Bilder, tack

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare Cronis
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 67
  • Visningar Visningar 6 716
C

Cronis

Nu vill jag har bilder på anpassade, välsittande nosgrimmor, och förklaringar till vad och varför de andvänds.
Och varför de inte ska användas vid "vissa tillfällen", och varför vissa är bättre vid andra tillfällen.

Vi börjar med de vanligaste:

-Pullar/mexikansk/kryss-nosgrimma
-Remont/hannoveransk-nosgrimma
-Engelsk-nosgrimma
-Aachen-nosgrimma

Alla säger olika och man ser folk rida med snea å vinda nosgrimmor och nosgrimmor som inte är anpassad på just den hästen...
Så nu kanske vi kan ha en bild-och-fakta-tråd.
Tack!

/Cronis-som egentligen vet, men vill bara ha mera kött på benen, för att visa "besservissrar" i nosgrimme-djungeln...

Sv: Bilder, tack

Jag slipper det problemet då jag aldrig rider med nosgrimma på min häst. :D Men jag vet dock hur pullar/aachen och engelsk ska sitta, har inga bilder att demonstrera dock..

Intressant tråd btw! :)

Jag har sett folk som sätter en aachen grimma, som pullar grimma. Och en del som sätter pullargrimman alldeles för "lågt"...( vad som nu är "lågt", mulen?)

Vilket inte kan vara rätt...
Eller?
Så därför börjar man fundera...

Och många säger att man inte ska ha aachen, eller engelsk på unghästar då det kan skada dom i munnen, (om jag minns rätt...) eller så va det något med nosryggen...
Antingen remont, eller ingen alls. Ev. pullar.

Senast ändrad av en moderator:

Nyfiken...
På vilket sätt kan en nosgrimma skada en häst i munnen?

Jag som inte rider utan kör kan ibland använda en pullarnosgrimma under vanliga huvudlaget, men det har jag bara om han måste hålla munnen stängd...

Jag är osäker hur det där låg till, men det va något med mun/nosrygg gällande unghästar.

Men en felanpassad nosgrimma i kombination med ett felanpassat bett kan skada alla hästar...

Jag slängde min nosgrimma när jag fick höra att dessa kan ge spänningar i hals och nacke. Dock kommer jag sätta på min häst en nosgrimma igen för att hon ska hålla munen stängd och för att hon inte ska komma ifrån. Jag kan i detta fallet välja mellan att betsla upp eller börja använda nosgrimma, valde nosgrimma. Dock ska detta endast vara en temporär lösning. Målet är att kunna rida utan.

Men så är det ju med allt...
vad som hellst man använder på hästen som inte passar eller används på fel sätt kan skada på ett eller annat vis.
Men om man sätter en achengrimma eller pullargrimma på rätt sätt förstår jag inte att den ska kunna skada en unghäst och inte en äldre, eller var det om de satt fel som dom kunde skada :confused:
förstår knappt vad jag själv menar :smirk:

Aachen elelr engelsk kan skada hästens kinder, om den spänns för hårt, så de biter sig själva i kinderna.

Här kommer mina bilder!

- Pullar/mexikansk/kryss-nosgrimma, fast nu när jag tittar på bilden skulle jag vilja ha den liiite högre, ungefär såhär!
- Remont/hannoveransk-nosgrimma
- Engelsk-nosgrimma
- Aachen-nosgrimma

Jag har alltid varit lite anti-nosgrimmor. De sitter som standardtillbehör på tränsen, och det är väldigt sällan man ser någon rida utan. Jag ser nosgrimman som något man använder om hästen behöver det - som en martingal eller boots, eller vad som helst.
Trivs hästen bättre när den får ha en nosgrimma på sig, eller om den helt enkelt går bättre och blir mindre tjaffsig i munnen, så självklart ska man ha en nosgrimma på den! Men att resonera som att "Nä, det är ås fult att rida utan nosgrimma, min häst är ingen westernhäst!" är i mina ögon lika dumt som att man inte skulle kunna entra en hoppbana utan martingal, förbygel, skydd på alla benen med fårskinn under och en pullargrimma :P
Jag har ridit min pålle utan nosgrimma sen jag fick honom, men han pullade väldigt mycket när vi var ute och busred. Jag provade att ha en pullargrimma på honom, men märkte ingen skilnad på själva pullandet. Däremot var han mycket mer lättriden på nån konstig vänster, hela hästen slappnade av och allt blev plötsligt mycket enklare.
Jag - som ju faktiskt var anti nosgrimmor - tänkte att "Jaha, hästen trivs med nosgrimma", och bytte ut (den utroligt fula :devil: ) pullarnosgrimman mot en vanlig engelsk. Det blev sämre, och jag kunde likabra ha ridit utan.
Har ni luskat fram att hästen tycker om att ha nosgrimmor som knäpps nedanför bettet, och numera rids han på en remontnosgrimma. Det funkar skitbra! Hästen är nöjd med det han har på sig och matte får tåla att han har en ful nosgrimma på sig :p

Sen att man sätter på hästen en nosgrimma för att på nåt sätt dölja en gapande mun är bara dumt i mina ögon. Man maskerar ett problem (hård hand? Taskigt bett? Ond rygg?) genom att ta till en nosgrimma, helt enkelt.

Sammanfattning av mitt långa pladdrande :p
Nosgrimman är ett skitbra redskap om hästen behöver det - precis som en martingal
Däremot är den väldigt onödig och allmänt ful att ha på om hästen INTE behöver den - precis som en martingal :p

Har lite "dumma" frågor men vad använder man
*pullarnosgrimma till (hjälper det på hästar som ligger på hela tiden isåfall hur kan den det?)
*mexikanskt nosgrimma?
*remont/hannoveranskt? (har bara lärt mig att unghästar ska ha dem)
*aachen?

Själv rider jag med vanlig engelsk men löst spänd men oftast utan.
Har faktiskt aldrig fått höra en bra anledning vad man använder olika nosgrimmor till..

Dundret skrev:
Har lite "dumma" frågor men vad använder man
*pullarnosgrimma till (hjälper det på hästar som ligger på hela tiden isåfall hur kan den det?)
*mexikanskt nosgrimma?
*remont/hannoveranskt? (har bara lärt mig att unghästar ska ha dem)
*aachen?

Själv rider jag med vanlig engelsk men löst spänd men oftast utan.
Har faktiskt aldrig fått höra en bra anledning vad man använder olika nosgrimmor till..

Det är precis detta jag ville ha fram av tråden, och bilderna.
Och trots över 200 visningar har jag fått 14 svar...
Så ingen verkar "intresserad"...
Jag vill ju veta varför vissa nosgrimmor används, och till vilka ändamål, och vilken funktion de egentligen utgör, eftersom jag har sett skräck-exempel... :crazy:

Nosgrimman är inte till för att stänga igen en gapande mun, kolla upp tänderna ordentligt i stället.

Jag rider med aachen träns nu, oftast utan nosgrimma.
Men sen skiftar jag oftast mellan mitt sidepull också. Håller dock på att testa ut pullarnosgrimma just nu.
Enligt hästtandläkare och leg.vet. så stör den minst samt fördelar trycket på ett bra sätt.
Om man har för syfte att stänga igen en gapande mun med en nosgrimma är man verkligen helt fel ute.Då sitter problemet inne i munnen med bettet.Är bettet bra håller hästen inte på att "tjafsa" med munnen

Liknande trådar

Utrustning Ursäkta alla trådstartar :o Men till frågan. Det här med nosgrimmor. Jag har inte direkt haft nån tanke bakom val av nosgrimma, annat än...
Svar
0
· Visningar
1 195
Utrustning Går i allvarliga köpartankar nu, ska köpa varmblod. Ska bara hitta "rätt" häst nu också.. Hursomhelst; jag vill främst rida... 2
Svar
26
· Visningar
1 817
Senast: Liten
·
Utrustning Jag har funderat en hel del på sista tiden över hur hästar behandlas av oss ryttare. På dressyrtävlingar tex där det "ultimata" är att... 2
Svar
23
· Visningar
2 326
Senast: moli
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Sytråden del 4
  • Årets skattebesked
  • Masked singer 2025

Hund, Katt, Andra Djur