Bilen privat eller i företaget?

C

Cheenookie

Hej! Är det någon här som är kunnig på hur man kan räkna ut vad som är ekonomiskt fördelaktigast när det gäller bil som ska användas både privat och i företaget? Alla tips är välkomna!!
 
Enligt min mamma, som jobbar med bokföring o.d, så är det bästa att ha bilen privat och ta ut milersättning från företaget.
Lägger man bilen i företaget så måste man ta upp bilförmån i deklarationen, såvida man inte kan visa att man inte använder bilen privat mer än max 10 ggr/ år och då max 100 mil totalt... Och förmånsbeskattning är dyrt...
 
Jag kan ingenting om företag men jag tror att det är mest förmånligt att ha bilen privat och ta ut milerättning å så från företaget...Det skiljer rejält på bl.a försäkringspremien om du ska ha den i företaget...många tusenlappar förmodligen...
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Skulle uppskatta lite tips och hjälp. Jag har ridit nu i några månader och älskar verkligen det. Har dock endast kommit till...
Svar
9
· Visningar
606
Senast: valy
·
Ekonomi & Juridik Hej på er, det finns säkert mängder av sånna här frågor på nätet men har inte hittat hur man gör i exakt vår situation. Sambon har en...
Svar
3
· Visningar
1 157
Senast: Bee
·
Skola & Jobb Jag behöver en ny väska för kortare och längre resor. Den jag har nu är en axelremsväska men börjar släppa i en söm så börjar kolla på...
2
Svar
29
· Visningar
1 469
Senast: Avalbane
·
Juridik & Ekonomi Lite kort: Jag har ett varumärke som företaget X använder och tjänar pengar på, i sina produkter. Nu har företaget bytt ekonomisk...
Svar
10
· Visningar
829

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp