billigare läderkapson

Sv: billigare läderkapson

Vi använder kapson med fast nosjärn på våra hästar, både vid ridning och vid arbete för hand.
 
Sv: billigare läderkapson

Jag tänker lite som så att har man en häst som blir "hård" av det där tydliga trycket, då känns det bättre när man har ett rörligt nosjärn. Triggar inte lika lätt för hästen att sätta hårt mot hårt (när man eg. i grunden har en känslig häst men som lärt sig spjärna emot tryck). Så upplevde iaf jag det.
 
Sv: billigare läderkapson

Jag tänker lite som så att har man en häst som blir "hård" av det där tydliga trycket, då känns det bättre när man har ett rörligt nosjärn. Triggar inte lika lätt för hästen att sätta hårt mot hårt (när man eg. i grunden har en känslig häst men som lärt sig spjärna emot tryck). Så upplevde iaf jag det.

så är min pålle också.. ska jag satsa på en kapson med rörligt nosjärn då? eller kanske ett oledat funkar lika bra? han har ju faktiskt kommit ifrån det där nu :) (fast ibland det kan visa sig när han blir stressad).

förlåt för trådkap :o
 
Sv: billigare läderkapson

Tja, det bästa vore egentligen om man kan låna och prova! Synd att du inte bor närmare, då hade du kunnat prova mina! :p
Det finns lite olika filosofier bakom det där också upplever jag. Den naturliga reaktionen för hästen är att gå emot trycket dvs öka påskjutet när man tar i kapsonen. Min tränare t ex vill inte ta bort det utan utnyttja det på hästar där man behöver lägga till skjutkraft eller öht att du har verktyg både för att ta bort resp. öka påskjutet vilket man i längden vill i ridningen. (Kombinerar man stång + kapson så lägger man alltså till kapsonen om man vill ha skjutkraft, stången om man vill undvika mer skjutkraft eller ta bort skjutkraft). Dock tycker jag det är svårt att tänka så om man bara ska rida med kapsonen.
Om man inte försöker att avlära den naturliga reflexen är det mao nästan något man får räkna med - att hästen "går emot" kapsonen (som i - skjuter på mot handen, och då får du mer häst i handen om det blir för mycket).

Jag har fått order att undvika använda kapsontygeln så mycket som möjligt av just den anledningen, för att jag har en häst som tenderar att skjuta på alldeles för mycket ändå, och lätt hänt att det blir "mot handen". Dock märkte jag att den mer tenderade att "lägga sig på" den fasta kapsonen än den ledade även när jag inte tog något tygeltag.
 
Sv: billigare läderkapson

Lär de ut att hästen ska öka skjutkraften när man tar i kapsonen/tränsbettet?

Jaha. :crazy:

Själv försöker jag lära mina hästar att komma till eftergift när jag tar i tränstygeln, och att söka sig framåt/neråt när jag ger efter i den. Lite motsatt alltså, men hemskt praktiskt när man vill att hästen ska samla sig. Också praktiskt när man vill att hästen ska skjuta och bära sig samtidigt, t ex i mellangångarter och ökningar.

Springa fortare när man tar i bettet känns lite för mycket Solvalla för min smak. Jag kanske är gammeldags, men jag brukar öka påskjutet genom att driva.
 
Sv: billigare läderkapson

Kan det ha att göra med att mer renodlade AR-ryttare som regel inte vill ha kontakt med hästens mun?

För mig låter det också bakvänt att man vill utnyttja "spjärnet"/skjutkraften och inte ta bort det, men det är klart - rider man helt utan kontakt kanske det blir annorlunda?

jag vill att hästen länger sin överlinje vid halvhalter och sätter sig mer, och en halvhalt gör jag bl a via hästens mun/huvud. (Men givetvis försöker jag göra så mkt som möjligt via sitsen). Jag vill å andra sidan ha kontakt.
 
Sv: billigare läderkapson

Jag säger ungefär som dig och Svea.
Jag vill inte att hästen börjar skjuta på för att jag tar i kapsonen, vill jag öka så gör jag det med sisten.
Jag vill aldrig ha en häst som lägger sig på vare sig tränsbett,kapson eller stång. Men jag vill ha kontakt och sökning till handen och det är ju faktiskt grunden till AR:)
 
Sv: billigare läderkapson

Kan det ha att göra med att mer renodlade AR-ryttare som regel inte vill ha kontakt med hästens mun?

:confused: Nu förstår jag inte riktigt.
Klart vi vill ha kontakt med hästens mun - det är ju den kontakten som talar om för oss hur det står till med bakbenen.
 
Sv: billigare läderkapson

Det där med spjärna/skjutkraft är då inget som jag fick lära mig av Bent under de fem år jag red för honom, så det är nog en lokal variant som inte har med AR att göra.
 
Sv: billigare läderkapson

Lär de ut att hästen ska öka skjutkraften när man tar i kapsonen/tränsbettet?

Jaha. :crazy:

Själv försöker jag lära mina hästar att komma till eftergift när jag tar i tränstygeln, och att söka sig framåt/neråt när jag ger efter i den. Lite motsatt alltså, men hemskt praktiskt när man vill att hästen ska samla sig. Också praktiskt när man vill att hästen ska skjuta och bära sig samtidigt, t ex i mellangångarter och ökningar.

Springa fortare när man tar i bettet känns lite för mycket Solvalla för min smak. Jag kanske är gammeldags, men jag brukar öka påskjutet genom att driva.

Min häst är skolad Solvalla-style i 12 år, så för honom är det inte konstigt alls om tryck i munnen av tränsbett betyder öka farten! :rofl:
Men nu var det ju alltså kapson jag tänker på som är rätt oberoende av vad som lärts in med tränsbettet, och då tänker jag inte skjutkraft = spjärna mot handen eller brassa på, utan att du redan har en häst i balans där du "kan" lägga till skjutkraft för att få en bra balans mellan påskjut-bärkraft (du har ju t ex ingen nytta av att ha en häst som kan trampa på stället men inte har kraft att ta sig framåt! :p ). Ponera att du vill lära hästen att länga lite i traven, början till ökad trav, eller ökad trav för den delen om man kommit så långt = du bör redan ha balansen och en viss grad av bärighet för att det ska ge något att be om längningen, och när du då vill be om längningen MEN utan att lägga till skänklarna(vilket lätt blir förvirrande om de används till annat, det är ju dessutom inte en accelleration det är frågan om vilket är det vanligaste man lär in att skänklarna betyder), då kan man ha nytta av att hästen får ta lite stöd i kapsonen/tränsbettet som då per automatik ska trigga hästen att lägga till mer påskjut.
Jag tror iaf att det är så tränaren tänker, på ett ungefär. (det var iofs inte en tränare utan två olika som sa ungefär samma sak men i olika situationer.)

För mig personligen handlade det om att hästen hade alldeles för lätt att ta alldeles för mycket stöd i kapsonen och triggas att skjuta på desto mer framåt fram till handen pga det, i ett läge där den egentligen behövde lära sig få en bättre balans mellan skjutkraft/bärkraft.
Medans det i traven kunde löna sig att låta den ta ett lätt stöd i kapsonen för att få lite lagom skjutkraft för att den kunde bli lite åt andra hållet istället i traven.
 
Sv: billigare läderkapson

Sen kanske jag ska förtydliga: det handlar såklart inte om att man vill låta hästen skjuta på för att man har kontakt med nosen/munnen. Däremot om du ger ett stöd (lätt som tungt) triggar det reflexmässigt till att skjuta på mer mot handen. Vilket man kan utnyttja (förutsatt att man inte lärt bort reflexen) om man har en häst med för lite skjutkraft. Inte att man sitter med ett stöd hela tiden utan just i den sekund man vill be om lite mer skjutkraft av ett bakben eller att du "rider" med kapsonen/tränsbettet i det läget och låter bli stången i de signaler du ändå hade använt i rörelsen/övningen dvs inte mer än vid behov och i brist på det man redan lyckats göra med sitsen.
Men då blir det ju också tvärtom- på en häst som har "för lätt" att ta stöd i tränsbettet/kapsonen även när man själv försöker rida med en lätt kontakt så får man vara extra noga med att den inte får det stödet för att på så vis inte omedvetet trigga den till att fortsätta skjuta på för mycket (i mitt fall då t ex).
 
Sv: billigare läderkapson

Nej, jag famlade nog lite i blindo, mest för att jag ville pröva min teori. :o

För mig låter det konstigt att man vill utnyttja hästens naturliga "mottrycksreflex" då man tar i munnen, för det är ju det man omprogrammerar till "sätt dig mer, engagera dig bakifrån" - men som sagt - det var bara ett försök från min sida att försöka fundera själv.

Jag tycker rent allmänt när man ser AR-ryttare på stångbett att tyglarna hänger mer än vad de gör i ex MSV-klassser där man också börjar rida på kandar (med stång), men det kanske är fel uppfattat?
 
Sv: billigare läderkapson

För mig låter det konstigt att man vill utnyttja hästens naturliga "mottrycksreflex" då man tar i munnen, för det är ju det man omprogrammerar till "sätt dig mer, engagera dig bakifrån"

Det låter konstigt för mig också. Så har jag aldrig upplevt det.


Jag tycker rent allmänt när man ser AR-ryttare på stångbett att tyglarna hänger mer än vad de gör i ex MSV-klassser där man också börjar rida på kandar (med stång), men det kanske är fel uppfattat?

Nej, det är nog ganska rätt uppfattat. Men man kan ha kontakt med hästens mun även om tygeln inte är sträckt.
 
Sv: billigare läderkapson

Om du läst mitt svar till Immer: så som jag ser AR utföras på filmer och liknande rider ni med betydligt mindre munkontakt än vad jag gör. Som jag förstått det rider ni gärna på längre tygel (jag har läst AR-folk här på buke säga att tygelns vikt räcker) än vad ex jag gör. Jag rider med sträck tygel.

Som jag förstått AR "nuddar" ni hästen i munnen, medan jag som regel vill "ta i" hästen. Men jag kan ha missuppfattat skillnaden! :idea:
 
Sv: billigare läderkapson

Ärligt så tror jag faktiskt att det har lite att göra med vilken nivå man ligger på och vem man tränar för.
Har man inte sökning till handen så har man ingenting. Vi vill ju åt den lång halsen så hästen sträcker överlinjen och söker fram till vår hand.
I Engelskt så tar man en hårdare kontakt med hästens mun medan man i Ar erbjuder en mjukare kontakt. Har du hållt i ett bett och nån annan styr dig? det behövs faktiskt väldigt mycket mindre kontakt än vad man tror:)
Det är faktiskt skillnad på AR och engelskt, trots att många säger att de är väldigt lika ridstilar men riktigt så är det inte och hade det inte vart det så, så hade det inte funnits två ridstilar. ;)
Man vill få fram två helt olika saker och det är därför man rider olika och så är det bara. Men alla vill ha kontakt med munnen, bara olika mycket.
 
Sv: billigare läderkapson

Instämmer med Zahlo - inom AR tänker man nog ofta att det inte är någon idé att "ta" kontakt om man inte får den från hästen. Typ - rida endast med kontakt på innertygeln för att överdriva att ge frihet i yttersidan så hästen vågar länga yttersidan och så småningom söker till yttertygeln själv.
Själv tänker jag dock att "kontakt" kan vara lite olika om man tänker tygellängd, huvudsaken är att man inte omedvetet ger ett stöd pga för mycket kontakt. På hästar som gärna vill "ta" stöd och skjuta mot handen/lägga sig på handen kan man under övergångsperioden tycka att det är lika bra att rida utan kontakt för att överdriva skillnaden för hästen och inte ge den något stöd tills ovanan förhoppningsvis till slut är bruten.
 
Sv: billigare läderkapson

Ja, jag har gjort massor av torrövningar kring ridning. :idea:

Bl a med träns. Därför vet jag också hur det känns med slakare tygelkontakt.

Iaf vill jag också att hästen gör sin halva av jobbet, och sträcker fram sin hand, och sen vill jag ta den i handen.

(I den ideala världen...)

Hård kontakt vill jag absolut inte ha.
 
Sv: billigare läderkapson

eftersom jag inte sett dig rida så kan jag inte jämföra. Men som jag sa innan så beror det på vem man tränar för och på vilken nivå man ligger på, det beror också på vilka ekipage du har sett och vilken nivå de är på för att du ska bilda din uppfattning:)

Om vi alla nu är överens om att alltid ha en mjuk kontakt, med hästen som söker fram till handen så förstår jag inte va vi tjaffsar om?;)
 

Liknande trådar

Övr. Hund Jag har sälj annons ute på min hund sedan den 17 januari. Jag har fått tre svar. En som bor i samma stad som jag och som kör lastbil...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
4 950
Senast: ako
·
  • Artikel
Dagbok Den här sommaren hade jag tänkt att jag skulle reparera mitt sparkonto som sjunkit med 30000 under vintern som var då jag gått på...
Svar
15
· Visningar
2 428
Senast: Gunnar
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
28 170
Senast: Snurrfian
·
Hästmänniskan Hej, Jag vet att det finns många trådar om detta men av de som jag hittat är det många inaktiva och jag önskar verkligen stöd just nu...
Svar
10
· Visningar
2 214

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kemisk kastration?
  • Katter och spädbarn
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp