Bilfria städer (utbruten från Reflexer)

Jag tror att även mindre städer skulle vinna på folk inser att man inte alltid måste ta bilen.
Jag upplever att småstäder är de som är bäst på bilfritt centrum, och dessutom har parkering strax utanför för oss som inte har möjlighet att gå, cykla eller åka kollektivt.
Vi bor mellan en lite stad och en större, jag åker helst till den mindre staden för att gå på stan, där är det i stort sett bilfritt i centrum med rejäla parkeringar i närheten. Handeln blommar och det rör sig människor på stan. I den större staden är det nästan hopplöst att hitta en parkering men det finns knappt en bilfri gata. Där åker jag till köpcentret strax utanför för att det är betydligt enklare.
 
Även i storstäder kan det bli konstigt med kollektivtrafiken. Jag jobbar på ett ställe som det är hopplöst att ta sig till med kollektivtrafik från min bostad. Det kan innebära 5 byten en väg eller löjligt lång restid. Detta trots att kollektivtrafiken är jättebra dit - från ställen betydligt längre bort än där jag bor?! När jag tog jobbet (första gången) så var jag helt övertygad om att det skulle gå att åka kollektivt, jag bor ju nära flera knytpunkter så att säga.... Men icke. De gånger jag inte haft bil har jag varit ett vrak efter ett par dagar med kollektivtrafiken. Detta trots att jag egentligen föredrar att åka kollektivtrafik framför köra bussl
Det är dessutom för långt för mig att cykla så jag tar bilen. Och eftersom jag måste ta bilen till jobbet köper jag inte busskort, och då blir det ofta billigare att ta bilen även för andra resor. Och inte kan jag köpa nån elbil heller eftersom jag bor i hyresrätt och vi inte har några stolpar ;/
Kollektivtrafik framför att köra bil ska det stå!
 
Egentligen tror jag bilfria stader mest handlar om att folk som redan bor i staden inte ska behova/vilja kora runt med bil inom staden, men absolut att man behover nagon slags vettig losning for de som bor lantligt och behover kora in for att komma at butiker och servces (och en sadan losning ar ju vettig regional tag, sa att man kan ta sig in fran smabyar till storre stader).

Spontant kanner jag att behover man kora sa far man typ kora till en punkt, sen far man byta till cykel/kollektivtrafik/egna ben
Vi som bor lantligt tar bilen till närmsta köpcenter, eller handlar på nätet och hämtar ut på närmsta matbutik eller post-i-butik. :devil:
 
Jag tror det mer handlar om vana - bilister ar vana vid att kora och det ar egentligen inte priset som haller dem borta fran kollektivtrafiken (nu pratar vi i stadskarnor har, dar kollektivtrafiken har bra tackning, inte pa stallen dar bussen gar en gang var tredje timme, at fel hall, pa ojamna torsdagar)

Jag tror det hanger ihop med att bilberoendet ar svart att bryta. Mina foraldrar tar bilen mer eller mindre varje gang de lamnar huset (undantaget OB som ligger 350m bort), aven ner till matbutiken, som ar 10 min promenad (men 5 i bilen)
Ja precis, tror de är intensivt prisokänsliga men nerviga över att dela plats med många och att det ska vara krångligt.
 
Ja precis, tror de är intensivt prisokänsliga men nerviga över att dela plats med många och att det ska vara krångligt.

Tror jag med. Det handlar egentligen inte om priset, utan om lättja. Men man vill gärna skylla på priset. Eller restiden, det är ganska självklart att kollektivtrafiken sällan kan vinna över bil i tid. Och det kan man inte kräva heller.
 
Jag tror det mer handlar om vana - bilister ar vana vid att kora och det ar egentligen inte priset som haller dem borta fran kollektivtrafiken (nu pratar vi i stadskarnor har, dar kollektivtrafiken har bra tackning, inte pa stallen dar bussen gar en gang var tredje timme, at fel hall, pa ojamna torsdagar)

Jag tror det hanger ihop med att bilberoendet ar svart att bryta. Mina foraldrar tar bilen mer eller mindre varje gang de lamnar huset (undantaget OB som ligger 350m bort), aven ner till matbutiken, som ar 10 min promenad (men 5 i bilen)

Det är ju också det att bilen går när man vill. Inte efter en tidtabell någon annan bestämt. Med bilen slipper man stressa för att hinna med. Den väntar på en. I bilen slipper man dåligt väder osv. Det är helt enkelt väldigt bekvämt. För att välja bort bekvämligheten måste det finnas starka argument och morötter.
 
Det är ju också det att bilen går när man vill. Inte efter en tidtabell någon annan bestämt. Med bilen slipper man stressa för att hinna med. Den väntar på en. I bilen slipper man dåligt väder osv. Det är helt enkelt väldigt bekvämt. För att välja bort bekvämligheten måste det finnas starka argument och morötter.

Sen är det ju bra om tidtabellen innehåller mer än 2 turer om dagen, när man väl gått 6km till hållplatsen. Har inte provat att gå till närmaste livsmedelsbutik än, Google säger 3 timmar och 33 minuter enkel väg. Sonen har provat en dag när skolan var skit, och det tog strax under 4 timmar hem.

Nä, bilen är överlägsen för vissa situationer. Men med bättre kollektivtrafik och system skulle bilandet kunna begränsas till den första sträckan för att nå den.

Bilfria städer, ja tack. Bilfritt land, nej tack. Å andra sidan skulle ett bilfritt land tvinga in de flesta till städerna ändå.
 
Det är ju också det att bilen går när man vill. Inte efter en tidtabell någon annan bestämt. Med bilen slipper man stressa för att hinna med. Den väntar på en. I bilen slipper man dåligt väder osv. Det är helt enkelt väldigt bekvämt. För att välja bort bekvämligheten måste det finnas starka argument och morötter.

Cykeln går också när man vill ;)
I storstäder funkar det ju för att befolkningstätheten är sån att man kan ha väldigt tät trafik- det är ingen dom väntar mer än 5 min på tunnelbanan i London t.ex.
Men visst, Norrlands innland och andra miljöer med väldigt otrevligt väder och stora avstånd kommer fortfarande vara bäst för bilen:)
 
Cykeln går också när man vill ;)
I storstäder funkar det ju för att befolkningstätheten är sån att man kan ha väldigt tät trafik- det är ingen dom väntar mer än 5 min på tunnelbanan i London t.ex.
Men visst, Norrlands innland och andra miljöer med väldigt otrevligt väder och stora avstånd kommer fortfarande vara bäst för bilen:)

Grejen är att de där stora avstånden och avsaknaden av kollektivtrafik finns över hela landet. Fläckvis.
 
Stockholm kan tyvärr rätt ofta vara helt hopplöst på det sättet.
Det är tyvärr sant. Vissa ställen/områden är hopplösa. Sen tycker jag även att Sthlm saknar kollektivtrafik som går som cirkel line i London (tror den heter så), tänker främst då utanför tullarna men delvis även innanför tullarna. Att tex ta sig från tex Sollentuna till Täby med kollektivtrafik är mkt jobbigt. Tycker allmänt kollektivtrafik mellan kommunerna som ligger "bredvid" varandra/på samma sida utanför tullarna är svåra att åka mellan med kollektivtrafik. Kollektivtrafik verkar är främst byggd i riktning från/till en kommun utanför tullarna till T- centralen, mer eller mindre.
 
Å andra sidan skulle ett bilfritt land tvinga in de flesta till städerna ändå.
Det är inte alls säkert, mycket talar istället för att landsbygden skulle bli mera levande. Som det är nu bor många på landet men gör allt inne i städerna, handlar: går på restaurang, skolor osv. Om inte den möjligheten fanns skulle det leda till att liknande verksamheter återuppstod på landet. Finns väldigt många fördelar faktiskt med ett sådant scenario och inte då inte bara för miljön som skulle bli så otroligt mycket bättre.

Jörgen Weibull, historieprofessor i Lund, fick en gång frågan om vilken historisk uppfinning vi skulle vara bättre utan och svaret kom utan tvekan: Bilen! Jag var inte gammal när jag hörde honom ge det svaret men det fastnade och jag har senare kommit till samma slutsats.
 
Det är tyvärr sant. Vissa ställen/områden är hopplösa. Sen tycker jag även att Sthlm saknar kollektivtrafik som går som cirkel line i London (tror den heter så), tänker främst då utanför tullarna men delvis även innanför tullarna. Att tex ta sig från tex Sollentuna till Täby med kollektivtrafik är mkt jobbigt. Tycker allmänt kollektivtrafik mellan kommunerna som ligger "bredvid" varandra/på samma sida utanför tullarna är svåra att åka mellan med kollektivtrafik. Kollektivtrafik är främst byggd i riktning från/till en kommun utanför tullarna till T- centralen, mer eller mindre.
Ja det galna är att jag har rätt bra kommunikationer nästan till varsomhelst förutom till mitt jobb *facepalm*. Jag har använt mina ködagar på Boplats för två år sedan så det dröjer lääänge innan jag kan byta bostad. Och jobb vill jag verkligen inte byta. Så jag får hoppas på laddstolpar om ett par år.
 
Det är inte alls säkert, mycket talar istället för att landsbygden skulle bli mera levande. Som det är nu bor många på landet men gör allt inne i städerna, handlar: går på restaurang, skolor osv. Om inte den möjligheten fanns skulle det leda till att liknande verksamheter återuppstod på landet. Finns väldigt många fördelar faktiskt med ett sådant scenario och inte då inte bara för miljön som skulle bli så otroligt mycket bättre.

Jörgen Weibull, historieprofessor i Lund, fick en gång frågan om vilken historisk uppfinning vi skulle vara bättre utan och svaret kom utan tvekan: Bilen! Jag var inte gammal när jag hörde honom ge det svaret men det fastnade och jag har senare kommit till samma slutsats.
Det har inte jag. Jag tror inte att något skulle återuppstå. För övrigt har jag 13 km till det som kan liknas vid en by också, dvs samling med mer än ett hus. Men det tar väl bara 2 timmar att gå enkel väg.

Att backa in i framtiden har nog aldrig visat sig fungera.
 
Cykeln däremot är en fantastisk uppfinning, nog det absolut energisnålaste sättet att färdas. Att cykla från Trekriksröset i norr till Smygehuk i söder, en sträcka på hela 200 mil, kräver endast en avgiven energimängd av 10 kWh!
 
Det har inte jag. Jag tror inte att något skulle återuppstå. För övrigt har jag 13 km till det som kan liknas vid en by också, dvs samling med mer än ett hus. Men det tar väl bara 2 timmar att gå enkel väg.

Att backa in i framtiden har nog aldrig visat sig fungera.
Du får skaffa dig en cykel, 13 km hinner du knappt sätta dig i sadeln för innan du är framme :)
 
Du får skaffa dig en cykel, 13 km hinner du knappt sätta dig i sadeln för innan du är framme :)
Har redan en cykel. Men har ju inga ärenden in till byn, för där finns vare sig jobb eller verksamheter jag är intresserad av att besöka. :p

Det enda som finns är frikyrklig verksamhet i två olika former.
 
Har redan en cykel. Men har ju inga ärenden in till byn, för där finns vare sig jobb eller verksamheter jag är intresserad av att besöka. :p

Det enda som finns är frikyrklig verksamhet i två olika former.
Vilket är bilens fel eftersom alla åker in till stan, och vi är tillbaka på bilens negativa konsekvenser för samhället och miljön.
 
Vilket är bilens fel eftersom alla åker in till stan, och vi är tillbaka på bilens negativa konsekvenser för samhället och miljön.
Ja, du säger det. Jag tycker att mina insatser för miljö och samhälle när jag åker in till stan, jobbar och lämnar mina barn vid deras skolor, vida överstiger skadan av resan.
 
Jo, jag har förstått att du har den synen i miljö och klimatfrågor.
Den synen? Menar du att jag menar att den totala frånvaron av mänsklig aktivitet inte är vägen framåt?

Din insyn i vad jag gör eller inte skulle kunna göra, tänker jag är lite för liten för att du ska bedöma det. Ett eller två snäpp.
 

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi I helgen kulminerade en situation som varit på upptakt ett tag, som rymmer ganska många funderingar, därav den spretiga titeln. Hur som...
5 6 7
Svar
138
· Visningar
16 381
Senast: mamman
·
Kropp & Själ Ursäkta den luddiga titeln, tänkte rätt länge men kom inte på något bättre. Ber också om ursäkt på förhand för att det här troligtvis...
2
Svar
20
· Visningar
2 261
Senast: Exile
·
Samhälle Jag är relativt "nyfödd" feminist, har väl egentligen alltid haft tankarna/känslorna men först de sista åren fattat att det är feminism...
Svar
11
· Visningar
1 189
Senast: vallhund
·
Skola & Jobb Jag bedriver en verksamhet (butik) och för detta hyr jag en lokal. Lokalen ligger i ett område som är under uppbyggnad. Jag skrev på...
Svar
4
· Visningar
997
Senast: Ramona
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp