billigare läderkapson

sommarminne

Trådstartare
jag har precis börjat lite med AR och vill då köpa en kapson men jag tycker alla verkar va så himla dyra!
jag vill ha en i läder med tre ringar och fast nosdel med nackrem. måste man ge över 700 för detta? ska jag bara bita ihop?
känner mig lite snål men jag vill heller inte ha en sådan där klumpig och otymplig sak i nylon för då kan de ju kvitta:devil:
 
Sv: billigare läderkapson

jag har precis börjat lite med AR och vill då köpa en kapson men jag tycker alla verkar va så himla dyra!
jag vill ha en i läder med tre ringar och fast nosdel med nackrem. måste man ge över 700 för detta? ska jag bara bita ihop?
känner mig lite snål men jag vill heller inte ha en sådan där klumpig och otymplig sak i nylon för då kan de ju kvitta:devil:

Tror min kostade 500 kr och jag är helnöjd med den, den passar både nordsvensken med storlek XF och korsningen med typ storlek COB. Perfekt :)
 
Sv: billigare läderkapson

Jag har precis köpt en sådan kapson du pratade om. Min kostade dock 990 kr, ville köpa en riktigt bra som håller i längden, annars blir det ju ändå dyrt i slutändan. Blev dock rekommenderad att köpa en med ledad nosdel, typ cykelkedja, av en mycket duktig ar-tränare. Han menade på att om jag ska ha den till arbete vid hand också och har en med oledad nosdel får man spänna nosgrimman oerhört hårt för att den inte ska kana runt och skapa fel tryck. Mycket svårare att få den oledade att passa till hästen också, speciellt om man vill ha den till flera hästar. Bara ett inpass :)
 
Sv: billigare läderkapson

tänkte bara göra ett inlägg:)
Det är cykelkedjekapsoner som man får spänna mycket hådare för att de inte ska kana;)
Jag har en med ett fast nosjärn och den behöver man inte spänna speciellt hårt, den passar ju redan hästen nosrygg så den glider inte åt sidorna:)
 
Sv: billigare läderkapson

Det handlar lite om inverkan också. Olika hästar/ryttare trivs olika bra på fasta resp. cykelkedje-kapsoner. Och vissa hästar är svårare att hitta passande kapsoner till än andra.

TS:
Tips! På KW´s hemsida t ex så säljs det separata musserola-järn. Dom är ganska smala/nätta och funkade bättre på mina varmblod än de vanliga man köper som brukar vara gjorda för större nosryggar. Det är bara två ringar och man får själv se till att fästa i en nosgrimma t ex för att få ett huvudlag till järnet, men ca 150 spänn för att fixa ett själv blir betydligt billigare än att köpa en färdig. Eller så gör man som jag och passar på när det är rea! ;) Har aldrig köpt en kapson för över 400:- (och jag har typ tre! :D )
En av dom var just ett sånt Musserola-järn, fast från MH, som jag bad en händig kompis sy ett huvudlag till. Så jag fick ett specialdesignat huvudlag i nylon med teddyfoder och allt för sisådär 350:-! :)
Nu är det tyvärr för smalt för kallblodet och han trivs bättre med modell cykelkedja, men det funkade bra dom ca 3 år jag använde det.
 
Sv: billigare läderkapson

jag funderade på de alternativet också men sen har jag ingen jag känner som håller på med läder och då känns de som att det kommer bli dyrt ändå så jag får någ bara bita ihop och betala:D
 
Sv: billigare läderkapson

Men det är ju du! Såg just din bild på facebook och nu här och kopplade :p

Du har ju sett min kapson live ju ;) Får gärna titta närmare på den en annan dag om du vill.

/Fia med stora lurviga och något tjuriga damen med stora öron
 
Sv: billigare läderkapson

Hööks har cykelkedjekapson för 600 eller var det 700 som är bra, men du kanske ville ha en muserola helst. Fast käkremmen är lite dum, den sitter lite för högt upp och går inte flytta ner för spännena är i vägen.
 
Senast ändrad:
Sv: billigare läderkapson

Tycker hööks-kapsonen är jätteklumpig. Dessutom var lädret horribelt, nä då köper jag mycket hellre en annan i samma prisklass som är smidig och i bra läder...

TS Jag började med att köpa ett kapsonjärn som jag skulle klä. Tror det skulle gå på ungefär 450 kr sammanlagt hos min sadelmakare.
 
Sv: billigare läderkapson

haha va komiskt!!! jag får kolla på din men jag vill ju egentligen köpa en nu direk;)
 
Sv: billigare läderkapson

haha va komiskt!!! jag får kolla på din men jag vill ju egentligen köpa en nu direk;)

Förstår det, man vill ju igång NU liksom ;) Men jag kan iaf rekommendera den jag har. Tycker 500 är helt ok pris också. Din pålle borde nog ligga mellan min spinkis och min tjockis i storlek på huvud och kapsonen passar båda mina så.
 
Sv: billigare läderkapson

*knapp*

Men vad ska man ha för kapson? En med fast nosjärn eller ledat??? Jag vill ju kunna ha min kapson till både ridning och hantering.
Ska få en i Julklapp av min sambo :banana:
 
Sv: billigare läderkapson

*knapp*

Men vad ska man ha för kapson? En med fast nosjärn eller ledat??? Jag vill ju kunna ha min kapson till både ridning och hantering.
Ska få en i Julklapp av min sambo :banana:

Jag använder min ledade både från marken och nrä jag rider och båda hästarna trivs bra med den. Har ingen erfarenhet av fast så jag har tyvärr inget att jämföra med.
 
Sv: billigare läderkapson

Jag föredrar absolut en kapson med fast järn. De ligger mest stilla och ger tydligast signaler tycker jag.
 
Sv: billigare läderkapson

Precis som fjordtokan föredrar jag fast nosjärn på kapson. jag har min med fast järn både vid ridning och arbete vid hand:) funkar jättebra:laugh:
 
Sv: billigare läderkapson

Låter bra. Tror jag provar med fast nosjärn först oxch ser hur hon reagerar. Har ju ett ställe som säljer kapsoner ca. 7-8 mil bort så det blir väl till att ta en tur dit och shoppa lite :D
 
Sv: billigare läderkapson

Tips! På KW´s hemsida t ex så säljs det separata musserola-järn. Dom är ganska smala/nätta och funkade bättre på mina varmblod än de vanliga man köper som brukar vara gjorda för större nosryggar.
Jag köpte min därifrån. :)Min har 3 ringar och passar bra på min häst trots att hon har ett väldigt brett och kraftigt huvud. De är lätta att anpassa åt hästen. Jag är väldigt nöjd med min. Satte den i en nosgrimma, satte på ett pannband och sydde på en käkrem.
 

Liknande trådar

Övr. Hund Jag har sälj annons ute på min hund sedan den 17 januari. Jag har fått tre svar. En som bor i samma stad som jag och som kör lastbil...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
4 950
Senast: ako
·
  • Artikel
Dagbok Den här sommaren hade jag tänkt att jag skulle reparera mitt sparkonto som sjunkit med 30000 under vintern som var då jag gått på...
Svar
15
· Visningar
2 428
Senast: Gunnar
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
28 169
Senast: Snurrfian
·
Hästmänniskan Hej, Jag vet att det finns många trådar om detta men av de som jag hittat är det många inaktiva och jag önskar verkligen stöd just nu...
Svar
10
· Visningar
2 214

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kemisk kastration?
  • Katter och spädbarn
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp