Bilder, tack

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare Cronis
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 67
  • Visningar Visningar 6 716
Sv: Bilder, tack

Om man har för syfte att stänga igen en gapande mun med en nosgrimma är man verkligen helt fel ute.Då sitter problemet inne i munnen med bettet.Är bettet bra håller hästen inte på att "tjafsa" med munnen

Men det kan lika gärna bero på en felanpassad nosgrimma

(eller något helt annat fel)

Där håller jag inte alls med dig. Ett träns som passar glider inte runt på hästens huvud, och om man segdrar i ena tygeln så att sidostycket åker in i munnen så tycke rjag man ska lära sig rida istället.

Och varför finns det så många nosgrimmor om alla skulle ha till uppgift att stabillisera tränset?

Nä. Jag är inte med dig.

Men eftersom det finns många som säger "min häst håller på att tjafsa och gnaga på bettet och ditten och datten så därför måste jag spänna åt nosgrimman mer"
Man kan ju först,självklart,testa att lossa på nosgrimman, eller helt enkelt ta av den, håller hästen på lika mycket då så är det verkligen inte bra att sätta på hästen en nosgrimma och dra åt för att man tycker hästen är tjafsig med munnen.
En häst som grejar så med bettet trivs inte med bettet/har ont av något i munnen.
De försöker jämt och ständigt att rätta till det och kanske bita sig fast på någon sida för att inte få ont.När man då drar igen nosgrimman ordentligt har du precis tvingat ihop hästen och bettet som inte passar.

Självklart ska man kunna rida utan nosgrimma utan att tränset hänger och slänger för den sakens skull. Men nosgrimman gör ju ändå att det stabilisers mer då det tar plats.

Fröken_Skåne skrev:
Jag rider med aachen träns nu, oftast utan nosgrimma.

vad är ett aachen träns? vet bara aachen nosgrimma....?????

Fröken_Skåne skrev:
Om man har för syfte att stänga igen en gapande mun med en nosgrimma är man verkligen helt fel ute.Då sitter problemet inne i munnen med bettet.Är bettet bra håller hästen inte på att "tjafsa" med munnen.

Japp, håller med, men inte hela sanningen - hästen kan rent av bli tjafsigARE pga nosgrimman dvs en nosgrimma kan göra så att hästen blir orolig i munnen även om den inte skulle vara det med samma bett i munnen annars.
Min häst blir spänd i käkar, nacke och mun om jag drar åt en nosgrimma - det är jättestor skillnad mot om den spänns hårt och om den bara sitter där för att stabilisera sidostycken osv, dvs är så löst spänd runt nosen att den egentligen inte fyller ngn annan funktion en att stabiliisera huvudlaget... Har även lyckats förklara detta för en duktig men envis tränare som länge tjatat att jag ska spänna nosgrimman hårdare, men som sagt, det motverkar hästens avspändhet i vårt fall och jag tror inte min är den enda hästen som är glad för att kunna röra sina käkar när jag tar i tygeln, jämfört med att vara forcerad och fast låst av en för hårt spänd nosgrimma.

cronis - ursäkta att ingen svarar på vad du egentligen vill med din tråd..... nosgrimmor är ett hett ämne :D

Senast ändrad:

Du vet ju att jag menar aachen nosgrimma, har det någonsin funnit aacehn träns?! :smirk: ;)

cronis - ursäkta att ingen svarar på vad du egentligen vill med din tråd..... nosgrimmor är ett hett ämne

Jag vet att det är ett hett ämne.
Men någon borde ju kunna visa bilder på hur dom ska sitta.
Och ge förklaringar på hur nosgrimmorna används korrekt, samt i vilket syfte de skall användas och inte.

Fröken_Skåne skrev:
Du vet ju att jag menar aachen nosgrimma, har det någonsin funnit aacehn träns?! :smirk: ;)

trodde nog det men blev förvirrad när du i samma mening sa att du inte använde nosgrimma till tränset... :smirk: men då är vi på samma våglängd igen :p

Cronis skrev:
Jag vet att det är ett hett ämne.
Men någon borde ju kunna visa bilder på hur dom ska sitta.
Och ge förklaringar på hur nosgrimmorna används korrekt, samt i vilket syfte de skall användas och inte.

jäklar vad snabba ni var på svar, satt fortfarande och redigerade mitt inlägg :smirk:
kan inte bidra med annan motivering än den jag redan nämnt, använder endast nosgrimma för att stabilisera sidostycken och själva huvudlaget, samt pga att man inte får tävla dressyr utan, därutöver fyller mina ingen vidare funktion då de är för löst spända för ngt annat syfte...
använder remont och pullar, och nedre remmen för löst spänd säger som sagt en del.......

sweep skrev:
Pullar
aachen
engelsk

såhär sätter jag mina nosgrimmor

tydligen så är det inte intressant med mina bilder..

Jag har pullar nosgrimma när jag hoppar för jag tycker att den sitter bättre än aachen nosgrimma och så är det snyggare..
och ger hästen friare andningsvägar eller vad man säger.

aachen nosgrimma har jag ibland för min häst trivs med att ha nått som håller "i" bettet underifrån men jag spänner ingen rem hårt.

engelsk nosgrimma har jag oftast för jag tycker bäst om den. och det är för att den är enkel och stör rätt lite.

remont har jag ingen

Ursprungligen ja. I militären år artonhundrafrösihjäl. Men nu, varför har man den?
Jag köper inte att en nosgrimma stabiliserar tränset, för jag märker absolut ingen skilnad på själva tränset eller bettets stillhet i munnen när jag rider med som utan. Och vill jag binda upp min häst skulle jag aldrig våga göra det i en nosgrimma. Då har jag en grimma över.

Senast ändrad:
Jag bara måste ;)

Om remontnosgrimma säger Hööks följande:
Utmärkt för unghästar och hästar som gapar för att komma undan bettets inverkan. En klassisk nosgrimma vars användningsområde är stort.

Kan bara inte låta bli att hålla med om att det är en UTMÄRKT nosgrimma för hästar som gapar för att komma undan bettets inverkan eller som är otroligt känsliga i munnen (som unghästar som inte är van vid hårda bett i munnen) :angel:
1673_1120924900.jpg

Ursäkta alla som tar illa upp nu :smirk: Jag bara tyckte det kändes så ironiskt när jag läste i Hööks om varför man använder den, tänkte att "DE tar för givet att man ska tvinga hästen acceptera bettet/lyda ryttaren mera - medans jag tar för givet att man använder utrustning för att hjälpa hästen att bli bekvämare med vad man ber den om", och man KAN tolka Hööks lilla "nosgrimme-beskrivning" som jag vill :p

Mina åsikter om nosgrimmor.

Att ha nosgrimma för att "stabilisera" huvudlaget är ju bara dumt att säga, detta har jag inte märkt något av alls, i alla fall om man spänner nosgrimman så löst som man borde, drar man åt ordentligt så kanske nosgrimman verkar stabiliserande... Och om man rider så att man behöver en nosgrimma för att hålla tränset på plats så är frågan OM man ska rida öht...

Så nosgrimmans uppgift är nog att hålla igen truten på hästar som vill gapa även om inte så många vill erkänna att det är därför de har nosgrimma.

Själv rider jag utan nosgrimma.

Jag frågar igen.

Någon borde ju kunna visa bilder på hur nosgrimmorna ska sitta.
Varför en pullargrimma används, och i vilket syfte, tex.
-en remont
-en aachen
-en engelsk

Jag tycker inte jag får svar på det jag vill, utan alla svarar på hur "dom har det, och hur dom rider"
Förstå mig rätt.
Jag vill ha en förklaring till varför man använder just DEN nosgrimman och i vilket syfte just den är skapad.
Den kan ju inte vara skapad för att dra ihop käften (från början) eller?!

Jag kom på att jag visst rider med nosgrimma ibland, men då inte i kombination med bett. Dvs bettlöst såsom sidepull, bitless bridle eller bara i grimma. :)

Men det verkar ju inte vara någon som kan svara på varför en nosgrimma används överhuvudtaget. Vi har fått bud på att den var till för uppbindning inom militären för tremiljonerårsen, men varför man har den nu är det ingen som kan svara på :crazy:
Och som jag sa innan, att det stabiliserar tränset köper jag inte. Inte heller att man skulle använda en nosgrimma för det endamålet.

Liknande trådar

Utrustning Ursäkta alla trådstartar :o Men till frågan. Det här med nosgrimmor. Jag har inte direkt haft nån tanke bakom val av nosgrimma, annat än...
Svar
0
· Visningar
1 195
Utrustning Går i allvarliga köpartankar nu, ska köpa varmblod. Ska bara hitta "rätt" häst nu också.. Hursomhelst; jag vill främst rida... 2
Svar
26
· Visningar
1 817
Senast: Liten
·
Utrustning Jag har funderat en hel del på sista tiden över hur hästar behandlas av oss ryttare. På dressyrtävlingar tex där det "ultimata" är att... 2
Svar
23
· Visningar
2 326
Senast: moli
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka