Bilder, tack

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare Cronis
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 67
  • Visningar Visningar 6 716
Sv: Bilder, tack

Jag har inte läst alla inlägg men jag måst bara få säga vad jag tycker.

Rid UTAN nosgrimma! Gapar hästen elr är tjafsig på annat sätt så byt bett elr kolla upp din hästs mun. Kanske är det din hand som är ostadig? Om hästen är för het för att ridas utan nosgrimma, fundera över varför, stäng inte igen munnen. Se det som en fördel att hästen kan gapa och tala om för dig när nåt är fel.

MVH Frida

När jag fick min första häst så gapade han alltid jätte mycket när jag red, så självfallet köpte jag då (visste inte bättre) en remont för att stänga munnen på honom, det var bara det att han gapade lika mycket ändå... Så jag tog bort den...

Nu gapar han aldrig... Det visade sig att det var jag som var alldeles för hård i handen och han bara försökte komma undan mitt dragande t ex vid avsaktning... Så jag tror att mycket beror på ryttaren :p

Har inga bilder lr så, men tänkte bara bidra med min åsikt..Jag är en sån där som drar ihop käften fr att det alltid har varit så.. ;) Nejdå, men min häst funkar kanon med nosgrimma, utan nosgrimma, med bett, utan bett, (dock lyssnar hon bättre med bett), med sadel, utan sadel..Allt beror på hur ryttaren rider, kan slänge upp en på henne med nosgrimma å hon blir vansinnig, en annan hon reagerar inte. Så jag tror att det beror väldigt mycket på ryttaren. Därför har jag en nosgrimma för att jag tycker det är snyggt men den sitter löst. Och eftersom hon inte störs av den funkar det bra för oss. Numera är det så mkt av "Det är bättre för hästen, så ska det vara" Och då gäller detta naturligtvis alla hästar :smirk: Man måste ju komma fram till vad som passar ens egen häst men OM det funkar bra med venligtbett och nosgrmma , vaför då krångla och byta? Om ngt inte fungerar då kan man ju byta..Men om det fungerar bra som det är i nuvarande läge tycker jag att man ska låta det vara så. Japp det var min åsikt det och nu tror jag att jag ska ducka!! :D

Okej, bilder finns redan, så jag kör med lite text :D

Nosgrimman uppfanns från början för att skydda hästen. Tex om den gick omkull över ett hinder och ryttaren hängde i tygeln skulle den inte kunna landa med öppen mun och knäcka underkäken bakåt.

Pullarnosgrimma kan ha en starkare inverkan på hästar som drar, men den största fördelen är att den lämnar luftvägarna fria och inte trycker på kindtänderna på samma sätt som engelsk nosgrimma.

Remontgrimma är bra för att lära unghästar att hålla munnen stängd, och även bra för att den lämnar kindtänderna ifred. Nackdel att luftvägarna kan kännas tilltäppta.

Engelsk nosgrimma kan orsaka skador på insidan av kinderna om den spänns för hårt, genom att insidan av munnen kläms in mellan tänderna. Fördelen är att om den är rätt spänd är den diskret för hästen och märks inte mycket.

Aachengrimma är som en engelsk korsad med pullar, typ. Rätt spänd håller den ihop munnen, nackdel att luftvägarna trycks igen om man spänner hårt, samt samma insida-på-kinderna-problematik som vanlig engelsk.

Nu har jag gjort mitt !

Nosgrimman uppfanns från början för att skydda hästen. Tex om den gick omkull över ett hinder och ryttaren hängde i tygeln skulle den inte kunna landa med öppen mun och knäcka underkäken bakåt.

precis....

Väldigt intressant tråd!

själva grejen med nosgrimma som jag har förstått när jag talat med folk är att man inte hade nosgrimma på i begynelsen men när man började rida jaktridning och hoppa hinder. så var det många hästar som dog pga att man inte hade nogrimma. Hästen gapar när den hoppar i full fart, sen om hästen går omkull så är risken överhängande att hästen bryter nacken (eller något liknande är osäker på just vad som hände, men hästarna dog iaf).
Man testade då men att "binda ihop" munnen på hästen så att den vid själva hoppet inte gapar och då överlever om den nu skulle gå omkull efter hindret.
Det är den förklaringen jag har fått. när jag har undrat över nosgrimmor.
Sen är väl troligt att folk såg dessa jaktryttare och tyckte at det var snyggt och så öppnades marknaden för något som alla hästar inte behöver.

Själv kör jag bara min häst (ej tävling eller likn.) och har aldrig använt nosgrimma.

Var det inte under den tiden som det var mode att hålla upp huvudet med tyglarna och sitta i extrem stolsits över hinder?
Har ett svagt minne av att man tyckte att man skulle hoppa så en gång i tiden... :(
Inte konstigt om hästarna gapade och gick omkull. En häst utan nosgrimma gapar bara om du håller hårt i tyglarna (jag har då aldrig sett en häst gå och gapa "bara för att").

Efter allt jag läst om nosgrimmor ur olika synvinklar har jag kommit fram till att nosgrimman fyller 3 syften:
-Det anses snyggt
-Dom förhindrar att hästen tar bettet
-Dom kniper igen käften på hästar som försöker komma undan smärta från bettet

Sorgligt men sant. Hurvida nosgrimman skulle stabilisera tränset, skaffa ett kortare bett som ligger bättre i munnen på hästen, om det inte hjälper, skaffa bettskivor.

Personligen anser jag att hästar som inte kan gå utan nosgrimma inte ska gå på bett alls, i de flesta fall är det så att hästen har ont av bettet och ett bettlöst alternativ skulle vara att föredra. Om hästen är pigg och fösöker sticka kan en nosgrimma vara till hjälp men mer kontrollträning eller vad man ska kalla det skulle oxå sitta på sin plats.

Nackdelar med nosgrimmor är att hög trycker mer eller mindre in hästens kinder mellan kindtänderna så att munnen blir sårig, och låga nosgrimmor trycker upp bettet högre upp i munnen än det anpassats till. Risken finns då att bettet ligger och skaver emot kindtänderna som blir slitna o formar om sej. Nosgrimmor i allmänhet gör det svårt för hästen att svälja den saliv som produceras vid ridning på bett.

Liknande trådar

Utrustning Ursäkta alla trådstartar :o Men till frågan. Det här med nosgrimmor. Jag har inte direkt haft nån tanke bakom val av nosgrimma, annat än...
Svar
0
· Visningar
1 195
Utrustning Går i allvarliga köpartankar nu, ska köpa varmblod. Ska bara hitta "rätt" häst nu också.. Hursomhelst; jag vill främst rida... 2
Svar
26
· Visningar
1 817
Senast: Liten
·
Utrustning Jag har funderat en hel del på sista tiden över hur hästar behandlas av oss ryttare. På dressyrtävlingar tex där det "ultimata" är att... 2
Svar
23
· Visningar
2 326
Senast: moli
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka