Bilder, tack

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare Cronis
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 67
  • Visningar Visningar 6 716
Sv: Bilder, tack

Fast varför finns det då en uppsjö av nosgrimmor om det bara va till för "ett" endamål? :smirk:
Och jag kaninte tro att militären hade pullargrimmor.
De red på kandar, av erfarenhet. (eller inga nosgrimmor alls)

Ja, precis, det är det jag också undrar över. Men det verkar inte som att nån vill erkänna att de faktiskt repar igen munnen på sina hästar :devil:
Jag kan - som jag säkert sa innan - inte förstå hur en pullargrimma ska få hsten att sluta pulla. Jag märkte ingen som helst skilnad på min pålle.
Kanske finns det olika nosgrimmer endast för att de ska vara estetiskt tilltalande, men att alla egentligen har samma funktion?
Och plus då att vissa sitter lägligare än andra, och vissa är det lättare att hålla munnen stängd med.

Cronis skrev:
Den kan ju inte vara skapad för att dra ihop käften (från början) eller?!

Eh, jo?

Nosgrimman (den engelska) kom ju till i armén där de ville ha något att binda upp sina hästar i, Aachen-nosgrimman kom till i england där jaktryttare ville ha fördelen av en remontnosgrimma (hålla igen truten) men även ha en rem att fästa den fasta martingalen i.

Pullarnosgrimman vet jag faktiskt inte. Men effekten av en pullarnosgrimma är att när hästen gapar och försöker undkomma bettets verkan (pullar?) så blir det punkttryck av den runda plattan mitt på nosryggen vilket är obehagligt. Nu för tiden finns de pullarnosgrimmor med stort ludd under nosplattan och borde då vara skönare för hästen.

Men man kan säga att en

-aachen
&
-engelsk-nosgrimma, nästan fyller samma funktion eller???

Hur fäster man martingalen i remontgrimman? Den blir ju fast då? Men dom kanske rider med fast martingal?

Pullargrimman kanske kommer från Mexico? Eftersom den oxå kallas mexikansk-kryssgrimma? :idea:

Rider med pullar o ska jag vara ärlig har jag den mest för att det är snyggt :angel: :o Men hon gapar o tar bettet när jag rider utan (hon har överbett). Testat rida med hackamore men hon "hänger" sej bara i det :mad: o fick sår då.... Men pullarn är inte så jättehårt spänd utan att hon får gapa lite men inte så hon tar bettet!

Jag kan inte lägga ut bilder annars hade jag gjort det...
Jag rider själv i princip alltid med aachenvarianten. Min häst är fyra år och är av sig själv vad jag betecknar som "tråkig i munnen". Det ligger i släkten då hennes far har lämnat ett antal avkommor som är som min. Dessutom var inte mamman heller särskilt kul i munnen. Så begreppet att bara hästar som har problem i munnen dummar sig köper jag inte. Däremot rids många hästar med för mycket hand, vilket självfallet resulterar i hästar som går mot handen och gapar.

Remontgrimman är bra till unga hästar för att få dom att acceptera bettet. Om man låter dom gapa kan dom lära sig att lägga tungan över bettet. Det är inte kul...

Nu fick jag bråttom. Men vill bara tillägga att nosgrimman faktiskt hjälper till att stabilisera träns och bett.

*lånar knapp*

HÄR är min ponny med engelsk nosgrimma.
Min åsikt är att det ska gå att rida utan nosgrimma, sen kan man ha det ändå av en eller annan anledning. Men aldrig spänna för hårt. Jag har ridit både utan och med nosgrimma på min. Men jag tänker aldrig sätta på nått annat än engelsk på honom, det ska inte behövas. :)

Men jag tänker aldrig sätta på nått annat än engelsk på honom, det ska inte behövas.

Varför behövs en annan nosgrimma?!
Detta är inte riktat till dig, personligen, utan till alla.

Ja du, fråga inte mej, eftersom jag inte förstår varför jag skulle ha något annat än engelsk. :D Andra nosgrimmor drar väl ingen snoken effektivare än den engelska antar jag..?

Precis, en engelsk nosgrimma borde ju klara av att "stabilisera" tränset som vissa här tycks tro att nosgrimman gör. Allt som spänns under bettet borde ju vara till för att hålla igen munnen på hästen?

Sweet skrev:
Precis, en engelsk nosgrimma borde ju klara av att "stabilisera" tränset som vissa här tycks tro att nosgrimman gör. Allt som spänns under bettet borde ju vara till för att hålla igen munnen på hästen?

Men en pullar, då?
Den knäpps ju både-och? :confused:
Lika så en aachen...fast den är vel en engelsk, pullargrimma...nästan?

Många har nog särkilda nosgrimmor bara för att det är snyggt också kan jag tro.

Jo det har dom säkert.
Och jag hatar det!!

Men allt måste väl ha en funktion?

Tja, OM det verkligen finns en funktion i dagens alla nosgrimmor vet jag inte, och det verkar de som använder dem inte heller veta...

Cronis skrev:
Men en pullar, då?
Den knäpps ju både-och? :confused:
Lika så en aachen...fast den är vel en engelsk, pullargrimma...nästan?
Ja, det är olika utvecklingar. Från olika länder och olika ridstilar. Egentligen har alla samma "funktion", att hålla igen munnen på hästen.

Själv använder jag oftast löst spänd engelsk, för att det ser elegant ut, eller ingen alls.

detta är väldigt intressant men det enda jag känner tilll om varför man använder nosgrimma är remont grimman , den är för att unghästar har sina varg tänder och gör det svårt för dom att stabilisera bettet varpå den hjälper dom.

men resten..

en annan sak jag tänkt på är att inom kör så sitter norgrinnan fast i sidostyckena via antingen egna sidostycken som nosgrimman träs på eller genom *hål* direkt på sidostyckena.(nos remmen är en lös rem som skall sitta ganska löst)Detta för ju med sig att när man tar tag med tömmarna och behöver ta tag lite mer så inverkar nogrimman på nosryggen också förutom bara bettet i munnen.
Kanske vore nått att ta med sig till ridningen för att få nån effekt av den mer än bara snurpa åt munnen (vilket jag anser trist)

Sweet skrev:
Mina åsikter om nosgrimmor.

Att ha nosgrimma för att "stabilisera" huvudlaget är ju bara dumt att säga, detta har jag inte märkt något av alls, i alla fall om man spänner nosgrimman så löst som man borde, drar man åt ordentligt så kanske nosgrimman verkar stabiliserande... Och om man rider så att man behöver en nosgrimma för att hålla tränset på plats så är frågan OM man ska rida öht...

Så nosgrimmans uppgift är nog att hålla igen truten på hästar som vill gapa även om inte så många vill erkänna att det är därför de har nosgrimma.

Själv rider jag utan nosgrimma.

Jag upplever att sidostyckena stabiliseras något av en nosgrimma ja. om du tycker det är dumt får du gärna tycka det.
Som jag skrev fyller min inte ngn annan funktion en att jag upplever den stabiliserande, då den är för löst knäppt runt nosen för att ha ngn annan funktion. Som jag också noga skrev så blir hästen spänd i käkarna osv om man drar åt, så det gör jag inte. Den andra anledningen återigen är att man inte får tävla dressyr utan.
trött på debatt om att försvara sig utan att få påhopp, men gör ett sista försök att förtydliga.....

Senast ändrad:

Cronis skrev:
Den kan ju inte vara skapad för att dra ihop käften (från början) eller?!

jo. inom travet finns spärrgrimma som är en sorts nosgrimma, man sätter den under huvudlaget och spänner åt, hårt, så att inte hästen ska kunna gapa.
jag fattar inte varför man har nosgrimmma, vad ska den vara bra för liksom.. jag använder det inte.

Tror faktikst att det är en trend med olika nosgrimmor, folk använder den som de tycker är snygg.
Men enda förklaringen jag fått av aachennosgrimma är att "hästen gapar håller på utan" :mad:

Förresten har jag köpt ett sidepull nu som omväxling..
Men gäller det samma sak på den, att inte spänna hårt eller kan man spänna den 1 hål mer än när man har bett? Tänkte mest på att den inte ska glida runt och skava..

Fortsättning...

En pullargrimma kan på en känslig häst ha en dämpande effekt. Fungerar inte på alla hästar, men jag har ialla fall ridit hästar som det fungerat på.

Engelsk nosgrimma med rep över näsan fungerar också bra i dämande effekt. Har med fördel använt det på starka hästar.

Visst kan man vara fördömmande till all användning utom det "precis nödbändiga" på våra hästar. Men jag tror att de flesta av oss har ganska bra hum om vad vi klär på våra hästar. Och om en nosgrimma bara sätts på för att den är snygg gör det inte så mycket så länge den sitter rätt.

Jag tycker att man väldigt ofta ser engelsk nosgrimmor som sitter för långt ner. De ska sitta 1-2 fingrar under käkbenet. Dessutom ska det vara två fingrar mellan nosben och nosgrimma. Att sätta den för löst kan likväl som att sätta den för hårt orsaka skav mot kinden.

Att rida utan nosgrimma på en het/stark häst som gapar för att springa är för mig ganska korkat då man i princip inte har någon chans att få stopp på hästen. Har sett detta på lokala hopptävlingar och det ser inte bra ut. Ryttaren sliter och drar och hästar gapar mer och mer... Utan nosgrimma kan jag rida när jag skrittar en tur, men jag kommer alltid att använda nosgrimma i all annan ridning.

Liknande trådar

Utrustning Ursäkta alla trådstartar :o Men till frågan. Det här med nosgrimmor. Jag har inte direkt haft nån tanke bakom val av nosgrimma, annat än...
Svar
0
· Visningar
1 195
Utrustning Går i allvarliga köpartankar nu, ska köpa varmblod. Ska bara hitta "rätt" häst nu också.. Hursomhelst; jag vill främst rida... 2
Svar
26
· Visningar
1 817
Senast: Liten
·
Utrustning Jag har funderat en hel del på sista tiden över hur hästar behandlas av oss ryttare. På dressyrtävlingar tex där det "ultimata" är att... 2
Svar
23
· Visningar
2 326
Senast: moli
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Sytråden del 4
  • Årets skattebesked
  • Masked singer 2025

Hund, Katt, Andra Djur