8 KB · Visningar: 24

Liknande trådar

Avel Jag har ponnyston som går på fribetäckning med hingsten. De har gått ihop sen i maj och går fortfarande kvar med hingsten. (det är okej...
2
Svar
25
· Visningar
1 976
Senast: Karro-Lina
·
Avel Har funderat ett tag på att det numera går att plocka ut stora mängder embryon från samma ston. Det finns gott om exempel på det här, de...
Svar
0
· Visningar
499
Senast: Cheraderama
·
Trädgård & Växter Såhär ser det ut hos mig just nu. Spaljén som först var så fin, med klematis, två klätterrosor och en ljuvlig akebia quinata ... är nu...
Svar
4
· Visningar
301
Senast: Hellhound
·
Avel Hej! Jag köpte ett sto i höstas som är tänkt som att gå som avelssto hos mig. Hon betäcktes förra året men enligt säljarna ska hon...
2 3
Svar
53
· Visningar
5 904
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp